Temat dnia: W ŚWIECIE BAJEK

 

 

Cele:

  • Rozwijanie procesów myślowych, porównywania i dokonywania uogólnień,
  • Kształcenie umiejętności właściwego podawania tytułu bajki na podstawie ilustracji lub przedmiotu, który kojarzy się z bajką,
  • Rozwijanie zamiłowań dzieci do poezji,
  • Wyzwalanie radości z umiejętności rozwiązywania zagadek.

 

Zabawy i ćwiczenia poranne .

  1. „Pajace” – zabawa ruchowa z elementem podskoku. Dziecko naśladuje podskoki pajaca.
  2. „Kubuś Puchatek i pszczoły” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko porusza się po sali naśladując latanie pszczół, na hasło: „idzie Kubuś” przykuca.
  3. „Wiatraczki” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dziecko obraca się wokół własnej osi, na klaśnięcie w dłonie  zatrzymuje się i staje na jednej nodze, na dwa klaśnięcia staje na dwóch nogach na baczność.

 

Słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej pod tytułem „Baje, bajki, bajeczki…”.

Baje, bajki, bajeczki

zniknęły z mojej książeczki.

Nie ma ich i tam i tu,

choć nadeszła pora snu.

W hamaku śpi gdzieś Śpiąca Królewna,

za wieszak służy Pinokio z drewna,

Wilk, co zjadł w bajce małe koźlęta

teraz ogonem tuli pisklęta…

Baje, bajki, bajeczki

 wracajcie do mej książeczki.

Zanim doliczę do stu,

bo bez was smutno mi tu.

Co ten Kot w Butach robi w mej szafie,

tego zrozumieć wciąż nie potrafię,

i nie wiem czemu, tak po kryjomu,

postacie z bajek uciekły z domu.

Baje, bajki, bajeczki

wróćcie już do mej książeczki,

ukołyszcie mnie do snu

bo bez was smutno mi tu.

                                              Joanna Myślińska           

 

Rozmowa na temat bajek występujących w wierszu

 

„Jaka to bajka?”- zagadki o bajkach, które dzieci znają i lubią. Rozpoznawanie bajek na podstawie usłyszanego fragmentu. Dzieci słuchają bardzo krótkie fragmenty znanych bajek (Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia, Kot w butach, Calineczka …). Mają powiedzieć jaki jest tytuł bajki.

 

Rozwiązywanie zagadek słownych Iwony Mojsak i Joanny Myślińskiej.

  • Ta na wpół – panna i na wpół – rybka na lądzie tańczy, w wodzie jest szybka. (Mała Syrenka)
  • Chłopiec – kukiełka, z drewnianym nosem, który się martwi Dżepetta losem. (Pinokio)
  • Piękna królewna, co w lesie mieszka wraz z krasnalami to przecież… (Śnieżka)
  • Dostał kapelusz ten kot zuchwały i piękne buty, lecz nie sandały. (Kot w butach)
  • Choć nie była śpiochem wcale, sto lat spała doskonale. (Śpiąca królewna)
  • W jakiej to bajce, czy ktoś to wie, dziewczę w czerwieni wciąż chodzić chce? (Czerwony Kapturek)
  • W której bajeczce, zgadnijcie dzieci, ozdobny dywan po niebie leci? (Latający dywan)Panna ta mieszka na dnie orzeszka, lecz choć tak mała, śliczna jest cała. (Calineczka)W lesie dzieci się zgubiły i polankę zobaczyły, gdzie z piernika stała chatka. Czy zbyt trudna to zagadka? (Jaś i Małgosia)
  • W jednej z mych baśni, w lodowym kraju, dziewczę wołało: Gdzie jesteś, Kaju? a Biała Pani w śnieżnej zamieci rozdzielić chciała na zawsze dzieci. (Królowa Śniegu)

 

Wysłuchanie piosenki – dziecko po wysłuchaniu próbuje wymienić znane postacie, które występują w piosence.

https://www.youtube.com/watch?v=yFcvIKAnFZE

https://www.youtube.com/watch?v=L2PQj85PYDY

 

„Królewna Śnieżka” – słuchanie baśni https://www.youtube.com/watch?v=zAFJApE9X6o

  • Wdrażanie do uważnego słuchania baśni. Zwrócenie uwagi, że wygląd nie jest najważniejszy w życiu i że nie należy chwalić się
    bogactwem.

Królewna Śnieżka puzzle  dziecko koloruje obrazek (link poniżej) , następnie rozcina na kilka części i składa obrazek w całość.

https://www.e-kolorowanki.eu/ksiezniczki/kolorowanka-ksiezniczki-13/