Grupa I

05.03.21

Temat dnia : Ciepło – Zimno

 

CELE OGÓLNE:

posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne;

nabywanie umiejętności formułowania poleceń – zabawa „Ciepło – zimno”;

kształtowanie dużej motoryki;

zwiększanie pojemności życiowej płuc

 

 

Witajcie nasze Słoneczka. Dziś zapraszamy Was do zabawy zmysłami, a dokładniej będziemy doskonalić dotyk.

Poczujemy co jest zimne, a co ciepłe.Przypomnimy sobie jak należy się ubierać żeby nie marznąć i się nie przegrzać.  

 

Ale zanim zabawę zaczniemy, to nasze rączki rozgrzejemy:

Piosenka ” Dłońmi młynek kręć”https://www.youtube.com/watch?v=6NMAC5v9BFw

 

„Co jest ciepłe, a co zimne?” – zabawa badawcza.

Układamy  na stoliku potrzebne rzeczy: kostki lodu, ciepłą wodę w kubeczku, łyżkę metalową, termofor z ciepłą wodą itp.  i odwołujemy się do doświadczeń dzieci – pytamy o to, jaki jest śnieg (ciepły czy zimny), jaki jest lód. Pozwalamy dzieciom dotknąć kostek lodu, by sprawdzić, czy dobrze odpowiedziały. Następnie dajemy do zbadania łyżkę, ciepłą wodę i termofor. Dzieci określają, co jest zimne, a co ciepłe. Następnie prosimy, by dzieci znalazły w domu rzeczy,które są zimne oraz ciepłe. Dzieci je wskazują (np. zimna szyba w oknie, metalowa klamka; ciepły kaloryfer). Wskazujemy dzieciom największe źródło ciepła – słońce, i nawiązujemy do zmian, jakie następują w okresie przedwiośnia, wiosny.

 

Zimno – ciepło – słuchanie wiersza J. Kulmowej.

 

Zimno – ciepło

Joanna Kulmowa

Chmurki to przyjdą,

to uciekną.

Bawi się marzec w zimno – ciepło.

Zamrugał słońcem.

Chlapnął deszczem.

 Deszcz pajęczynę cienką rozsnuł

i kapie jakby ze stu nosów.

Patrz:

Tutaj trawka już wyrosła.

Ciepło – gorąco – parzy – wiosna!

 

Rozmowa na temat wiersza. Zadajemy pytanie: W co bawi się marzec? Wyjaśniamy, na czym polega zabawa w ciepło – zimno.

 

„Ciepło – zimno” – zabawa dydaktyczna.

Przypominamy zasady zabawy. Dziecko wychodzi na chwilę z pokoju lub zasłania oczy. Rodzic chowa rękawiczkę i zaprasza z powrotem dziecko. Naprowadzamy osobę szukającą, posługując się poleceniami: Ciepło! Cieplej! Zimno! Zimniej! Zamieniamy się rolami.

 

„Gradowe kulki” – ćwiczenia oddechowe (zabawa dla całej rodziny)

 Dajemy dzieciom  piłeczki pingpongowe, dzieci układają je na linii. Nabierają powietrza do płuc i dmuchają, wygrywa osoba, której piłeczka potoczy się najdalej. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.

 

„Ubrania” – zabawa matematyczna. Klasyfikowanie ubrań zgodnie z porą roku.

Rozkładamy obrazki przedstawiające pory roku lub rysujemy symbole pogody. Dzieci podają nazwy pór roku i określają, które z nich są zimne,a które ciepłe.Z gazet wycinamy części garderoby, ewentualnie używamy ubrań z naszej szafy. Dzieci dobierają odpowiednie ubrania do pór roku. Możemy zapytać dzieci, po co nosi się ubrania. Na koniec dzieci wskazują i podają nazwy części ciała, na które zakłada się poszczególne ubrania.

 

Kolorowanki „pory roku”

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/pory-roku/