Temat dnia: CZERWONY KAPTUREK
Cele:
- Wyrabianie umiejętności opowiadania w sposób ciągły i logicznie powiązany, używając poprawnych form fleksyjnych części mowy,
- Zwrócenie uwagi, że nie należy rozmawiać z nieznajomymi.
Muzyczna gimnastyka
https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU
Słuchanie bajki pt: „Czerwony Kapturek”
Rozmowa na temat bajki (ważne, aby dziecko, starało się, odpowiadać całymi zdaniami):
– Jakie rady dała Mama Czerwonemu Kapturkowi przed wyjściem do chorej Babci? (nie schodź z drogi, nie rozmawiaj z nieznajomymi, idź prosto do Babci)
– Kogo spotkał Czerwony Kapturek w drodze do Babci ? (Nieznajomego-Wilka)
– Co zrobił Czerwony Kapturek, gdy spotkał Wilka ? (zaczął z nim rozmawiać)
– Do czego Wilk namówił Czerwonego Kapturka ? (by zszedł z drogi i zerwał kwiaty dla Babci)
– Jak wam się wydaje czego Czerwony Kapturek nie powinien powiedzieć wilkowi ? (dokąd idzie i po co)
– Jak powinniśmy postępować, gdy nieznajomy zapyta nas o adres zamieszkania? (nie mówić adresu, nie rozmawiać i szybko odejść, odmówić głośnym słowem „NIE”!, w sytuacji zagrożenia: tupać, głośno krzyczeć, wzywać pomocy)
Morał bajki: Zawsze trzeba słuchać rodziców i nie rozmawiać z nieznajomymi!
„Czerwony Kapturek” – przedstawianie fragmentów bajki. Rodzic przygotowuje napisy z poszczególnymi fragmentami utworu. Dziecko losuje kartkę, na której napisany jest wylosowany fragment. Zadaniem dziecka jest ustalić co było najpierw, a co potem. Wspólnie z rodzicem ustalają (po wylosowaniu następnej kartki, co było wcześniej, a co później).
- Pożegnanie z mamą.
- Spotkanie w lesie z wilkiem.
- Wilk w domu babci.
- Czerwony Kapturek w domu babci.
- Spotkanie z leśniczym.
Po skończonym zadaniu dziecko wykonuje poniższą kartę pracy
https://pl.pinterest.com/pin/788481847233998655/
Zabawa „ Co by było, gdyby…– przygotowanie krótkich scenek – ćwiczenie sposobów rozmawiania z obcym. Rodzic udaje, że jest nieznajomym i zaczepia dziecko. Zadaniem dziecka jest właściwie się zachować w przypadku podobnej sytuacji. Podpowiadam przykłady zwrotów, których dziecko może używać w czasie tej zabawy.
* Przepraszam, ale nie znam Cię i nie będę z Tobą rozmawiać !
* Nie rozmawiam z nieznajomym !
* Proszę mnie nie zaczepiać !
* Odmówić słowem „NIE”, tupać, głośno krzyczeć, wzywać pomocy- zrobić hałas wokół siebie.
Rodzic przedstawia dziecku kilka sytuacji zaczynając- „Co by było, gdyby…”
…sympatycznie wyglądający pan podszedł do ciebie i poprosił, żebyś mu pomógł znaleźć pieska, który mu zginął?
…do drzwi zapukała nieznajoma pani i prosiła o wpuszczenie do domu, bo musi zatelefonować?
…gdybyś zgubiła się w supermarkecie?
…wybuchł pożar?
…ktoś podjechał samochodem i zapytał cię o drogę, powiedział, że nie słyszy, co mówisz i poprosił, żebyś podszedł bliżej?
…ktoś zadzwonił do domu, gdy jesteś sam i chciał rozmawiać z tatą?
…sąsiad przyszedł po ciebie do przedszkola i powiedział, że mama nie mogła przyjść?
…szedł i widział wolno jadący za tobą samochód?
…kolega spadł ze schodów i był nieprzytomny, a w domu nie było nikogo?
Warto by rodzić po zakończeniu tego zajęcia wytłumaczył dziecku, jak należy się właściwie zachować w odpowiedniej sytuacji.
Jak mogłaby się zakończyć bajka pt. ,,Czerwony Kapturek”, gdyby Czerwony Kapturek nie rozmawiał w lesie z wilkiem? Chętni mogą narysować obrazek z innym zakończeniem.
„Gdzie mieszka babcia?” – szukanie w labiryncie drogi do domku babci, kolorowanie rysunku.
https://www.pracowniasi.pl/materialy-do-pracy/karty-pracy/czerwony-kapturek
You must be logged in to post a comment.