Drodzy Rodzice!
Darzymy Was ogromnym zaufaniem i wiemy, że doskonale potraficie bawić się z dziećmi. Chcemy jednak inspirować i wskazać sposoby spędzania wolnego czasu. Tęsknimy za Dziećmi i chociaż wirtualnie chcemy mieć z Wami kontakt.
Przesyłamy Państwu materiały do pracy z dziećmi na cały tydzień – prosimy rozłożyć sobie pracę według uznania, jednak po powrocie do przedszkola prosimy o przyniesienie tego co zostało wykonane (chodzi o plastyczne rzeczy) najlepiej w formie książeczki.
W razie pytań, lub wątpliwości prosimy o kontakt e-mailowy: http://www.zspborzecin.pl/2020/03/23/23-03-2020-propozycje-dla-rodzicow/
GRUPA I
GRUPA II
Temat tygodnia: „Wiosenne porządki”.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania i segregowania przedmiotów.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów i stałe poszerzanie z zakresu liczenia.
- Rozwijanie czynności samoobsługowych.
- „Kolorowa wiosna”- doskonalenie sprawności manualnej.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów
Kształtowanie umiejętności klasyfikowania u dzieci jest procesem długotrwałym. Umiejętności te należy rozwijać przez cały czas i przy każdej okazji. Do tego, aby rozwijać umiejętność klasyfikowania wiele nie potrzeba. Można zacząć od szukania okazji w czasie wykonywania codziennych czynności.
Przedstawiamy państwu kilka przykładów na doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów z dzieckiem w domu w formie zabawy:
-sprzątanie dziecięcego pokoju i umieszczanie w odpowiednich pudłach: maskotek, klocków, aut.
-sortowanie rzeczy do prania: białe i kolorowe, ręczniki, spodnie itp.;
-zdejmowanie z suszarki prania i sortowanie ubrań na te należące do mamy, taty i dziecka oraz podzielenie ich na koszulki, spodnie, skarpety itd.;
-porządkowanie skrzynki z narzędziami lub pudełka z gwoździami i śrubkami;
Propozycje zabaw na doskonalenie umiejętności segregowania przedmiotów:
– „Parowanie skarpet”- w misce umieszczamy 6 par różnych skarpet. Zadaniem dziecka jest odszukanie i ułożenie skarpet w pary.
Polecamy również piosenkę do nauki pt: „Wiosenne porządki”, którą znajdziecie Państwo na stronie YouTube.pl
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów i stałe poszerzanie z zakresu liczenia.
Przedstawiamy propozycję zabaw:
– zabawa „Magiczne pudełko”(uprzednio należy przygotować karton gdzie z jednej strony wycinamy kółko, w które dziecko będzie mogło włożyć rękę) – wkładamy do pustego kartonu kilka przedmiotów (np. szczotka do włosów, maskotka, gąbka, samochodzik, czapka, rękawiczka, książeczka, piłka itp.) . Zadaniem dziecka jest odgadnąć za pomocą dotyku przedmiot i nazwać go. Kolejnym zadaniem dziecka jest połączyć przedmioty w zbiory według ich przynależności (zabawki, części odzieży, itp.). Przeliczamy zbiory, ile przedmiotów jest w danym zbiorze. Porównywanie liczebności zbiorów, gdzie jest najwięcej, a gdzie najmniej przedmiotów.
– stałe liczenie możemy utrwalać np. podczas wchodzenia po schodach, liczymy stopnie. Dziecko pomaga przy nakrywaniu do stołu liczy ile musi podać łyżek itp.
– zabawa w inwentaryzację przeprowadzoną w domu: przeliczamy z dzieckiem ile mamy w pokoju lalek, samochodów, krzeseł, ile w domu jest okien ile drzwi itp. Z dziećmi, które już opanowały liczenie można bawić się w dodawanie np. ile masz w domu krzeseł i foteli razem. Ile jest okien i drzwi? Itp.
- Rozwijanie czynności samoobsługowych.
Warunkiem usamodzielnienia się dziecka jest jego zaradność, a więc umiejętność wykonywania pewnych czynności – głównie samoobsługowych – bez pomocy dorosłych. Jest to wynik rozwijającego się własnego „Ja”, szczególnie w zakresie samokontroli i rosnącej sprawności dziecka. Poniżej przedstawiamy Państwu wybrane informacje dotyczące kształtowania się umiejętności zaliczanych do samoobsługi; pochodzą one z badań nad rozwojem psychoruchowym dziecka.
(prosimy o kliknięcie odnośnika) –Obowiązki
Z ustaleń tych wynika, że trzylatek sporo już potrafi, a czwarty rok życia jest okresem dalszego doskonalenia się umiejętności samoobsługowych.
Przedstawiamy Państwu propozycję na zabawę z dzieckiem w domu w celu doskonalenia czynności samoobsługowych.
– Wspólne oglądanie obrazka, który przedstawia dzieci jedzące posiłek. Rozmowa z dzieckiem i próba odpowiedzi na pytania na temat właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków z wykorzystaniem odpowiednich sztućców. Dziecko prezentuje właściwe zachowania przy stole wykorzystując zgromadzone akcesoria (siedzi prosto z plecami opartymi o krzesło i nogami schowanymi pod stołem, nie kręci się, je korzystając z odpowiednich sztućców).
– Wspólne oglądanie obrazka, który przedstawia wykonywane przez dzieci czynności higieniczno-sanitarne w łazience. Rodzic pokazuje dziecku worek wiszący na drzwiach od łazienki i zachęca je do zajrzenia do środka. Dziecko wyciągają z niego przedmioty potrzebne do utrzymania higieny (mydło, szczoteczka do zębów, płyn do kąpieli…), nazywa je i określa ich przydatność. Rodzic prowadzi z dzieckiem dalszą rozmowę na temat tego, co jeszcze robimy w łazience. Jest to doskonała okazja do rozmowy na temat dokładnego mycia rąk. Pokazania dziecku jakie są etapy mycia rąk i wytłumaczenia, dlaczego jest to ważne.
– Ćwiczenie z dziećmi rozbierania się i ubierania zarówno ubrań typu bluzka, spodnie, koszulka, jak i zakładanie odzieży wierzchniej; ćwiczymy zapinanie suwaka.
- „Kolorowa wiosna”- doskonalenie sprawności manualnej.
20 marca obchodziliśmy Pierwszy Dzień Wiosny w związku z tym zachęcamy do wykonania portretu Pani Wiosny. Poniżej podajemy dwie propozycje do wykonania portretu w domu:
- https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fedukreatornia.wordpress.com%2F2020%2F03%2F20%2Fkolorowa-pani-wiosna%2F%3Ffbclid%3DIwAR2hrhMRNF-uMWX-uHlE-hS82ibqHztjm7pQmf5UuBCzUCNguOte08JK9Fg&h=AT35Owa6MHLEYE0Txb88dbOfRr6GTwO1b7-zBpV5q8EW9qlyTozXI4ZG6wXUzOiakZftOfbYElQ_m1i7IGCwsBEPytlPqT4lqsMZmryBmUmhiyS67XfhGb3hGQp8xukxJS97
- https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fkreatywnadzungla.pl%2F2020%2F03%2Fpani-wiosna-twarz-3d.html%3Ffbclid%3DIwAR0Df4viqTO0BmXSRMcTlijksmJPh5c5Lq52LlqXga2zIXZ9GLuGsepryiQ&h=AT35Owa6MHLEYE0Txb88dbOfRr6GTwO1b7-zBpV5q8EW9qlyTozXI4ZG6wXUzOiakZftOfbYElQ_m1i7IGCwsBEPytlPqT4lqsMZmryBmUmhiyS67XfhGb3hGQp8xukxJS97
Jeszcze całkiem niedawno pogoda nie zachęcała do wyjść do przydomowego ogrodu ale robi się już coraz słoneczniej i cieplej. Zachęcamy więc do zabaw na świeżym powietrzu.
- Bańki mydlane
To świetny pomysł na to, by fajnie i aktywnie spędzić czas z dzieckiem. Potrzebujemy do tego jedynie dużej miski z wodą i trochę mydła – oraz czegoś, czym możemy zrobić bańki – sznurek, plastikowa obręcz, albo zwykła rurka do napojów rozcięta na końcu. A ile przy tym może być radości.
- Złap swój cień
W piękny, słoneczny dzień, kiedy aż chce się wyjść z domu. Gdy na niebie jest słońce i nie widać ani jednej chmury, każdy z nas rzuca długi cień. Nie może być nic łatwiejszego od złapania go, prawda?
- Pomaluj swój ogród
Każde dziecko ma w domu plakatowe farby. Oczywiście, w domu można rysować na kartkach, tworząc piękne obrazy. Ale można również… pomalować ogród, w dodatku bez używania pędzla. Przecież właśnie zamiast pędzla możemy użyć liści, łodyg kwiatów, czy gałązek. A co będzie naszą kartką papieru? Wszystko, co tylko jest wokół nas. Możemy przecież namówić nasze dziecko, by „podpisało” farbą swoje ulubione drzewo, lub pokolorowało leżące przy ścieżce kamienie.
- Obserwacja kwiatów– wiosna to idealny czas, aby można było zapoznać się bliżej z zwiastunami wiosny i zaobserwować pierwsze wiosenne kwiaty.
- Obserwacja owadów– Przedszkolak, to prawdziwy badacz przyrody, warto wiec to wykorzystać podczas wspólnie spędzonego czasu na dworze. Szukanie i obserwowanie maleńkich stworzonek jest nie lada atrakcją, a jeśli wyposażymy dziecko w lupę do obserwacji owadów, poczuje się ono jak prawdziwy odkrywca. Przez lupę oglądany obiekt wygląda o wiele ciekawiej. Zwykły liść, kropla rosy czy mrówka pod lupą ukazują swoją złożoność.
Ciekawą propozycję, jak zrobić owady z rolki po papierze toaletowym znajdziecie Państwo tutaj:
– https://miastodzieci.pl/zabawy/wiosenny-wianek/?fbclid=IwAR0kTwtkAMHiK_FwqwRMv8SQhUaa4531wMqj-XrMRiG5aycXs_nzw1-I2IQ
Dzieci uwielbiają dwie rzeczy: wodę i ziemię. A najbardziej ich połączenie czyli błoto. Jak połączyć przyjemne z pożytecznym? Wystarczy zachęcić dziecko do założenia własnego ogródka. Nie musi to być od razu hektar ziemi, czasem doniczka na parapecie jest wystarczająca. Do tego wystarczy dodać kilka wiosennych kwiatów i już mamy piękną, kolorową wiosnę na parapecie.
Można również założyć hodowlę fasolki. Jak to zrobić dowiecie się Państwo w proponowanym przez nas linku do strony : https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/07/jak-uczymy-sie-przyrody/
Do proponowanych powyżej zabaw nie może zabraknąć piosenki pt.: „Jestem sobie ogrodniczka”. Zachęcamy do nauki piosenki.
– https://www.youtube.com/watch?v=zhvQFI04CX8
Zachęcamy do skorzystania z naszych propozycji spędzenia czasu w formie zabawy i nauki w towarzystwie najbliższych.
You must be logged in to post a comment.