Wtorek 09.03.2021

Grupa II –  Misie

Temat dnia: Poznajemy kosmos.

 

 CELE OGÓLNE:

–  poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny;

–  poznanie właściwości magnesu;

–  rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej i ruchowej;

–  rozwijanie słownika czynnego u dzieci, budowanie wypowiedzi;

–   rozbudzanie ciekawości poznawczej.

 

 „Słońce” – zabawa integracyjna z rymowanką.  

Wysłuchanie i nauka krótkiej rymowanki Marleny Szeleg pt: ,, Słońce’’.

Słońce

Biega słońce po tym niebie,

teraz pędzi już do Ciebie.

Lecz uważaj, jest gorące!

Będą dłonie wnet bolące!

Raz, dwa, trzy,

Słońce teraz trzymasz Ty!

Zabawa z piłką w parach np.: z rodzicem, rodzeństwem. Siadamy na dywanie w środku w kręgu leży duża miska (bez wody) – jest to studnia z magiczną, uzdrawiającą wodą. Dziecko razem z dorosłym  recytując rymowankę, przekazuje piłkę-słońce rodzeństwu, rodzicowi. Ten, kto na końcu rymowanki będzie trzymał piłkę, musi podejść do studni z magiczną wodą i umyć (na niby) w niej dłonie. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

„Co wiecie o kosmosie?” – rozmowa kierowana na podstawie  filmu i piosenki o planetach oraz doświadczeń dzieci. Rozmawiamy z dzieckiem na temat ciał niebieskich, które są we wszechświecie (Układ Słoneczny, gwiazdy – w tym Słońce, planety – w tym nasza planeta Ziemia, komety, Księżyc, różne statki lata

,, Kosmos’’-animacja edukacyjna

https://www.youtube.com/watch?v=ahkKIg8NVS0

Piosenka ,, W układzie słonecznym’’.

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

 

Rozmowa z dziećmi na temat układu słonecznego:                                                                                                  

  •  Ile jest planet w układzie słonecznym ? (8 planet)
  •  Wymień ich nazwy ? (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz,  Saturn, Uran , Neptun)
  •  Na jakiej planecie mieszkamy ? (Ziemia)
  • Wokół jakiej planety krążą inne planety? (Wokół Słońca).

Podziel  nazwy planet na sylaby (z wyklaskiwaniem). Podaj liczbę sylab.

  • Merkury (Mer- ku -ry),  trzy sylaby
  • Wenus
  • Ziemia
  • Mars 
  • Jowisz
  • Saturn
  • Uran
  • Neptun
  • Pluton                                                                                                                                                                              

„Czarna dziura” – zabawa ruchowa.

Rozkładamy na podłodze szarfy – czarne dziury. Dziecko maszeruje. Na mocne uderzenie w bębenek  wskakuje do najbliższej szarfy i przekłada ją od nóg do głowy, z powrotem rozkładając na podłodze. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

 „Co przyciągnie magnes?” – zabawa badawcza, eksperyment.

Dziecko  sprawdza właściwości magnesu. Najpierw stawia hipotezy odnośnie do przedmiotów, które zostaną przyciągnięte przez magnes lub nie. Spośród przedmiotów sprawdza  piórko, guzik, zakrętkę od butelki, monetę, spinacz biurowy, łyżeczkę do herbaty, patyczek, klocek, klucz.

Pomoce potrzebne do eksperymentu: magnes, różne przedmioty (piórko, guzik, zakrętka od butelki, moneta, spinacz biurowy, łyżeczka do herbaty, patyczek, klocek, klucz).

 

„Kosmiczne zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych M. Szeląg.

Księżyc

a nocnym niebie się śmieje,

raz chudnie, a raz  grubieje…

Gwiazdy

Na niebie mrugają,

ciemność rozjaśniają.

Słońce

Okrągłe, gorące,

na niebie świecące.

Rakieta

Wzniesie cię do gwiazd,

ten kosmiczny pojazd.

 

Praca plastyczna: ,,Moja planeta Ziemia”

https://www.youtube.com/watch?v=IKXFLvRQ9sE

Praca plastyczna: ,,Kosmos”

http://kreatywnieaktywnie.pl/kosmos-planety-uklad-planetarny/

Kolorowanki o kosmosie

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/kosmos/

Czekamy na Wasze prace i pozdrawiamy serdecznie: j.mydlak@zspborzecin.pl oraz j.golebiewska@zspborzecin.pl