W świecie filmu

Gr. II – 13.04.2021r.

CELE:

  • poznanie pojęcia „film animowany”;

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;

  • kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości;

  • zapoznanie z procesem powstawania filmu

  • wzbogacenie słownictwa o pojęcia związane z filmem: scenariusz, scenarzysta, reżyser, scenograf, aktor, operator.

Co to jest film?” – rozmowa kierowana.

Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcie kamery filmowej

i kadrów ze znanych dzieciom bajek. Porządkuje wiadomości dzieci i wprowadza pojęcie„film animowany, inaczej rysunkowy lub kreskówka”.

Rodzic wyjaśnia dzieciom:

Jak powstaje film.

Każdy lubi oglądać filmy. Niektórzy wybierają filmy animowane, inni wolą przyrodnicze, a są też tacy, którzy lubią filmy fabularne, czyli takie, w których występują aktorzy.

Czy wiecie jak powstaje film?

Film jest efektem pracy wielu ludzi. Jest to ekipa filmowa, która musi współpracować ze sobą.

Podstawą do powstania filmu jest ciekawa opowieść. Może być wymyślona lub zaczęrpnięta z książki. Autorem historii filmowej jest scenarzysta. On opisuje wydarzenia, zapisuje tekst mówiony przez aktorów.

Kto przedstawia opowieść filmową?

Reżyser – wybiera scenariusz, aktorów, którym udziela wskazówek, jak mają zagrać poszczególne sceny.

Aktor wciela się w rolę jednego z bohaterów filmu.

Jedną z najważniejszych osób w filmie, zaraz po reżyserze i głównym aktorze, jest scenograf.
Przygotowuje on dekoracje, opracowuje kostiumy dla aktorów, wybiera plenery, w których będzie się rozgrywała akcja filmu, jednym słowem buduje świat, w którym grają aktorzy.

 

Zabawa ruchowa.
Rodzic z dzieckiem stają stoją naprzeciwko siebie. Jedno z nich wciela się w rolę reżysera, a drugie – aktora. Aktor stara się naśladować gesty oraz ruchy reżysera. Przemienia się w lustro i powtarza wszystko to, co robi reżyser. Później następuje zmiana ról: np. „pokażcie aktorowi jak zagrać smutne małe dziecko, radosną dziewczynkę na łące, starszą panią, która waha się, czy przejść przez ulicę” itp.

Kto kręci film? (operator z kamerą)
Za piękno filmu odpowiada operator filmowy. Jest on szefem całego zespołu specjalistów odpowiadających za powstanie obrazu. Kręci za pomocą kamery sceny, filmuje obrazy zgodne ze wskazówkami zawartymi w scenariuszu.

 

Zapraszamy do obejrzenia filmiku:

Jak powstaje film.

https://www.youtube.com/watch?v=s4XU6REirxc

Filemon i Bonifacy” – słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat, oglądanie odcinka filmu animowanego opowiadającego o przygodach tytułowych bohaterow.

Filemon i Bonifacy”

Urszula Machcińska

Tu są uszka, tam ogonek.

Proszę: oto Filemonek.

Prawie cały jak śnieg biały.

Taki śliczny kotek mały.

Dzieci lubią tego kotka.

Chce go głaskać, kto go spotka.

Jest tam jeszcze Bonifacy.

Czuje się jak w kociej pracy.

Filemona wciąż pilnuje,

Bo ten cały czas figluje.

Bonifacy ma futerko

Całe lśniące jak lusterko.

Lubi mięsko, ciepłe mleczko,

Kocią karmę i jajeczko.

Odwiedź kiedyś koty oba.

Każdy z nich Ci łapkę poda.

Chyba, że będą zmęczone.

Może miały trudny dzionek?

Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:

Jak nazywają się bohaterowie wiersza?

Jak wygląda Filemon? Jak wygląda Bonifacy? Co lubią robić koty z wiersza? Następnie pokazuje dzieciom ilustracje obu kotów z bajki „Przygody kota Filemona” oraz zaprasza je do obejrzenia jednego jej odcinka. Po obejrzeniu filmu rodzic pyta dzieci, czy rozpoznały bohaterów z bajki, i prosi o opowiedzenie ich przygod.

Pomoce: ilustracja Filemona i Bonifacego,

https://www.google.com/search?q=filemon+i+bonifacy+zdj%C4%99cia&rlz=1C1ASAC_enPL446&sxsrf=ALeKk01WznyRa6_Yyl1l4vU-ehZB-IaIcw:1618253858668&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=bELb7LlCD5IAfM%252C6SS0osnL1nNDPM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kRkcHHO4NLEkQZaCTMslJ0erZtYeA&sa=X&ved=2ahUKEwi7uZuzsfnvAhXPCRAIHWrYBesQ9QF6BAgSEAE#imgrc=bELb7LlCD5IAfM

Prace plastyczne:

Jak narysować kotka:

https://endo.pl/blog/project/jak-narysowac-kota/

Jak zrobić ruchome obrazki – praca plastyczna z pomocą rodziców.

https://www.youtube.com/watch?v=9RBl3PNouo0