09.12.2020

 

Zadania dla dzieci z grupy I i II

Temat dnia: ŚWIĄTECZNE PIERNIKI

Cele: 

  • zdobywanie umiejętności szacowania pojemności;
  • nabywanie sprawności w pracach gospodarczych;
  • przygotowanie do pomagania bliskim podczas prac domowych

„Mąka na pierniki” – ćwiczenie koncentracji uwagi.

Rodzic  rozkłada na stoliku folie oraz kubeczki, łyżki, sitka i porcje mąki. Dziecko przesypuje mąkę z pojemników do kubeczków łyżeczką i przez sitko, uklepuje mąkę w kubeczkach, wykonuje działania, o które poprosi Rodzic., np. Wsyp trochę mąki tylko na dno kubeczka. Wsyp pół kubeczka mąki. Wypełnij kubeczek mąką aż po brzegi. Dziecko próbuje sobie przypomnieć, do czego mama używa mąki.

„Piernikowa sprawa” – zabawa ruchowa usprawniająca dłonie.

Dziecko wykonuje ruchy zgodnie z poleceniem i przykładem Rodzica.:
– Ugniatamy ciasto (dłonie złożone, uciskanie);
– Wałkujemy ciasto (przesuwanie otwartych dłoni po podłożu);
– Sypiemy mąkę (pocieranie palców o siebie – ruch naśladujący posypywanie dania szczyptą
soli / mąki);
– Wycinamy kształty za pomocą foremki (skręty nadgarstka na boki, raz lewą, raz prawą ręką).

 

„Pierniki dla Mikołaja” – zabawa sensoryczna, gospodarcza.

Zachęcamy do wspólnej kulinarnej zabawy:
 Rodzice pokazuje zdjęcie Świętego Mikołaja i pyta: Czy wiesz , dlaczego
obok choinki stawia się pierniki i mleko? Masz rację, zostawiamy je dla Mikołaja, który jest
bardzo zmęczony roznoszeniem prezentów. Skoro Mikołaj bardzo lubi pierniki, a my bardzo
kochamy Mikołaja, to zrobimy dla niego specjalne  pierniki, które zostawimy
mu pod choinką. Dziecko  samo odmierza produkty, zgodnie z instrukcją:
 Składniki na około 30 sztuk pierników:

  • 2 szklanki mąki pszennej,
  • 2 łyżki miodu,
  • 3/4 szklanki cukru,
  • 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej,
  • 10 g (1/2 torebki) przyprawy piernikowej,
  • 1 łyżka masła,
  • 1 średnie jajko w spodeczku,
  • około 1/3 szklanki ciepłego mleka.

Dziecko wsypuje składniki do miski i zagniata ciasto. Rozwałkowuje je z pomocą osoby
dorosłej. Wybiera foremki, wycina  pierniki i układa je na blaszce do pieczenia.

Gra interaktywna – „Ćwicz pamięć”

 

Zadania dla dzieci z gr. III

 

Temat dnia: ŹRÓDŁO ZASILANIA – BATERIE

Cele:

–  Zapoznanie dzieci z innym źródłem prądu jakimi są baterie.

– Rozwijanie zdolności plastycznych oraz małej motoryki.

– Uwrażliwienie dzieci na bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych.+

 

 

„Prąd elektryczny” – słuchanie opowiadania autorstwa Joanny Myślińskiej.

„W domu Kasi zabrakło prądu. Wystarczyło jedno „pstryk” i wszystkie urządzenia przestały działać. Tatuś zadzwonił po pana elektryka. Pan elektryk obiecał, że przyjdzie po południu, ale niestety, do tego czasu w domu było jakoś dziwnie. Światło nie działało. Mama nie mogła wyprać ani wyprasować Kasi ubranek, nie mogła nawet wysuszyć jej włosów. Tata nie mógł zrobić jej ulubionych tostów. nie działało radio ani telewizor. Jednym słowem cały dom stanął na głowie. w końcu pojawił pan elektryk. Jak tylko przyszedł, pooglądał uważnie gniazdka i kabelki, coś tam dotknął takim swoim specjalnym śrubokrętem, pogrzebał w specjalnej skrzynce, a potem zrobił „pstryk” i prąd wrócił jak za dotknięciem czarodziejskiej różyczki. Kasia z zaciekawieniem obserwowała jego pracę. – Proszę pana, czy z pana jest taki prądowy czarodziej? – zapytała dziewczynka bawiąc się swoim długim warkoczem. – O nie – zaśmiał się pan elektryk. – Ja naprawiam elektryczność. Myślę, że prąd przestał działać przez wczorajszą burzę. Pamiętaj Kasiu, że podczas burzy wszystkie urządzenia powinny być zawsze wyłączone. Pan elektryk wyjaśnił też Kasi, że z prądem nie ma żartów i dlatego dzieci nie powinny same korzystać z urządzeń elektrycznych. Bo prąd jest pożyteczny, ale może też wyrządzić krzywdę. Każdy też musi pamiętać, że podczas pracy z urządzeniami elektrycznymi trzeba mieć suche ręce. Ważne jest, żeby nie włączać jednocześnie zbyt wielu urządzeń elektrycznych, bo też mogą przestać działać. Teraz Kasia poczuła się bardzo mądrą dziewczynką, wiedziała przecież tyle na temat prądu i chciała się tą wiedzą ze wszystkimi podzielić. Wytłumaczyła nawet swojemu starszemu bratu Kubie, że nie wolno mu zapominać o tym, że kiedy wychodzi z domu musi wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne, żelazko, grzałkę i lampki. – Bo pożaru w domu to byśmy nie chcieli, prawda? – podsumowała Kasia z poważną miną”.

 

Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania i własnych doświadczeń.

 

Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych:

  • Używaj urządzenia elektryczne tylko w obecności dorosłych.
  • Nie dotykaj mokrymi rękami urządzeń elektrycznych.
  • Nie wyciągaj wtyczki z gniazdka, ciągnąc za sznur.
  • Baw się daleko od słupów elektrycznych (nie puszczaj latawców w pobliżu linii elektrycznych).
  • Nie manipuluj przy gniazdach wtyczkowych

 

„Do czego służą baterie?” – oglądanie różnego rodzaju baterii.

Wypowiedzi dziecka na temat: „Co to są baterie i do czego służą?”.

 

Zabawa „Co działa na baterie?” –

Wyszukiwanie spośród zabawek,  tych które działają na baterie. Dzielenie nazw zabawek na sylaby. Przeliczanie  zabawek na baterie oraz tych, które baterii nie mają. Układanie zabawek według poszczególnych kryteriów np.: wielkości, koloru itp.  Porządkowanie zabawek po skończonej zabawie.

 

„Latarka praca plastyczna” –  wyklejanie kolorowanki latarki plasteliną

http://www.kolorujmy.pl/kolorowanka-latarka-244.htm

dla chętnych przy pomocy rodziców można wykonać poniższą pracę

https://www.youtube.com/watch?v=Pop9i2qaSsA

„Pożyteczne urządzenia” Bożena Szuchalska  – zabawa słowna – masażyk.

Dziecko na zmianę z rodzicem wykonują sobie masażyk na plecach.

„W moim domu mówię wam Ja urządzeń dużo mam.rysujemy domek na plecach

Gdy do prądu włączę je, Życie lżejsze staje się.uderzamy dwoma palcami

Już lokówkę podłączyłam Śliczne loki nakręciłam. – rysujemy spirale od góry do dołu

Gdy żelazko się nagrzało, Pięknie bluzkę prasowało.otwartymi dłońmi masujemy plecy

Teraz wodę ja nalewam i w czajniku ją podgrzewam.uderzamy paluszkami po całych plecach

W domu już czyściutko mam, bo odkurzacz sprząta sam.piąstką masujemy plecy

Urządzenia elektryczne, są tak bardzo pożyteczne.rysujemy uśmiechniętą buźkę

Uciekajmy teraz stąd, – paluszkami uderzamy po całych plecach

Czy poczułeś mały prąd?łaskoczemy pod paszką

 

Zadania dla dzieci z gr. IV i V 

Temat dnia– Przy świątecznym stole.

Cele:

– doskonalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole

– wprowadzenie liczby i cyfry 7 w aspekcie  porządkowym i miarowym

 

Praca z KP2-23a -doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności grafomotorycznej,

Praca plastyczna- wykonanie cyfry 7 z tasiemki lub plasteliny na kartce, pisanie w powietrzu, na  stole.

Wprowadzenie liczby 7, naklejanie nalepki, rysowanie według instrukcji w książce.

Praca z KP2- 23b – pisanie po śladzie i samodzielnie cyfry 7, numerowanie źdźbła siana od 1 do 7, tworzenie zbiorów 7 -elementowych.