Temat dnia: CZERWONY KAPTUREK

Cele:

  • Wyrabianie umiejętności opowiadania w sposób ciągły i logicznie powiązany, używając poprawnych form fleksyjnych części mowy,
  • Zwrócenie uwagi, że nie należy rozmawiać z nieznajomymi.

 

Muzyczna gimnastyka

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

                      

Słuchanie bajki pt: „Czerwony Kapturek”

https://youtu.be/PP4v3OREaZk

Rozmowa na temat bajki (ważne, aby dziecko, starało się, odpowiadać całymi zdaniami):

Jakie rady dała Mama Czerwonemu Kapturkowi przed wyjściem do chorej Babci? (nie schodź z drogi, nie rozmawiaj z nieznajomymi, idź prosto do Babci)

– Kogo spotkał Czerwony Kapturek w drodze do Babci ? (Nieznajomego-Wilka)

– Co zrobił Czerwony Kapturek, gdy spotkał Wilka ? (zaczął z nim rozmawiać)

– Do czego Wilk namówił Czerwonego Kapturka ? (by zszedł z drogi i zerwał kwiaty dla Babci)

– Jak wam się wydaje czego Czerwony Kapturek nie powinien powiedzieć wilkowi ? (dokąd idzie i po co)

– Jak powinniśmy postępować, gdy nieznajomy zapyta nas o adres zamieszkania? (nie mówić adresu, nie rozmawiać i szybko odejść, odmówić głośnym słowem „NIE”!, w sytuacji zagrożenia: tupać, głośno krzyczeć, wzywać pomocy)

Morał bajki: Zawsze trzeba słuchać rodziców i nie rozmawiać z nieznajomymi!

 

„Czerwony Kapturek” – przedstawianie fragmentów bajki.  Rodzic przygotowuje napisy z poszczególnymi fragmentami  utworu. Dziecko losuje  kartkę, na której napisany jest wylosowany fragment. Zadaniem dziecka jest ustalić co było najpierw, a co potem. Wspólnie z rodzicem ustalają (po wylosowaniu następnej kartki, co było wcześniej, a co później).

  • Pożegnanie z mamą.
  • Spotkanie w lesie z wilkiem.
  • Wilk w domu babci.
  • Czerwony Kapturek w domu babci.
  • Spotkanie z leśniczym.

Po skończonym zadaniu dziecko wykonuje poniższą kartę pracy

https://pl.pinterest.com/pin/788481847233998655/

 

Zabawa  „ Co by było, gdyby…– przygotowanie krótkich scenek – ćwiczenie sposobów rozmawiania z obcym. Rodzic udaje, że jest nieznajomym i zaczepia dziecko. Zadaniem dziecka jest właściwie się zachować w przypadku podobnej sytuacji. Podpowiadam przykłady zwrotów, których dziecko może używać w czasie tej zabawy.

* Przepraszam, ale nie znam Cię i nie będę z Tobą rozmawiać !
* Nie rozmawiam z nieznajomym !
* Proszę mnie nie zaczepiać !
* Odmówić słowem „NIE”, tupać, głośno krzyczeć, wzywać pomocy- zrobić hałas wokół siebie.

Rodzic przedstawia dziecku kilka sytuacji zaczynając- „Co by było, gdyby…”

…sympatycznie wyglądający pan podszedł do ciebie i poprosił, żebyś mu pomógł znaleźć pieska, który mu zginął?  
…do drzwi zapukała nieznajoma pani i prosiła o wpuszczenie do domu, bo musi zatelefonować?
…gdybyś zgubiła się w supermarkecie?
…wybuchł pożar?
…ktoś podjechał samochodem i zapytał cię o drogę, powiedział, że nie słyszy, co mówisz i poprosił, żebyś podszedł bliżej?
…ktoś zadzwonił do domu, gdy jesteś sam i chciał rozmawiać z tatą?
…sąsiad przyszedł po ciebie do przedszkola i powiedział, że mama nie mogła przyjść?
…szedł i widział wolno jadący za tobą samochód?
…kolega spadł ze schodów i był nieprzytomny, a w domu nie było nikogo?

Warto by rodzić po zakończeniu tego zajęcia wytłumaczył dziecku, jak należy się właściwie zachować w odpowiedniej sytuacji.

Jak mogłaby się zakończyć bajka pt. ,,Czerwony Kapturek”, gdyby Czerwony Kapturek nie rozmawiał w lesie z wilkiem? Chętni mogą narysować obrazek z innym zakończeniem.

„Gdzie mieszka babcia?” – szukanie w labiryncie drogi do domku babci, kolorowanie rysunku.

https://www.pracowniasi.pl/materialy-do-pracy/karty-pracy/czerwony-kapturek