16.04.2021

GRUPA  II

TEMAT DNIA: Zabawa w teatr.

CELE OGÓLNE:

 -poznanie  pojęcia ,, teatr”jako miejsca kultury i sztuki.oraz rodzaje teatru;

– poznanie roli aktora w teatrze

– rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych;

– budowanie wiary we własne siły

Wysłuchanie wiersza J Koczanowskiej ,, Teatr’’.

             Teatr

Teatr to miejsce jest niezwykłe,

zaczarowana każda chwila

kurtyna w górę się unosi

przedstawienie rozpoczyna. 

          

Na scenie dzieją się historie

wesołe, smutne, zagadkowe,

można do kraju baśni trafić

poznać światy całkiem nowe.

 

Można się wzruszyć, rozweselić,

nauczyć wielu mądrych rzeczy,

uważnie patrzeć, pilnie słuchać,

ciekawym być i bardzo grzeczny.

 

Rozmowa  z dzieckiem na temat treści wiersza.

 Rodzic zadaje pytanie:

– Co to jest teatr?

– Co unosi się w górę, gdy zaczyna się przedstawienie?  (kurtyna)

– Jak należy zachowywać się w teatrze?  (cicho)

 „Kto może zagrać w teatrze, czyli rodzaje teatru” – rozmowa kierowana.

Rodzic  zwraca ich uwagę, że łyżka też może zagrać w teatrze, jeżeli ożywi ją aktor.

Rożne teatry, np:

– Teatr tradycyjny – grają w nim aktorzy, mogą być ubrani w rożne stroje, czasami dziwne i śmieszne.

– Teatr lalek – w nim grają rożne lalki (marionetka, kukiełka, pacynka – aktorzy udzielają im

swojego głosu i najczęściej są schowani).


https://www.youtube.com/watch?v=azMWu8idFRk

– Teatr cieni – głównym aktorem jest w nim cień, który tworzy schowany za zasłoną aktor.

https://www.youtube.com/watch?v=t4IFBIIyoTA

https://www.youtube.com/watch?v=gtiJ-fDePyM

– Teatr tańca (np. balet) – tu aktorami są tancerze, którzy podczas przedstawienia nie mówią

ani słowa, a swoje historie opowiadają tańcem.

– Opera – tu aktorami są śpiewacy operoewi.

 

Marionetka i animator” – zabawa ruchowa, analogiczna do zabawy w lustro.

Zabawa w parach dziecko z rodzicem lub rodzeństwem. Dziecko-marionetka leży, rodzic –animator stoi nad nim. Animator ma za zadanie ożywić swoją marionetkę, tzn. gdy wyciąga rękę w kierunku ręki marionetki, ta unosi swoją, gdy kieruje rękę nad nogę marionetki, dziecko-marionetka unosi ją. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

Zabawa w teatrzyk paluszkowy.

Drogie dzieci proponujemy wam zabawę w teatrzyk paluszkowy.

1. Posłuchajcie piosenki –  Paluszkowy teatrzyk.               

 https://www.youtube.com/watch?v=NyafIO_TU 

2.  Wykonajcie swój własny teatrzyk paluszkowy. Poniżej znajdziecie film z inspiracjami oraz szablony do pobrania. https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/07/paluszkowe-zabawy/

3.  Przygotuj teatrzyk kukiełkowy dla rodziców. Miłej zabawy.

„Mój rekwizyt” – praca twórcza dziecka.

Dziecko wybiera jeden spośród rożnych przedmiotów i zamienia go w rekwizyt, który można wykorzystać w dowolnym przedstawieniu, np. drewniana łyżka (może ją zamienić w księżniczkę), pudełko po bombonierce (może je zmienić w laptop), krzesło (może je zmienić w konia) itp. Do tworzenia rekwizytu dziecko używa dostępnych materiałów plastycznych.

Robimy kukiełki  z drewnianej łyżki.

Dziecko dostaje drewnianą łyżkę i robi z niej kukiełkę. Ozdabia łyżkę w dowolny sposób, doklejając oczy, rysując buzię mazakami, z bibuły lub włóczki z pomocą rodzica może zrobić włosy.  Wykonana kukiełki posłuży dzieciom do spontanicznej „zabawy w teatr”

https://www.youtube.com/watch?v=pRMXWxPT3b4

https://blogkreatywny.pl/szewczyk-dratewkakukielki/

 

 Zapraszamy do obejrzenia filmu z cyklu ,, Moni i Uszko. Bon ton w teatrze”

 https://www.youtube.com/watch?v=DfvdiINdsKU&list=PLSiWqvayoEgNAhmb5iLY6OUonNmirC8zY&index=5