Temat dnia: WIATR – PRZYJACIEL CZY SZKODNIK
Cele:
- Zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami wiatru,
- Nabywanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na dany temat w oparciu o własne wiadomości i doświadczenia,
- Wskazywanie niszczącego wpływu powietrza na życie przyrody (wichura, huragan, tornado),
- Wdrażanie do właściwego zachowania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu.
„Zawody wiatrów”– ćwiczenie oddechowe. Dziecko i rodzic mają małą kulkę z waty. Zadaniem uczestników zabawy jest dmuchnąć jak najmocniej, aby kulka poleciała jak najdalej. Zabawę można modyfikować na różne sposoby. Można na kulkę z waty dmuchać jak najmocniej, potem jak najdłużej – tak, aby kulka się poruszała, ale nie przemieszczała itp.
Rodzic czyta wiersz „Wietrzyk i wicher” Doroty Kossakowskiej
Wietrzyk i wicher” – Dorota Kossakowska.
Przyleciał wietrzyk do lasu małego
i zaczął cicho wiać.
Już wszystkie zajączki się obudziły
i nie chcą dłużej spać.
Pogłaskał lekko świerki i sosny.
Coś jeszcze zagrać chciał.
Zaszumiał dębom na leśnej polanie
i już za chwilę spał.
Jego brat wicher też nie próżnował.
Przemierzał szybko świat.
Połamał drzewa, potargał krzaki,
do sadu z szumem wpadł.
Starej jabłoni dziś nie oszczędził
Szaleje i huczy groźnie.
– Kochany wietrze popatrz na brata,
On się porusza ostrożnie.
Próba udzielenia przez dzieci odpowiedzi na pytanie „Co to jest wiatr? „
Wspólne omówienie treści wiersza
Dodatkowe wiadomości dla Rodzica:
Wiatr jest jednym ze składników pogody. Powstaje w wyniku nierównomiernego nagrzewania się powietrza. Wiatr to inaczej ruch powietrza. Jego siła jest różna i zależy od prędkości, z jaką powietrze się porusza.
Jak możemy określić wiatr w zależności od jego siły?
Dziecko próbuje wymienić określenia dotyczące wiatru (określenia takie jak: wietrzyk, wiaterek, wiatr, bryza, wichura, wietrzysko, zawierucha, zawieja, zamieć, wicher, halny, huragan, orkan, sztorm itp.). Wspólnie z rodzicem próbują wyjaśnić te określenia.
Film edukacyjny pt.: „Jak silny jest wiatr?”
https://www.youtube.com/watch?v=W7N5MtYs6F4
Ćwiczenia słuchowe – odgłosy wiatru, próba określenia jaki to jest rodzaj wiatru.
„Czy wiatr jest pożyteczny?” – oglądanie ilustracji (link poniżej) przedstawiające: dmuchawce, wiatraki, żaglówkę, latawiec, szybowiec, drzewo, balon i wiatraczki . Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, które z tych obrazków są poruszane wiatrem.
https://drive.google.com/file/d/1BU3x0m1TkKeFeReW_dU41lXzqvw3vIdl/view
Wypowiedzi dziecka: – Kiedy wiatr jest pożyteczny, a kiedy przynosi szkody?
Rozmowa na temat wiatru.
Oglądanie filmu edukacyjnego.
https://www.youtube.com/watch?v=SBCmKghd_2s
Na zakończenie zajęć zachęcamy dzieci do wykonania kolorowych ptaszków. Takie ptaszki można zawiesić na sznureczkach i na pewno będą fruwały przy każdym ruchu powietrza
Dzieci, które były w przedszkolu w środę (tj. 3 marca) i otrzymały książeczki „Zima cz2” prosimy o wykonanie zadania ze strony 52 oraz uzupełnianie kalendarza pogody na stronie 50 .
You must be logged in to post a comment.