14.04.2021
GRUPA II
TEMAT DNIA: W Teatrze.
CELE OGÓLNE:
– poznanie pojęcia „teatr” jako miejsce kultury i sztuki;
-zwrócenie uwagi jak należy zachowywać się w teatrze;
– rozwijanie kreatywności u dzieci.
Zagadka o teatrze.
Jak się nazywa taki budynek,
w którym zobaczysz scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem,
a ja tam bajkę oglądać będę.
Słuchanie piosenki pod tytułem „Magiczne miejsce”
https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ
„W teatrze” – słuchanie wiersza Marleny Szeląg i rozmowa na temat teatru.
W teatrze
W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
a gdy się boję, na scenę nie patrzę!
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekają na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia
– Teatrze magiczny, do zobaczenia!
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
– W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
– Po co chodzi się do teatru?
– Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?
– Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze?
Rodzic rozmawia z dziećmi na temat scenografii, sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.) Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?
Film edukacyjny „Teatr”
https://www.youtube.com/watch?v=EzCWzeIYJZY
Rozmowa z dziećmi na temat teatru na podstawie obejrzanego filmu edukacyjnego.
– Jak nazywają się rzeczy potrzebne do przedstawienia? (rekwizyty)
– Jak nazywają się osoby, które występują? (aktorzy)
– Gdzie występują aktorzy? (na scenie)
– Jak nazywają się osoby oglądające przedstawienie? (widownia)
Oglądanie filmu edukacyjnego pt.: ,, Jak powstaje spektakl teatralny?
https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0
Poniżej podsyłam pomysły i propozycje do zabaw w teatr:
Kukiełki z origami do ułożenia i pokolorowania „Trzy Małe Świnki”
http://krokotak.com/2018/04/the-three-little-pigs-origami-puppet-theatre/
Zrób to sam – kukiełki farma
https://kiddoland.pl/zrob-to-sam/kukielki-farma
pacynki na paluszki „Zwierzątka”
https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/paluszkowe-pacynki/
Maski do druku
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kultura-sztuka/maski
„Teatralna maska” – lepienie z masy solnej.
Dziecko z masy solnej tworzy dowolną maskę teatralne na tekturze.
Masa solna (wygnieciona mąka pszenna z solą w proporcjach 1:1 lub 2:1, woda, odrobina oleju) w misce, tekturka ilustracje prostych masek teatralnych z internetu.
Zapraszamy do obejrzenia przedstawienia ,, Jaś i Małgosia’’ -w wykonaniu artystów z teatru ,, Lalka’’ w Warszawie.
https://www.youtube.com/watch?v=O9f03aYPFB0
You must be logged in to post a comment.