Szanowni Rodzice, Drogie Dzieci,
W związku z zaistniałą sytuacją, nie mogliśmy zrealizować ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury” zgodnie z planem, dlatego chcielibyśmy zaprosić Państwa do wspólnej zabawy.
Mamy nadzieję, że dzięki Państwa pomocy, dzieci odkryją w sobie prawdziwego Przyjaciela Natury a czas poświęcony na kreatywną zabawę dostarczy mnóstwo radości.
Zachęcamy do przesyłania fotorelacji z podjętych działań, natomiast prace plastyczne chętnie obejrzymy po powrocie do przedszkola.
Poniżej, prezentujemy propozycje zadań do wykonania na poszczególne dni.
Karty pracy do druku: Karta-Sprawności-KPN
Poniedziałek
„Dzień Kubusiowych Przyjaciół Natury'”
(Proponujemy, aby tego dnia wszyscy domownicy, mieli na sobie element odzieży w kolorze zielonym.)
Witamy Was w kolejnej edycji akcji Kubusiowi Przyjaciele Natury!
Bardzo się cieszymy, że chcecie zostać
prawdziwymi przyjaciółmi natury. Dbanie o naturę to bardzo ważna
rzecz ponieważ bez niej nie byłoby życia na Ziemi?
Natura jest tym wszystkim, co nas otacza, a nie zostało stworzone
przez człowieka. Lasy, łąki, rzeki, jeziora, powietrze, gleba,
rośliny, zwierzęta oraz inne organizmy, w tym ludzie. Natura
nas chroni, karmi i wspiera nasz prawidłowy rozwój.
Dlatego tak ważne jest, abyście nauczyli się dbać o przyrodę.
– List od Natury – A CO NATURA NA TO? (AKTYWNE SŁUCHANIE)
Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania tego, co sama natura sądzi na ten temat. Prosi także, aby dzieci zamknęły oczy i wyobrażały sobie to, co natura do nich mówi.
List Natury – List Natury
Po wysłuchaniu tekstu rodzic prosi dziecko o podzielenie się swoimi wyobrażeniami.
Przykładowe pytania:
–dlaczego natura źle się czuje oraz dlaczego, nadała do nich tę wiadomość?
Dzieci odpowiadają, dzielą się swoimi pomysłami, a Rodzic podsumowuje, mówiąc, że każdy nas może mieć także dobry wpływ na naturę wystarczy tylko chcieć.
– Nauka piosenki : https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
– W LESIE NAJPRZYJEMNIEJ
Lasy nazywamy „płucami Ziemi”, gdyż to drzewa oczyszczają powietrze
z dwutlenku węgla i pyłków, a wzbogacają w tlen.
Las daje schronienie wielu gatunkom i zatrzymuje wody opadowe w glebie. Umożliwia wzrost roślin i grzybów, które stanowią pożywienie dla mieszkańców lasu. Dzięki lasom mamy również
drewno, z którego budujemy domy, mosty, produkujemy meble czy papier.
CHROŃMY LASY
Rozpalanie ognisk, rzucanie niedopałków czy zapałek jest w lesie zabronione.
• W lesie nie wolno zostawiać lusterek, potłuczonego szkła czy butelek. Nie tylko dlatego,
że mogą one poranić dzikie zwierzęta, ale także spowodować pożar. Padające na szklane lub lustrzane
elementy promienie słoneczne, mogą wywołać zapalenie się suchej ściółki i w rezultacie pożar.
• Zbieraj makulaturę – aby wytworzyć 1 tonę papieru trzeba ściąć aż 17 drzew! Dlatego nie wyrzucaj
niepotrzebnego papieru, książek i gazet do kosza. Zbieraj je i odnoś do specjalnych punktów skupu lub wkładaj do odpowiedniego pojemnika na śmieci. Makulatura zostanie ponownie przetworzona i wykorzystana. W ten sposób ochronimy drzewa, które trzeba byłoby ściąć, by uzyskać nowy papier.
• Nie wyrzucaj śmieci w lesie.
• Nie hałasuj. Las jest domem wielu gatunków zwierząt. Starajmy się nie hałasować na łonie przyrody,by ich nie wystraszyć. W nagrodę usłyszymy piękny śpiew ptaków.
• Nie należy łamać gałązek drzew, niepotrzebnie zrywać kwiatów czy liści. Warto zapoznać
się z informacjami na temat roślin chronionych, by zwrócić na nie szczególną uwagę.
• Nie zabieraj do domu żadnych dzikich zwierząt: żaby, mrówki czy ślimaki to także dzikie zwierzęta.
• Nie powinno się również dotykać ptasich gniazd i jaj.
• Jesienią można zbierać owoce róży, jarzębiny, bzu oraz żołędzie, by zimą nakarmić nimi dzikie zwierzęta.
– DBAJ O ROŚLINY (KALAMBURY – ZABAWA RUCHOWA)
Pierwszą wskazówką, którą Kubuś chce przekazać dzieciom, jest:
Dbaj o rośliny.
Co to znaczy według dzieci. Dzieci odpowiadają, pokazując swoją interpretację za pomocą ruchu.
Rodzic stara się odgadnąć. Mogą pojawić się takie kwestie jak: podlewanie roślin, niedeptanie trawników, sadzenie drzew, przesadzanie kwiatków, nie łamanie gałęzi w lesie
– DBAJ O ZWIERZĘTA! ZADANIE PLASTYCZNE
Rodzic prosi dziecko, aby usiadło przy stole, ponieważ ma mu do przekazania kolejną wskazówkę od Kubusia:
Dbaj o zwierzęta.
Rodzic rozpoczyna dyskusję i pyta dziecko, dlaczego uważa, że należy dbać o zwierzęta?
Następnie rodzic wręcza dziecku kartkę. Na tej kartce dziecko wraz z rodzicem próbuje narysować las, następnie pyta? Czego brakuje na rysunku, a następnie czyta po kolei zagadki tak, aby dziecko odgadło jakie zwierzątko mają narysować.
ZAGADKI
Malutka, są ich tysiące, mieszkają w wielkim kopcu
w lesie lub na łące.
(MRÓWKA)
Pod ziemią korytarze ryje, czy wiecie kto się tam kryje?
(KRET)
Stuka w drzewa stuku – puku. Czy już wiesz kto to maluchu?
(DZIĘCIOŁ)
Jest długa, cienka, różowa – pod ziemią się chowa.
(DŻDŻOWNICA)
Ma rudą kitkę, po drzewach hasa. Można ją spotkać
w parkach i lasach.
(WIEWIÓRKA)
Każdego ranka radośnie ćwierkają, nie złapiesz
ich bo uciekają.
(PTASZKI)
Wieczorem pięknie gra i dwie skoczne nóżki ma.
(KONIK POLNY)
Ciężko na co dzień pracują i z nektaru miód produkują.
(PSZCZOŁY)
Czerwona z kropkami lata nad łąkami.
(BIEDRONKA)
Po odgadnięciu zagadki, Rodzic daje dziecku czas na narysowanie rozwiązania, a następnie czyta kolejną zagadkę. W trakcie pracy rodzic mówi, że każde zwierzę ma swoją rolę i podaje za przykład pszczołę,
bez której życie na ziemi nie byłoby możliwe.
Należy zwrócić uwagę na to, iż nawet najmniejsze zwierzaki należy szanować, nie można ich brać do rąk, ani męczyć :
„Małe czy duże, przyda się naturze”
– A na podwieczorek proponujemy, aby dzieci przygotowały pyszne i zdrowe kanapeczki.
inspiracją do tworzenia, może być gra : https://kubus.pl/gry-i-zabawy/mistrz-kanapka/
Wtorek
„Dzień Marchewki”
(Proponujemy, aby tego dnia wszyscy domownicy, mieli na sobie element odzieży w kolorze pomarańczowym.)
– Naszą zabawę rozpoczynamy piosenką – Urodziny Marchewki https://www.youtube.com/watch?v=s85UBfgqKwY
– Prosimy, aby dzieci obejrzały bajkę pt. „Marchewkowa bajeczka” – https://kubus.pl/bajka/dzien-marchewki/
– Kilka ciekawostek o marchewce – zapraszamy do zapoznania się i omówienia z dzieckiem: http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,marchew-kalorie-wartosci-odzywcze-i-ciekawostki.html
– Jak się robi sok? – gra interaktywna: https://kubus.pl/gry-i-zabawy/sokomat/
– Zachęcamy do przygotowania w domu własnego soku – marchewkowo – owocowego, ewentualnie innej potrawy z marchewką – zupy, surówki, sałatki .
– Marchewka z papieru – wykonanie marchewki według własnego pomysłu – kilka propozycji znajdą Państwo tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=2ctUz5VMYZA
Środa
” Dbam o siebie i jem warzywa i owoce”
Proponujemy, aby tego dnia wszyscy domownicy, mieli na sobie element odzieży w kolorze czerwonym.
– ODŻYWCZE PRODUKTY (ZABAWA PLASTYCZNA)
Rodzic pyta dziecko, po co jemy. Dzięki substancjom zawartym w różnych produktach rośniemy, rosną nasze mięśnie, umacniają się kości, a całe nasze ciało dobrze się rozwija. Dlatego należy komponować posiłki, zwracając uwagę na to, ile ma być w nich owoców, warzyw, wyrobów ze zbóż oraz produktów mlecznych i mięsnych. Następnie dziecko wycina z gazet produkty spożywcze potrzebne do przygotowania pełnowartościowego posiłku i przykleja je na narysowanym wcześniej talerzu. Rodzic mówi o właściwościach poszczególnych produktów i posiłków w ciągu dnia i wskazuje jak wpływają na nasz organizm.
Warzywa i owoce – dostarczają witamin i składników mineralnych. Dzięki nim organizm przeprowadza procesy niezbędne do życia. Można je jeść w postaci: świeżej, surówek, gotowanych dodatków czy też jako soki i musy.
Produkty zbożowe – dostarczają węglowodany i błonnik. Są głównym źródłem energii dla organizmu.To kasze, makarony, pieczywo, płatki czy ryż.
Mięso – to źródło białka o wysokiej wartości odżywczej. To podstawowy budulec naszych mięśni.
Produkty mleczne – to źródło wapnia, które buduje nasze zęby i kości. Dostarczają także białko, które buduje nasze mieśnie. Są to głównie mleko, jogurty i sery.
Tłuszcze – są źródłem energii w naszym organizmie. To oleje czy masło lub margaryna. W tłustych rybach morskich i orzechach obecne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3.
Woda – picie wody nawadnia nasz organizm.
SZASZŁYKI (ZABAWA KULINARNA Z DEGUSTACJĄ)
Przygotowanie owocowych szaszłyków – jedną z zalecanych, dziennych porcji warzyw i owoców. Dziecko myje owoce, a Rodzic mówi, dlaczego trzeba je myć. Następnie starsze dzieci zabierają się do krojenia, Rodzice pomagają młodszym dzieciom. Pokrojone owoce trafiają do jednej miski, z której dziecko wybiera sobie kawałki i nabija na patyczki szaszłykowe. Opcjonalnie można zrobić sałatkę owocową. W tym wypadku mieszamy we wspólnej misce wszystkie owoce i nakładamy do miseczek.
– Zabawy kulinarne może nam uprzyjemnić piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=ODZGWROvCpg
– Zabawy z Kubusiem: Taniec z pokazywaniem: https://www.youtube.com/watch?v=52griSsio5Y https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
Czwartek
DBAM O ZASOBY NATURALNE (POWIETRZE, WODĘ I ENERGIĘ)
(Proponujemy, aby tego dnia wszyscy domownicy, mieli na sobie element odzieży w kolorze niebieskim.)
WPROWADZENIE (DYSKUSJA MODEROWANA)
Dzisiaj porozmawiamy o powietrzu, wodzie i energii elektrycznej, czyli zasobach naturalnych, z których korzystamy na co dzień i bez których trudno byłoby nam funkcjonować.
– ODDYCHANIE (SAMOOBSERWACJA)
Pytamy z czym kojarzy się dziecku hasło powietrze. Słuchamy swobodnych wypowiedzi dziecka i podsumowujemy je. Pytamy też, do czego potrzebne jest powietrze? Jeśli w odpowiedziach dziecka pojawi się hasło oddychanie, wykonujemy z nimi kilka ćwiczeń oddechowych. Instruujemy, mówiąc: wciągnijcie powietrze przez nos. Czujesz? Klatka piersiowa się podnosi, to znak, że do naszych płuc trafiło powietrze. A teraz powoli wypuśćcie je ustami. Świetnie! Następnie wykonujemy kilka zabawnych ćwiczeń na oddychanie:
- Wąż – długi wdech nosem i wydech przez zaciśnięte zęby
- Pies – krótkie wdechy i wydechy ustami
- Balon – wdech i długi wydech ustami tak, jakby chciało się napompować wielki balon
Zadajemy pytanie czy powietrze widać i czy powietrze ma zapach? Zwracamy uwagę na to, że powietrze jest bezwonne i bezbarwne. Nadmieniamy jednak, że są sytuacje, kiedy powietrze ma zapach i kolor. Pytamy jakie to sytuacje. Tak, wtedy, gdy powietrze jest zanieczyszczone. A co zanieczyszcza powietrze?. Tak, do dymy z kominów domów, fabryk oraz spaliny samochodów. Podsumowując mówimy , że oddychamy powietrzem z zewnątrz, dlatego bardzo ważne jest to, by było ono czyste. Wszelkie zanieczyszczenia dostają się do naszych płuc, co może być szkodliwe dla naszego zdrowia. A czasem niestety tak się dzieje.
-DO CZEGO POTRZEBNA JEST WODA? (AKTYWNE SŁUCHANIE)
Rodzic mówi, że chciałby przedstawić dziecku pewnego gościa i pokazuje narysowaną kroplę wody. Następnie czyta wywiad.
Po wysłuchaniu, pyta do czego potrzebna jest woda? Woda jest najważniejszą substancją na świecie! Jest niezbędna do życia! Człowiek, zwierzęta i rośliny składają się z wody i muszą pić, aby przetrwać!
– Rozmowa o sposobach oszczędzania wody. Propozycje znajdą Państwo w artykule: https://przyjacielenatury.pl/artykuly/oszczedzamy-wode/
– Eksperyment z wodą – namawiamy do wykonania z dziećmi w domu ciekawych eksperymentów:
https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts
– Zachęcamy do wysłuchania piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g
– Oszczędzam wodę – praca plastyczna – prosimy o zaprojektowanie znaczka, przypominającego o oszczędzaniu wody.
– Mogą Państwo również zaproponować dzieciom wykonanie akwarium z kolorowymi rybkami.
https://www.youtube.com/watch?v=VLny3vKs6eM
Piątek
Dzień Ekologa – DBAM O SEGREGACJĘ ŚMIECI I TWORZĘ Z NICH COŚ NOWEGO
(Proponujemy, aby tego dnia wszyscy domownicy, mieli na sobie element odzieży w kolorze zielonym.)
– WPROWADZENIE
Kubuś przekazał kolejną wskazówkę, jak stać się „Kubusiowym Przyjacielem Natury”. Rodzic pokazuje kilka rodzajów śmieci (butelki po wodzie, papiery, szklany słoik itp.) i pyta, czy dziecko domyśla się, co to za wskazówka.
Segreguj śmieci.
SKĄD SIĘ BIORĄ ŚMIECI? (DYSKUSJA MODEROWANA) –
Na wstępie zadajemy pytanie:
Skąd się biorą śmieci? Kto wytwarza śmieci?
Każdego dnia, wszyscy wyrzucamy niepotrzebne rzeczy. W ciągu całego roku, każdy z nas wytwarza ok. 300 kg śmieci – to tyle ile waży ok. 10 telewizorów! To ogromna góra śmieci! Śmieci zalegają w środowisku, zanieczyszczają morza i oceany, lasy, glebę, szkodzą roślinom, zwierzętom oraz zdrowiu każdego z nas!
Co można zrobić, żeby śmieci było mniej? Kto może to zrobić?
Każdy z nas może sprawić, żeby góra śmieci była mniejsza, żeby świat był czystszy! Z foliowych siatek, plastikowych butelek, szklanych słoików, puszek, kubków, kartek i gazet można zrobić coś nowego. To recykling! Żeby to było możliwe, śmieci muszą najpierw trafić do specjalnych koszy!
Papierowe śmieci wrzucamy do kosza w kolorze niebieskim, metalowe i plastikowedo kosza żółtego, szkło do kosza zielonego (szkło przezroczyste do pojemnika białego, jeśli taki jest). Odpady biodegradowalne np. resztki jedzenia wyrzucamy do kontenera w kolorze brązowym. Do czarnego kosza wyrzucamy te odpady, których nie da się poddać recyclingowi i nie możemy ich wyrzucić do żadnego innego pojemnika np. opakowania po aerozolach. Kolejna wskazówka Kubusia brzmi: Segreguj śmieci.
Każdy przyjaciel natury powinien wiedzieć, jak to robić, dlatego mam dla Was zadanie, które pomoże Dzieciom to zapamiętać.
– WIEM, JAK SORTOWAĆ ŚMIECI! – zabawa inteaktywna :
https://kubus.pl/gry-i-zabawy/smieciobranie/
– Następnie proponujemy, aby przetestować zdobytą wiedzę w praktyce.
Kładziemy na środku kartonowe pudełko i informuje, że jeżeli z każdy wrzuci plastikową butelkę do odpowiedniego kosza, będzie można z nich wyprodukować bluzę z polaru. Wrzucamy plastikowe butelki do pudełka. Mozemy zorganizować wrzucanie butelek na czas- kto wrzuci więcej butelek w jak najkrótszym czasie. Ponieważ butelki się nie mieszczą, Rodzic zadaje pytanie, co trzeba zrobić, żeby się zmieściły. W razie potrzeby podpowiada dziecku, że butelki zmieszczą się, jeżeli będą zgniecione. Dziecko zgniata butelki nogami i ponownie wrzuca do pudełka – teraz zmieściło się ich o wiele więcej! Jeżeli będziemy zgniatać plastikowe butelki przed wyrzuceniem, w koszu zmieści się ich więcej! To samo możecie robić z aluminiowymi puszkami czy kartonami. Tak postępuje:
„Kubusiowy Przyjaciel Natury”!
– Proponujemy obejrzenie bajki dydaktycznej :
https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs – ekologiczny dom
Gratulujemy – wszystkie zdania Kubusia zostały wykonane,
teraz należy się medal!!!
– Proponujemy wykonanie medalu Kubusiowego Przyjaciela Natury dla wszystkich domowników biorących udział w akcji.
Tematy i treści zajęć zostały opracowane na podstwia materiałów dostępnych na stronie : przyjacielenatury.pl
You must be logged in to post a comment.