Dzieci młodsze ( grupa I i II )
Temat dnia : Choinka w lesie.
CELE OGÓLNE:
- Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania tekstu wiersza i odpowiadania na pytania.
- Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, rozpoznawania drzew iglastych w ogrodzie lub w najbliższym otoczeniu miejsca zamieszkania.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie pięciu.
- Rozwijanie zainteresowań muzycznych podczas zabawy przy muzyce.
Film ,, Choinka’’
https://www.youtube.com/watch?v=0pU3FP9qsR4
„Choinka w lesie” – słuchanie wiersza i rozmowa o tym, skąd się biorą choinki.
Choinka w lesie – Maria Konopnicka
– A kto tę choinkę zasiał w ciemnym lesie?
– Zasiał ci ją ten wiaterek, co nasionka niesie
– A kto tę choinkę ogrzał w ciemnym boru?
– Ogrzało ją to słoneczko z niebieskiego dworu.
– A kto tę choinkę poił w ciemnym gaju?
– Jasne ją poiły rosą i wodą z ruczaju.
– A kto tę choinkę wyhodował z ziarna?
– Wychowała ją mateńka, ziemia nasza czarna!
Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
- Gdzie rosła choinka? Co to jest bór?
- Z czego wyrosła choinka?
- Co sprawiło, że choinka pięknie urosła?
- A skąd się biorą choinki w waszych domach?
„Różne choinki” – rodzic przypomina dzieciom, że słowo choinka może oznaczać różne drzewka mające igły, np.: jodła, świerk, sosna.
Oglądanie filmu edukacyjnego
https://www.youtube.com/watch?v=qIVwLaWIToc
Piosenki o choince:
https://www.youtube.com/watch?v=HDUIPBjfat8
https://www.youtube.com/watch?v=7EQwnVOekiA
Wyjście na podwórko – szukanie drzew iglastych w ogrodzie lub otoczeniu i wymienianie ich nazw (jeśli to możliwe zachęcamy do zerwania gałązki, można zrobić z niej stroik świąteczny lub wstawić do wazonu, aby poczuć klimat zbliżających się Świąt).
Dzieci starsze (grupa III)
Temat dnia: Urządzenia techniczne w naszym domu
Cele:
• Kształcenie umiejętności rozpoznawania dźwięków z otoczenia, ćwiczenia słuchowe.
• Utrwalenie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.
• Poznanie znaczenie urządzeń elektrycznych w życiu człowieka.
• Utrwalenie nazw urządzeń elektrycznych.
• Kształcenie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt, koło, trójkąt)
„Urządzenia w naszych domach”– zagadki słuchowe.
Rodzic odtwarza nagrane odgłosy urządzeń elektrycznych, dzieci odgadują jakie to urządzenie.
„Szukamy figur: kwadratowych i prostokątnych”- zabawa dydaktyczna.
Dzieci obserwują w domu różne przedmioty i wynajdują te, które mają kształt kwadratu i prostokąta. Nazwę rzeczy mówią głoskami.
„Znajdź figurę”- zabawa ruchowa.
Na dywanie leżą różne figury geometryczne. Dziecko maszeruje pomiędzy figurami. na hasło: (szukamy kwadratu…) wyszukują daną figurę i podnoszą do góry.
„Urządzenia elektryczne”- słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej, rozmowa na temat wiersza.
„Pewnej nocy, po kryjomu, urządzenia wyszły z domu,
bardzo mocno oburzone, bo przez dzieci nie cenione.
No i dzieci już się smucą: Czy na pewno sprzęty wrócą?
Chcemy mieć je w swej sypialni, toalecie i bawialni
Wróć ma pralko prosi Hania bo są spodnie do wyprania.
I żelazka mi brakuje, więc czym bluzki uprasuję?
Adasiowi zaś potrzeba, by był toster, ten od chleba,
bo uwielbiał na śniadanko jeść wędlinkę z ciepłą grzanką…
W końcu dzieci powiedziały, iż nareszcie zrozumiały,
że spełniały ich życzenia elektryczne urządzenia.”
„Urządzenia elektryczne”– rysowanie kredkami urządzeń, jakie wystąpiły w wierszu.
Zadania dla dzieci z grupy IV i V
Temat dnia: Opowieści Wigilijne
Cele:
– rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie posługiwania się określeniami: mniej, więcej, najmniej, najwięcej;
– wprowadzenie litery L, l na przykładzie wyrazu lalka.
Oglądanie filmu – zapoznanie z literą L.
https://www.youtube.com/watch?v=IXLnPWvD3CA
„L jak lalka’’ – doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej głoskowej słowa lalka, przeliczanie sylab i głosek w słowie.
Pisanie palcem litery L ,l na stole, na podłodze, w powietrzu.
Praca plastyczna- wyklejanie litery L, l plasteliną lub kaszą na kartonie .
„Chodzimy po L, l – ćwiczenia umiejętności używania określeń dotyczących rozmiaru, utrwalenie kształtu litery L, l, rozwijanie koordynacji ruchowej.
Praca z KP2 – 24a kolorowanie sylab w wyrazach według kodu.
Praca z KP2- 24b – rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania prostych wyrazów , sylab, zdań. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Pisanie litery L, l po śladzie, zaznaczenie litery l, L
You must be logged in to post a comment.