11.12.2020

 

Dzieci młodsze ( grupa I i II)

Temat dnia: W oczekiwaniu na Świętego Mikołaja

CELE OGÓLNE:

– poznanie świątecznej  piosenki o Mikołaju;

– rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu u dzieci;

– ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzeni;

– rozwijanie sprawności fizycznej u dzieci;

 

 Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

„W drodze po choinkę” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci udają, że idą po choinkę na plac choinkowy – chodzą w różnych kierunkach po pokoju. Na polecenie rodzica. Dziecko ma  poruszać się  w utrudnionych warunkach: po śliskiej drodze, w głębokim śniegu,  przeskakując zaspy śnieżne.

„Najwyższe drzewko” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Na „placu choinkowym” dziecko wybiera najwyższą choinkę. Z przysiadu podpartego powoli przechodzi do pozycji wyprostowanej, unosząc ramiona, sięgając wysoko do góry, wspina się na palce. Ćwiczenie należy powtórzyć wielokrotnie.

– „Na saneczki” – zabawa bieżna. W tej zabawie dziecko udaje, że wiezie świąteczne drzewko na sankach. Dziecko razem z rodzicem lub rodzeństwem tworzą pary-zaprzęgi i w rytm dzwoneczków poruszają się po sali. Gdy dzwoneczki milkną, dzieci zatrzymują się i wykonują skręty tułowia w prawo i w lewo. Zabawę należy powtórzyć 4–6 razy, w trakcie zabawy i zamieniamy się rolami w zaprzęgach.

– „Ubieramy choinkę” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci udają, że ubierają choinkę.         W przysiadzie podpartym wyciągają jedną rękę do przodu – sięgają po bombkę, następnie wstają i wyciągają się wysoko do góry – próbują zawiesić ozdoby na najwyższej gałązce. Ćwiczenie należy powtórzyć wielokrotnie.

 „Dziadzio Mikołaj” wprowadzenie piosenki.

,, Dziadzio Mikołaj’’

I    Dziadzio Mikołaj lasem wędruje,

     w okna zagląda i nasłuchuje.

     Gwiazdką w okna świeci,

     gdzie są grzeczne dzieci?

     Gwiazdką w okna świeci,

     gdzie są grzeczne dzieci?

 

II O każdym grzecznym dziecku pamięta,

     stary dziadunio – Mikołaj Święty.

     Co za radość będzie,

     gdy do nas przybędzie!

     Co za radość będzie

Gdy do nas przybędzie!

https://www.youtube.com/watch?v=ZLkjpjuJTVg

Rozmowa na temat piosenki. Rodzice zadają dziecku                         

– Kto wędrował lasem?

– Gdzie zaglądał Dziadzio Mikołaj?

– Kogo wypatrywał Mikołaj? 

– Co będzie, gdy Mikołaj już przyjdzie?

 

Zabawa z pokazywaniem przy piosence:

Dzieci robią daszek nad oczami – „zaglądanie”, a następnie

dotykają dłonią do ucha – „nasłuchiwanie”.

Podnoszą ręce w górę i „wkręcają żarówki”.

Rozkładają ręce i kilkakrotnie nimi potrząsają.

Głaszczą po głowie osobę stojącą obok.

Rysują aureolę nad głową.

Sześć razy klaszczą w dłonie do rytmu.

Sześć razy naprzemiennie tupią do rytmu.

 

Nauka pierwszej zwrotki piosenki.

Rytmizowanie tekstu pierwszej zwrotki piosenki. Dziecko rytmicznie recytuje tekst pierwszej

zwrotki piosenki razem z rodzicem.: klaszcząc w dłonie, tupiąc pstrykając palcami, uderzając dłońmi o uda.

Śpiewanie pierwszej zwrotki piosenki: powoli, razem z rodzicem przy piosence z linku,

 

Mikołaj -praca plastyczna. 

Dzieci z pomocą rodzica wykonają portret Mikołaja techniką dowolną. Poniżej podajemy kilka propozycji wykonania pracy plastycznej:

https://dzieciakiwdomu.pl/2014/12/swiety-mikolaj-tuz-tuz.html

https://pl.pinterest.com/pin/732960908077873038/

 

Grupa III

Temat dnia: Co wiemy o prądzie?

 

Cele:
Rozwijanie predyspozycji muzycznych: poczucia rytmu, tempa i pamięci muzycznej
– Utrwalenie wiadomości o prądzie elektrycznym
– Rozwijanie sprawności palców i dłoni poprzez ugniatanie i rozcieranie plasteliny po powierzchni


1. „Rytmiczna rozgrzewka”- ćwiczenia z liczeniem w podskokach

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

2 „Zagadka”- Wprowadzenie do tematu z wykorzystaniem zagadki:


„Czasem bywa niebezpieczny,

choć jest bardzo pożyteczny.
Gdy go nie ma nic nie działa.
Oto i zagadka cała”.
(prąd)

3 „Elektryczny prąd”- słuchanie piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=MOcmQfevdbk

4 Zagadki słowne o urządzeniach elektrycznych Iwony Mojsak, Joanny Myślińskiej.

  • Z włosów robi loki, fale takie,
    jakie mają lale. (lokówka)

 

  • Kurzu w domu wprost nie znoszę,
    więc kim jestem? Zgadnij, proszę. (odkurzacz)
  • Jeśli gdzieś zadzwonić chcecie,
     bardzo mnie potrzebujecie. (telefon)
  • Włącz mnie do gniazdka i nakarm mnie,
    a ja tostem odwdzięczę się. (toster)
  • Jestem mądry, myszkę mam,
    a kim jestem? Zgadnij sam. (komputer)
  • Nie boją się ciemności dzieci,
    gdy jestem włączona do sieci. (lampka nocna)
  • Gdy ubrania brudne macie,
    zawsze do mnie je wkładacie,
    potem, co jest oczywiste,
    wyjmujecie je już czyste. (pralka)
  • Czy poznajesz urządzenie,
    które suszy na życzenie
    każde włosy przemoczone
    lub wałkami ozdobione? (suszarka)

 

5 „Kolorowe lampki” – dekorowanie drzewka świerkowego lampkami elektrycznymi za pomocą plasteliny.

http://e-kolorowanka.pl/choinka-kolorowanka/9850-choinka-kolorowanka-10.html 2.

 

Zadania dla dzieci z gr. IV i V   

Temat dnia: Zimowa sztuka.

 

Cele:

– wyróżnianie i nazywanie elementów ilustracji i obrazów, pobudzanie do kreatywnego myślenia

– rozwijanie wyobraźni

 

„Co to jest sztuka?”– rozwijanie wyobraźni, poszerzenie słownika czynnego dzieci o pojęcia związane ze sztuką

Praca z PK2- 25a- rysowanie fragmentów obrazu Zima Tadeusza Makowskiego według wzoru.

Praca z KP2 – 25b -rysowanie ilustracji, nadawanie tytułu obrazowi.

„ Zimowy pejzaż” -praca plastyczna z wykorzystaniem różnych materiałów.