Drodzy Rodzice!
Darzymy Was ogromnym zaufaniem i wiemy, że doskonale potraficie bawić się z dziećmi. Chcemy jednak inspirować i wskazać sposoby spędzania wolnego czasu. Tęsknimy za Dziećmi i chociaż wirtualnie chcemy mieć z Wami kontakt.
Przesyłamy Państwu materiały do pracy z dziećmi na cały tydzień – prosimy rozłożyć sobie pracę według uznania, jednak po powrocie do przedszkola prosimy o przyniesienie tego co zostało wykonane (chodzi o plastyczne rzeczy) najlepiej w formie książeczki.
W razie pytań, lub wątpliwości prosimy o kontakt e-mailowy: http://www.zspborzecin.pl/2020/03/23/23-03-2020-propozycje-dla-rodzicow/
Propozycje zajęć dla dzieci z grup: III, IV i V
Temat tygodnia: Witaj wiosno!
– zapoznanie z tradycją topienia marzanny, uwrażliwianie na zmiany w przyrodzie
– rozwijanie sprawności ruchowej,
– rozwijanie sprawności manualnej i kreatywności,
– doskonalenie analizy i syntezy słuchowej.
21 marca obchodziliśmy pierwszy dzień kalendarzowej wiosny.
Nowa pora roku, dostarcza wiele atrakcyjnych możliwości do poznawania otaczającego świata i doskonalenia nowych umiejętności. Poniżej przygotowaliśmy dla Państwa kilka propozycji zabaw, rozwijających poszczególne umiejętności.
– Wiersz „Marzanna” B. Forma – do przeczytania i porozmawiania na temat treści (pod treścią są pytania pomocnicze, ale można to rozbudować; chodzi o uważne słuchanie ze zrozumieniem)
tekst wiersza: Marzanna B. Forma
Przykładowe pytania pomocnicze:
Co symbolizuje marzanna? Czego dzieci nie lubią w zimie? Na co czekają dzieci? Po czym możemy poznać, że nadchodzi wiosna?
– Marzanna – wykonanie marzanny przez dziecko według własnego pomysłu,
– Oglądanie prezentacji – oznaki wiosny https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg – próba zapamiętania jak największej ilości szczegółów.
–Jeśli jest taka możliwość, zachęcamy do bezpiecznego spaceru, w celu poszukiwania oznak wiosny. Można zrobić „kartę badacza przyrody” i narysować, to co udało się wypatrzeć.
Przykładowa karta: Karta badacza przyrody
– Poznajemy literkę „G” – Prezentacja nowej litery , omówienie kształtu,
pisanie ręką w powietrzu i na dywanie,
-Wyszukiwanie wyrazów z „g” w nagłosie i śródgłosie
Wybierając jakiś obrazek lub przedmiot wykonują następujące zadania: ułóż zdanie z wyrazem – górnik, podaj wyraz rymujący się – grzyby, podaj zdrobnienie – groch, podziel na sylaby – gniazdo, itp.
Przykłady przedmiotów:
nagłos :garnek, gwizdek, grzechotka, gruszka, groch, gąbka, gumka, gazeta
śródgłos: jagody, waga, rogal, zegar, flaga,
– W nazwach roślin, zwierząt – wysłuchiwanie pierwszej i ostatniej głoski, głoskowanie prostych nazw typu: p-t-a-k, a potem odwrotnie zgadywanie – co słyszysz, gdy mówię: k-r-o-k-u-s, m-o-t-y-l, o-s-a, ż-o-n-k-i-l….
– Zabawa w „wiosennych detektywów” – zadanie polega na odnalezieniu w domu jak największej ilości przedmiotów w kolorze zielonym, następnie należy policzyć przedmioty oraz pogrupować wg. kategorii (zabawki, ubrania, rośliny, etc.)
– Zachęcamy do narysowania portretu pani Wiosny
W wieku przedszkolnym obserwuje się wzrost sprawności motorycznej. Szczególnie dynamiczny rozwój motoryczny zaznacza się około 5. roku życia, zwanego złotym okresem w rozwoju ruchowym dziecka. Dzieci przedszkolne cechuje znaczna ruchliwość. Opanowane już ruchy i czynności ulegają wyraźnemu doskonaleniu, pojawiają się nowe umiejętności. Proste ruchy łączone są w kombinacje ruchowe, jak bieg i skok, bieg i kopnięcie piłki, chwyt i rzut piłką. Dzieci zwykle opanowują kilka czynności ruchowych jednocześnie. Maluchy nie potrafią się skupić długo na jednej czynności, toteż często zmieniają rodzaj zajęcia ruchowego.
Ćwiczenia gimnastyczne – „Mieszkańcy łąki”
„Bociany” – dziecko porusza się po pokoju lub podwórku, naśladując bociana. Unosi wysoko kolana, klaszczą w ręce pod kolanami i mówi : kle, kle, kle. Na sygnał – „żaba” – bocian staje nieruchomo na jednej nodze;
„Żabki” – dziecko porusza się po pokoju, wykonując przysiad, ręce między stopami i naśladuje skaczącą żabę;
„Motyle” – dziecko porusza się po całym pokoju, w rączkach może trzymać kolorowe chustki, lub kawałki krepiny i w rytm muzyki swobodnie wykonuje taniec motyla. Na przerwie w muzyce, dziecko zatrzymuje się, przykuca i przemienia się w larwę motyla.
„W poszukiwaniu wiosny” – dziecko porusza się po pokoju, na hasło np. biedronka, motylek, bąk, naśladuje dźwięk i sposób poruszania się owada.
– „Wiosenny tor przeszkód” – tor przeszkód pozytywnie wpływa na: pamięć, procesy poznawcze, umiejętność rozwiązywania problemów, koordynację ruchową, umiejętności motoryczne,koordynację rąk i wzroku. Ta zabawa doskonale sprawdza się zarówno dla maluchów, jak i starszych dzieci, które uwielbiają wszelkiego rodzaju wspinaczki czy pokonywanie przeszkód. Dzieci mogą ćwiczyć sprawność fizyczną, a także wspomaganie motoryki dużej.
Tor przeszkód możemy wykonać w domu, jak również na podwórku. Pokonanie toru „Pani Wiosny” będzie dla każdego przedszkolaka nie lada wyzwaniem. Można wykorzystać krzesła, poduszki, ręczniki, koce, wiadra, klatki, butelki plastikowe.
Przykładowy tor przeszkód – https://www.mamawdomu.pl/2013/01/domowy-tor-przeszkod.html
– Nauka przez eksperyment – aby lepiej wytłumaczyć dzieciom, jak rośliny transportują wodę, proponujemy mały eksperyment.
Potrzebne nam będą:
–kapusta pekińska, barwniki spożywcze/ewentualnie farby, dzbanki z wodą.
Należy umieścić liście kapusty w zabarwionej wodzie. Najlepiej zostawić liście w barwniku na noc wtedy efekt będzie wyraźniejszy. Powodzenia
Liście naszej zabarwionej kapusty, możemy dodatkowo pomalować farbami i odcisnąć na kartce papieru, w ten sposób powstaną piękne, kolorowe wiosenne drzewa.
Oczywiście barwić możemy również kwiaty, bo któż nie chciałby zostać pomocnikiem Pani Wiosny i pokolorować świat.
barwienie kwiatów – https://www.youtube.com/watch?v=-cp9KZhH_uM
Warto również wspomnieć, że wiosną na łące pojawiają się kolorowe motyle.
W celu poszerzenia wiedzy przyrodniczej i wdrażania do uważnego słuchania, zachęcamy do przeczytania dziecku wiersza D. Gellner – „Gąsienica – tajemnica”-
tekst wiersza: Gąsienica pdf
przykładowe pytania :
• Kto szedł ścieżką?
• Jak wyglądała gąsienica?
• Co zrobiła przed zimą gąsienica?
• W czym przespała zimę?
• Co się stało na wiosnę?
– Omówienie cyklu życia motyla.
– Zabawy może uprzyjemnić piosenka:
https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4
– Praca plastyczna, którą powinien wykonać każdy pomocnik „Pani Wiosny” : https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA
– A dla najbardziej wytrwałych poszukiwaczy wiosny, polecamy przygotowanie „sensorycznej wiosennej stopy” – film instruktażowy znajdą pastwo pod linkiem: https://www.wsip.pl/filmy-instruktazowe-wychowanie-przedszkolne/
Jeżeli mają Państwo taką możliwość, zachęcamy do wydrukowania kart pracy: 181527_Plac_zabaw_Pieciolatek_Cz.3_Karty_pracy_24-33
181547_Plac_zabaw_Szesciolatek_Cz.3_Karty_pracy_33-39
Zapraszamy do wspólnej zabawy i zachęcamy do przesyłania fotorelacji z wykonywanych zadań.
You must be logged in to post a comment.