30.03.21
GRUPA II
Temat: Przygotowania do Świąt Wielkanocnych.
Cele ogólne:
- poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą;
- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania;
- rozwijanie poczucia rytmu oraz słuchu muzycznego.
Rodzice zadają zagadki dotyczące Świąt Wielkanocnych.
Ma długie uszy i pięknie skacze,
lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)
Na stole stoi kosz,
a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,
na Wielkanoc malowane. (pisanki)
Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.
Są barwne, kolorowe zrobione
z gałązek wierzby, bazi
lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
Ma mięciutką wełnę i złociste różki,
a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)
Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,
można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)
Wiklinowy i pleciony na święconkę
Przeznaczony. (koszyk)
Kolorowe bazie” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat utworu.
„ Kolorowe bazie” – Jerzy Ficowski
W wielkanocny dzień
do domu przyszły
białe bazie w gości,
by pisankom po kryjomu
kolorów zazdrościć.
Bo ich nie pomalowano,
nikt o baziach nie pamiętał,
choć też chciały na Wielkanoc
przywdziać strój od święta.
Nie chcą się już dłużej bielić,
chcą w zieleni żyć, w purpurze!
Czyż są gorsze aniżeli zwykłe jajko kurze?
Aż z lusterka przyfrunęła malusieńka, śmieszna tęcza.
Zaraz wzięła się do dzieła, by je poupiększać! (…)
Ubarwiła każdą baźkę mała tęcza uśmiechnięta!
I dopiero wtedy właśnie zaczęły się święta.
Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
Kto przyszedł w wielkanocny poranek do domu? Po co przyszły bazie? Czy bazie mogą chodzić? Komu zazdrościły? Kto pomalował bazie? Jakie stały się bazie? Czy historia przedstawiona w wierszu mogła się zdarzyć naprawdę?
Zachęcamy Was do wysłuchania wraz z rodzicami opowiadania pt. „Bajeczka wielkanocna” autorstwa Agnieszki Galicy. Dla utrwalenia tekstu przygotowaliśmy zestaw pytań pomocniczych:
„Bajeczka wielkanocna”- Agnieszka Galicka
https://www.youtube.com/watch?v=dOaZJqsWmEo
Po wysłuchaniu bajki rodzic zadaje pytania:
- O jakich świętach była mowa w opowiadaniu?
- Kogo obudziło słoneczko?
- Kto wyszedł z pękniętej skorupki?
- Kogo miał przypilnować zajączek?
- Kogo przyprowadziło słoneczko na końcu opowiadania?
„BAZIE WIERZBOWE” –praca plastyczna.
Dzieci rysują na kolorowym kartonie trzy grube brązowe kreski – są to gałązki wierzbowe, które ozdabiają np. kuleczkami z waty, plasteliny, pestek z dyni itp.; – mogą malować palcami maczanymi w białej farbie Można również wykonać gałązki z papieru lub krepiny. Wykorzystajcie rzeczy które macie w domu.
Przykłady prac plastycznych:
Wysłuchanie piosenki:
„Śniadanko baranka” – sł. Agnieszka Galica,
muz. Tadeusz Pabisiak
https://www.youtube.com/watch?v=PhkxYxtsa1k
Królik chrupie marchew, myszka zjada serek.
Kotek pije mleko, kości je Azorek.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?
Ref.: Baś, baś baranku, chodź na śniadanko,
Mam tu dla ciebie trawę i sianko.
Baś, baś baranku, pachnące sianko
Nie mów meee, nie mów beee Tylko jedz.
Misie lubią miodek, ziarna kurka dziobie.
Dzieci kaszkę z mlekiem zajadają sobie.
Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?
Ref.: Baś, baś baranku…
– Nauka refrenu piosenki. Dzieci powtarzają za rodzicem słowa refrenu. Podczas powtarzania dzieci wystukują rytm piosenki, uderzając dłońmi o uda, podłogę i klaszcząc w dłonie.
Zapraszamy do wysłuchania zagadek wielkanocnych:
You must be logged in to post a comment.