Środa  03.03.2021.

Grupa  II

Temat dnia:  Tajemnice naszego ciała

 

CELE OGÓLNE:

–  poznawanie części ciała i nazw wybranych organów;

–  poszerzenie wiadomości dzieci na temat funkcjonowania organizmu;

–  poszerzanie doświadczeń przyrodniczych; wdrażanie do uważnego obserwowania swojego ciała  i  odczytywania jego sygnałów

 

Filmik dla dzieci: ,,Ciało człowieka – nauka części ciała‘’

https://www.youtube.com/watch?v=Pu6fcTIz4cM

 

Piosenka ,,Moje ciało’’- Śpiewające Brzdące

https://www.youtube.com/watch?v=T6VnmzaPpyc

 „Moje ciało” – zabawa dydaktyczna połączona z zabawą badawczą.

 Rodzic  zaprasza dziecko na wycieczkę w głąb ciała i pyta je:

– Co to jest skóra? Czy skóra się rusza? Co jest na skórze? (dzieci mogą obejrzeć swoją skórę

pod szkłem powiększającym) Co mamy pod skórą? (kości, narządy)

– Gdzie mamy serce? (po lewej stronie klatki piersiowej) – w tym miejscu można nakleić czerwone samoprzylepne serce.

– Co to jest puls? Dzieci podejmują próby odnalezienia pulsu pod żuchwą.

 

 „Skąd wiemy, że żyjemy?” – zabawa badawcza (z użyciem lusterka i balonika).

Rodzic   robi głęboki wdech nosem i wydech ustami. Prosi  dziecko aby  obserwowało co się w tym czasie  dzieje z  jego ciałem.

Rodzic  tłumaczy dziecku że podczas wdechu nabieramy powietrza do płuc. Nasze płuca to takie dwa baloniki, które rozszerzają się i kurczą (do prezentacji  używa balonów). Gdy nabieramy powietrza, to baloniki robią się duże, wtedy mogą się unosić ramiona, brzuch – przepona. Ponieważ powietrza nie widać, to jednym ze sposobów, aby sprawdzić czy ktoś (np. nieprzytomny) oddycha, jest przystawienie do jego ust lusterka – gdy oddychamy, na powierzchni lusterka gromadzi się para wodna.Prosimy dziecko aby i chuchało  na lusterko tak, aby zaparowało.

 „Dotknij części ciała…” – zabawa ruchowa.

Dziecko  spaceruje po spokoju przy dowolnej melodii.

Gdy muzyka cichnie, rodzic wymienia nazwę jednej z części ciała, a dziecko jej dotyka. Podczas

zabawy rodzic. stosuje zarówno liczbę pojedynczą, jak i mnogą, np. noga – nogi, a dziecko zgodnie

z poleceniem pokazuje jedną nogę lub dwie nogi.

 

Piosenka dla dzieci: ,,Uczymy się części ciała’’.

https://www.youtube.com/watch?v=x7Wc4Rj22jI

 

„Części ciała” – zabawa ćwicząca koncentrację uwagi zabawa z piłką.  

Rodzic rzuca do dziecka piłkę. Jeśli wypowie nazwę dowolnej części ciała, dziecko łapie piłkę. Jeśli wypowie inne słowo, np. garnek, dziecku nie wolno łapać piłki.

 

 „Ile zębów mam w buzi?” zabawa logopedyczna z lusterkiem.

Rodzic prosi dziecko, by przesunęło językiem po górnych zębach (następnie po dolnych) i je policzyło. Ważne jest, by dziecko dotknęło każdego zęba czubkiem języka.

,,Moje rączki ‘’ – praca plastyczna.

Dziecko przy pomocy rodzica odrysowuje swoje dłonie a następnie w  dowolny sposób je ozdabia np.: koloruje, wykleja z plasteliny, nakleja na nie np. ozdobne naklejki, maluje farbami.Powstałe prace proszę zachować i przynieść do przedszkola.