Drodzy Rodzice!

Darzymy Was ogromnym zaufaniem i wiemy, że doskonale potraficie bawić się z dziećmi. Chcemy jednak inspirować i wskazać sposoby spędzania wolnego czasu. Tęsknimy za Dziećmi i chociaż wirtualnie chcemy mieć z Wami kontakt.

Przesyłamy Państwu materiały do pracy z dziećmi na cały tydzień – prosimy rozłożyć sobie pracę według uznania, jednak po powrocie do przedszkola prosimy o przyniesienie tego co zostało wykonane (chodzi o plastyczne rzeczy) najlepiej w formie książeczki.

W razie pytań, lub wątpliwości prosimy o kontakt e-mailowy: http://www.zspborzecin.pl/2020/03/23/23-03-2020-propozycje-dla-rodzicow/

 

Propozycje zajęć dla dzieci z grup: III, IV i V

 

Temat tygodnia: Witaj wiosno!

 

zapoznanie z tradycją topienia marzanny, uwrażliwianie na zmiany w przyrodzie

– rozwijanie sprawności  ruchowej,

– rozwijanie sprawności manualnej i kreatywności,

– doskonalenie analizy i syntezy słuchowej.

 

21 marca obchodziliśmy pierwszy dzień kalendarzowej wiosny.

Nowa pora roku, dostarcza wiele atrakcyjnych możliwości do poznawania otaczającego świata i doskonalenia nowych umiejętności. Poniżej przygotowaliśmy dla Państwa kilka propozycji zabaw, rozwijających poszczególne umiejętności.   

 

Wiersz  „Marzanna” B. Forma – do przeczytania i porozmawiania  na temat treści (pod treścią są pytania pomocnicze, ale można to rozbudować; chodzi o uważne słuchanie ze zrozumieniem)

tekst wiersza: Marzanna B. Forma

Przykładowe pytania pomocnicze:

Co symbolizuje marzanna? Czego dzieci nie lubią w zimie? Na co czekają dzieci? Po czym możemy poznać, że nadchodzi wiosna?

Marzanna – wykonanie marzanny przez dziecko według własnego pomysłu,

Oglądanie prezentacji – oznaki wiosny https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg  – próba zapamiętania jak największej ilości szczegółów.

Jeśli jest taka możliwość, zachęcamy do bezpiecznego spaceru, w celu poszukiwania oznak wiosny. Można zrobić „kartę badacza przyrody” i narysować, to co udało się wypatrzeć.

Przykładowa karta: Karta badacza przyrody

Poznajemy literkę „G” – Prezentacja nowej litery , omówienie kształtu,
pisanie ręką w powietrzu i na dywanie,

-Wyszukiwanie wyrazów z „g” w nagłosie i śródgłosie

Wybierając jakiś obrazek lub przedmiot  wykonują następujące zadania: ułóż zdanie z wyrazem – górnik, podaj wyraz rymujący się – grzyby, podaj zdrobnienie – groch, podziel na sylaby – gniazdo, itp.

Przykłady przedmiotów:

 nagłos :garnek, gwizdek, grzechotka, gruszka, groch, gąbka, gumka, gazeta

śródgłos: jagody, waga, rogal, zegar, flaga,

W nazwach roślin, zwierząt – wysłuchiwanie pierwszej i ostatniej głoski, głoskowanie prostych nazw typu: p-t-a-k, a potem odwrotnie zgadywanie – co słyszysz, gdy mówię: k-r-o-k-u-s, m-o-t-y-l, o-s-a, ż-o-n-k-i-l….

Zabawa w „wiosennych detektywów” – zadanie polega na odnalezieniu w domu jak największej ilości przedmiotów w kolorze zielonym, następnie należy policzyć przedmioty oraz pogrupować wg. kategorii (zabawki, ubrania, rośliny, etc.)

Zachęcamy do narysowania portretu pani Wiosny

 

W wieku przedszkolnym obserwuje się wzrost sprawności motorycznej. Szczególnie dynamiczny rozwój motoryczny zaznacza się około 5. roku życia, zwanego złotym okresem w rozwoju ruchowym dziecka. Dzieci przedszkolne cechuje znaczna ruchliwość. Opanowane już ruchy i czynności ulegają wyraźnemu doskonaleniu, pojawiają się nowe umiejętności. Proste ruchy łączone są w kombinacje ruchowe, jak bieg i skok, bieg i kopnięcie piłki, chwyt i rzut piłką. Dzieci zwykle opanowują kilka czynności ruchowych jednocześnie. Maluchy nie potrafią się skupić długo na jednej czynności, toteż często zmieniają rodzaj zajęcia ruchowego.

Ćwiczenia gimnastyczne – „Mieszkańcy łąki”

Bociany” – dziecko porusza się po pokoju lub podwórku, naśladując bociana. Unosi wysoko kolana, klaszczą w ręce pod kolanami i mówi : kle, kle, kle. Na sygnał – „żaba” – bocian staje nieruchomo na jednej nodze;

„Żabki” – dziecko porusza się po pokoju, wykonując przysiad, ręce między stopami i naśladuje skaczącą żabę;

Motyle” – dziecko porusza się po całym pokoju, w rączkach może trzymać kolorowe chustki, lub kawałki krepiny i w rytm muzyki swobodnie wykonuje taniec motyla. Na przerwie w muzyce, dziecko zatrzymuje się, przykuca i przemienia się w larwę motyla.

„W poszukiwaniu wiosny” –  dziecko porusza się po pokoju, na hasło np. biedronka, motylek, bąk, naśladuje dźwięk i sposób poruszania się owada.

– „Wiosenny tor przeszkód” – tor przeszkód pozytywnie wpływa na: pamięć, procesy poznawcze, umiejętność rozwiązywania problemów, koordynację ruchową, umiejętności motoryczne,koordynację rąk i wzroku. Ta  zabawa doskonale sprawdza się zarówno dla maluchów, jak i starszych dzieci, które uwielbiają wszelkiego rodzaju wspinaczki czy pokonywanie przeszkód. Dzieci mogą ćwiczyć sprawność fizyczną, a także wspomaganie motoryki dużej.

Tor przeszkód możemy wykonać w domu, jak również na podwórku. Pokonanie toru „Pani Wiosny” będzie dla każdego przedszkolaka nie lada wyzwaniem. Można wykorzystać krzesła, poduszki, ręczniki, koce, wiadra, klatki, butelki plastikowe.   

Przykładowy tor przeszkódhttps://www.mamawdomu.pl/2013/01/domowy-tor-przeszkod.html

Nauka przez eksperyment – aby lepiej wytłumaczyć dzieciom, jak rośliny transportują wodę, proponujemy mały eksperyment.

Potrzebne nam będą:

kapusta pekińska, barwniki spożywcze/ewentualnie farby, dzbanki z wodą.

Należy umieścić liście kapusty w zabarwionej wodzie. Najlepiej zostawić liście w barwniku na noc wtedy efekt będzie wyraźniejszy. Powodzenia

Liście naszej zabarwionej kapusty, możemy dodatkowo pomalować farbami i odcisnąć na kartce papieru, w ten sposób powstaną piękne, kolorowe wiosenne drzewa.

Oczywiście barwić możemy również kwiaty, bo któż nie chciałby zostać pomocnikiem Pani Wiosny i pokolorować świat.

  barwienie kwiatów – https://www.youtube.com/watch?v=-cp9KZhH_uM

 

Warto również wspomnieć, że wiosną na łące pojawiają się kolorowe motyle.

W celu poszerzenia wiedzy przyrodniczej i wdrażania do uważnego słuchania, zachęcamy do przeczytania dziecku wiersza D. Gellner – „Gąsienica – tajemnica”-

tekst wierszaGąsienica pdf

przykładowe pytania :
• Kto szedł ścieżką?
• Jak wyglądała gąsienica?
• Co zrobiła przed zimą gąsienica?
• W czym przespała zimę?
• Co się stało na wiosnę?

Omówienie cyklu życia motyla.

– Zabawy może uprzyjemnić piosenka:   

https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4

– Praca plastyczna, którą powinien wykonać każdy pomocnik „Pani Wiosny” : https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA

– A dla najbardziej wytrwałych poszukiwaczy wiosny, polecamy przygotowanie „sensorycznej wiosennej stopy” – film instruktażowy znajdą pastwo pod linkiem: https://www.wsip.pl/filmy-instruktazowe-wychowanie-przedszkolne/

Jeżeli mają Państwo taką możliwość, zachęcamy do wydrukowania kart pracy: 181527_Plac_zabaw_Pieciolatek_Cz.3_Karty_pracy_24-33

181547_Plac_zabaw_Szesciolatek_Cz.3_Karty_pracy_33-39

Zapraszamy do wspólnej zabawy i zachęcamy do przesyłania fotorelacji z wykonywanych zadań.