Drodzy Rodzice!

Darzymy Was ogromnym zaufaniem i wiemy, że doskonale potraficie bawić się z dziećmi. Chcemy jednak inspirować i wskazać sposoby spędzania wolnego czasu. Tęsknimy za Dziećmi i chociaż wirtualnie chcemy mieć z Wami kontakt.

Przesyłamy Państwu materiały do pracy z dziećmi na cały tydzień – prosimy rozłożyć sobie pracę według uznania, jednak po powrocie do przedszkola prosimy o przyniesienie tego co zostało wykonane (chodzi o plastyczne rzeczy) najlepiej w formie książeczki.

W razie pytań, lub wątpliwości prosimy o kontakt e-mailowy: http://www.zspborzecin.pl/2020/03/23/23-03-2020-propozycje-dla-rodzicow/

GRUPA I
GRUPA II

Temat tygodnia: „Wiosenne porządki”.

  • Doskonalenie umiejętności klasyfikowania i segregowania przedmiotów.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów i stałe poszerzanie z zakresu liczenia.
  • Rozwijanie czynności samoobsługowych.
  • „Kolorowa wiosna”- doskonalenie sprawności manualnej.
  1. Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów

Kształtowanie umiejętności klasyfikowania u dzieci jest procesem długotrwałym. Umiejętności te należy rozwijać przez cały czas i przy każdej okazji. Do tego, aby rozwijać umiejętność klasyfikowania wiele nie potrzeba. Można zacząć od szukania okazji w czasie wykonywania codziennych czynności.

Przedstawiamy państwu kilka przykładów na doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów z dzieckiem w domu w formie zabawy:

  
-sprzątanie dziecięcego pokoju i umieszczanie w odpowiednich pudłach: maskotek, klocków, aut.

-sortowanie rzeczy do prania: białe i kolorowe, ręczniki, spodnie itp.;

-zdejmowanie z suszarki prania i sortowanie ubrań na te należące do mamy, taty i dziecka oraz podzielenie ich na koszulki, spodnie, skarpety itd.;

-porządkowanie skrzynki z narzędziami lub pudełka z gwoździami i śrubkami;

Propozycje zabaw na doskonalenie umiejętności segregowania przedmiotów:

„Parowanie skarpet”- w misce umieszczamy 6 par różnych skarpet. Zadaniem dziecka jest odszukanie i ułożenie skarpet w pary.

Polecamy również piosenkę do nauki pt: „Wiosenne porządki”, którą znajdziecie Państwo na stronie YouTube.pl

  1. Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów i stałe poszerzanie z zakresu liczenia.

Przedstawiamy propozycję zabaw:
zabawa „Magiczne pudełko”(uprzednio należy przygotować karton gdzie z jednej strony wycinamy kółko, w które dziecko będzie mogło włożyć rękę) – wkładamy do pustego kartonu kilka przedmiotów (np. szczotka do włosów, maskotka, gąbka, samochodzik, czapka, rękawiczka, książeczka, piłka itp.) . Zadaniem dziecka jest odgadnąć za pomocą dotyku przedmiot i  nazwać go. Kolejnym zadaniem dziecka jest połączyć przedmioty w zbiory według ich przynależności (zabawki, części odzieży, itp.). Przeliczamy zbiory, ile przedmiotów jest w danym zbiorze. Porównywanie liczebności zbiorów, gdzie jest najwięcej, a gdzie najmniej przedmiotów.

– stałe liczenie możemy utrwalać np. podczas wchodzenia po schodach, liczymy stopnie. Dziecko pomaga przy nakrywaniu do stołu liczy ile musi podać łyżek itp.

– zabawa w inwentaryzację przeprowadzoną w domu:  przeliczamy z dzieckiem ile mamy w pokoju lalek, samochodów, krzeseł, ile w domu jest okien ile drzwi itp. Z dziećmi, które już opanowały liczenie można bawić się w dodawanie np. ile masz w domu krzeseł i foteli razem. Ile jest okien i drzwi? Itp.

  1. Rozwijanie czynności samoobsługowych.

Warunkiem usamodzielnienia się dziecka jest jego zaradność, a więc umiejętność wykonywania pewnych czynności – głównie samoobsługowych – bez pomocy dorosłych. Jest to wynik rozwijającego się własnego „Ja”, szczególnie w zakresie samokontroli i rosnącej sprawności dziecka.     Poniżej przedstawiamy Państwu wybrane informacje dotyczące kształtowania się umiejętności zaliczanych do samoobsługi; pochodzą one z badań nad rozwojem psychoruchowym dziecka.

(prosimy o kliknięcie odnośnika)  –Obowiązki

Z ustaleń tych wynika, że trzylatek sporo już potrafi, a czwarty rok życia jest okresem dalszego doskonalenia się umiejętności samoobsługowych.

Przedstawiamy Państwu propozycję na zabawę z dzieckiem w domu w celu doskonalenia czynności samoobsługowych.

– Wspólne oglądanie obrazka, który przedstawia dzieci jedzące posiłek. Rozmowa z dzieckiem i próba odpowiedzi na  pytania na temat właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków z wykorzystaniem odpowiednich sztućców. Dziecko prezentuje właściwe zachowania przy stole wykorzystując zgromadzone akcesoria  (siedzi prosto z plecami opartymi o krzesło i nogami schowanymi pod stołem, nie kręci się, je korzystając z odpowiednich sztućców).

– Wspólne oglądanie obrazka, który przedstawia wykonywane przez dzieci czynności higieniczno-sanitarne w łazience. Rodzic pokazuje dziecku worek wiszący na drzwiach od łazienki i zachęca je do zajrzenia do środka. Dziecko wyciągają z niego przedmioty potrzebne do utrzymania higieny (mydło, szczoteczka do zębów, płyn do kąpieli…), nazywa je i określa ich przydatność. Rodzic prowadzi z dzieckiem dalszą rozmowę na temat tego, co jeszcze robimy w łazience. Jest to doskonała okazja do rozmowy na temat dokładnego mycia rąk. Pokazania dziecku jakie są etapy mycia rąk i wytłumaczenia, dlaczego jest to ważne.

– Ćwiczenie z dziećmi rozbierania się i ubierania zarówno ubrań typu bluzka, spodnie, koszulka, jak i zakładanie odzieży wierzchniej; ćwiczymy zapinanie suwaka.

  1. „Kolorowa wiosna”- doskonalenie sprawności manualnej.

20 marca obchodziliśmy Pierwszy Dzień Wiosny w związku z tym zachęcamy do wykonania portretu Pani Wiosny. Poniżej podajemy dwie propozycje do wykonania portretu w domu:

Jeszcze całkiem niedawno pogoda nie zachęcała do wyjść do przydomowego ogrodu ale robi się już coraz słoneczniej i cieplej. Zachęcamy więc do zabaw na świeżym powietrzu.

 

  1. Bańki mydlane
    To świetny pomysł na to, by fajnie i aktywnie spędzić czas z dzieckiem. Potrzebujemy do tego jedynie dużej miski z wodą i trochę mydła – oraz czegoś, czym możemy zrobić bańki – sznurek, plastikowa obręcz, albo zwykła rurka do napojów rozcięta na końcu. A ile przy tym może być radości.

 

  1. Złap swój cień
    W piękny, słoneczny dzień, kiedy aż chce się wyjść z domu. Gdy na niebie jest słońce i nie widać ani jednej chmury, każdy z nas rzuca długi cień. Nie może być nic łatwiejszego od złapania go, prawda?

 

  1. Pomaluj swój ogród
    Każde dziecko ma w domu plakatowe farby. Oczywiście, w domu można rysować na kartkach, tworząc piękne obrazy. Ale można również… pomalować ogród, w dodatku bez używania pędzla. Przecież właśnie zamiast pędzla możemy użyć liści, łodyg kwiatów, czy gałązek. A co będzie naszą kartką papieru? Wszystko, co tylko jest wokół nas. Możemy przecież namówić nasze dziecko, by „podpisało” farbą swoje ulubione drzewo, lub pokolorowało leżące przy ścieżce kamienie.

 

  1. Obserwacja kwiatów– wiosna to idealny czas, aby można było zapoznać się bliżej z zwiastunami wiosny i zaobserwować pierwsze wiosenne kwiaty.

 

  1. Obserwacja owadów– Przedszkolak, to prawdziwy badacz przyrody, warto wiec to wykorzystać podczas wspólnie spędzonego czasu na dworze. Szukanie i obserwowanie maleńkich stworzonek jest nie lada atrakcją, a jeśli wyposażymy dziecko w lupę do obserwacji owadów, poczuje się ono jak prawdziwy odkrywca. Przez lupę oglądany obiekt wygląda o wiele ciekawiej. Zwykły liść, kropla rosy czy mrówka pod lupą ukazują swoją złożoność.

Ciekawą propozycję, jak zrobić owady z rolki po papierze toaletowym znajdziecie Państwo tutaj:
https://miastodzieci.pl/zabawy/wiosenny-wianek/?fbclid=IwAR0kTwtkAMHiK_FwqwRMv8SQhUaa4531wMqj-XrMRiG5aycXs_nzw1-I2IQ

 

Dzieci uwielbiają dwie rzeczy: wodę i ziemię. A najbardziej ich połączenie czyli błoto. Jak połączyć przyjemne z pożytecznym? Wystarczy zachęcić dziecko do założenia własnego ogródka. Nie musi to być od razu hektar ziemi, czasem doniczka na parapecie jest wystarczająca. Do tego wystarczy dodać kilka wiosennych kwiatów i już mamy piękną, kolorową wiosnę na parapecie.
Można również założyć hodowlę fasolki. Jak to zrobić dowiecie się Państwo w proponowanym przez nas linku do strony : https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/07/jak-uczymy-sie-przyrody/

Do proponowanych powyżej zabaw nie może zabraknąć piosenki pt.: „Jestem sobie ogrodniczka”. Zachęcamy do nauki piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=zhvQFI04CX8

Zachęcamy do skorzystania z naszych propozycji spędzenia czasu w formie zabawy i nauki w towarzystwie najbliższych.