GRUPA II

08.04.2021

Temat dnia: Zwierzęta na wsi.

 

 CELE OGÓLNE:

–  poznanie zwierząt żyjących na wsi;

–  doskonalenie umiejętności klasyfikacji ze względu na jedną cechę;

–  rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej

 

Kaczuszki” – zabawa popularna przy piosence ,, Kaczuszki’’.

Dziecko kolejno wykonuje rytmicznie następujące gesty: dzióbki, skrzydełka, bioderka, klaskanie.

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

 

„Kot Bazyli” – słuchanie fragmentu wiersza i rozmowa na temat zwierząt, które można spotkać na wsi.

 

Kot Bazyli (fragment) Agnieszka Tyszka

Małego kotka słońce zbudziło,

Długo mu przedtem w pyszczek świeciło.

Kiedy zaspany otworzył oczy,

Prosto z koszyka ku oknu skoczył.       

                                                                                             

Świat cały mienił się kolorami,

Szły przez podwórko kaczki parami,

Kogut na płocie czyścił swe piórka.

Już był Bazyli w środku podwórka.

 

Przepędził kaczki, wystraszył kurki,

Indyka gonił aż do obórki.

Kiedy uciekły przed nim perliczki,

Uchyliły łapką obory drzwiczki.

 

Krowa machnęła groźnie ogonem,

Kiedy Bazyli spojrzał w jej stronę.

Koń kopytami groźnie zastukał:

Czego tu maluch miauczący szuka?

 

Bazyli skoczył w kąt, ku drabinie,

Na daszek wspiął się po szczeblach zwinnie,

Wprost na psią budę na dół zeskoczył

I spojrzał prosto w groźne psa oczy.

 

Ile sił w łapach Bazyli zmykał,

Wreszcie się schował w kącie chlewika.

Miauknął na świnkę, która w chlewiku

Sąsiadek świnek miała bez liku.

 

Dość miał Bazyli zabaw i psot,

Był przecież z niego malutki kot!

Napił się mleka ze swej miseczki

I powędrował spotkać owieczki. (…)

 

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu:

Rodzic  zadaje dziecku pytania do wysłuchanego tekstu:  

– Kto jest bohaterem wiersza?

– Co robił kot Bazyli w wierszu?

– Co zobaczył kot, gdy się obudził?

– Jakie zwierzęta zobaczył kot na wiejskim podwórku?

– Co zrobił kotek na końcu?

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

Na wiejskim podwórku – słuchanie fragmentu wiersza Stanisława Karaszewskiego.

Na podwórku dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa – łaciate cielątko,

koza – rogate koźlątko,

owca – kudłate jagniątko,

świnka – różowe prosiątko,

kurka – pierzaste kurczątko,

gąska – puchate gąsiątko,

kaczka – płetwiaste kaczątko,

każda prowadzi swoje dzieciątko!

https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c

Rodzic zadaje pytania dziecku:

  • Jak nazywa się dziecko krowy?
  • Jak nazywa się dziecko kozy?
  • Jak nazywa się dziecko owcy?
  • Jak nazywa się dziecko świnki?
  • Jak nazywa się dziecko kurki?
  • Jak nazywa się dziecko gąski?
  • Jak nazywa się dziecko kaczki?

 

Krowa – cielaczek

Koza – koźlątko

Owca – jagniątka

Świnia – prosiaczek

Kura– kurczątko

Gąska -gąsiątko

Kaczka- kaczątko.

 

Mowa zwierząt – ćwiczenia ortofoniczne.

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

https://www.youtube.com/watch?v=QvptilEBcK8

 

Rodzic kolejno mówi fragment, który dzieci powtarzają, jak echo.

,,Po podwórku chodzi zwierz, jak on mówi, to my też:

  • krowa – muu (dzieci powtarzają: muu)
  • koza – mee ( dzieci powtarzają: mee)
  • indyk – gul ( dzieci powtarzają: gul)
  • gąska – gę ( dzieci powtarzają: gę)
  • świnka – kwi ( dzieci powtarzają: kwi)
  • kaczka – kwa ( dzieci powtarzają: kwa)
  • owca – bee ( dzieci powtarzają: bee)
  • burek – hau, hau, cicho tam ( dzieci powtarzają: hau, hau, cicho tam).”

 „Na wiejskim podwórku”– ćwiczenie klasyfikacyjne.

 Rodzic wymienia „domy wiejskich zwierząt” budę, oborę, kurnik, chlewik a dziecko  mówi jakie zwierzęta tam mieszkają.

buda pies

chlew– świnia,

kurnik – kura, kogut, kaczki, indyk

obora– krowa,  

stajnia -koń.

 

„Wesołe zwierzęta” – praca plastyczna z kół origami.

https://www.youtube.com/watch?v=DuiBpuU1LL0

http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.htm

Zwierzęta domowe-kolorowanki.

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/