30.03.21

GRUPA II

 Temat:  Przygotowania do Świąt Wielkanocnych.

 

Cele ogólne:

  • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą;
  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania;
  • rozwijanie poczucia rytmu oraz słuchu muzycznego.

Rodzice zadają zagadki dotyczące Świąt Wielkanocnych.

 

Ma długie uszy i pięknie skacze,
lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)

Na stole stoi kosz,
a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,
na Wielkanoc malowane. (pisanki)

Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.
Są barwne, kolorowe zrobione
z gałązek wierzby, bazi
lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)

Ma mięciutką wełnę i złociste różki,
a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)

Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,
można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)

Wiklinowy i pleciony na święconkę
Przeznaczony. (koszyk)

Kolorowe bazie” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat utworu.

„ Kolorowe bazie” –  Jerzy Ficowski

W wielkanocny dzień

do domu przyszły

białe bazie w gości,

 by pisankom po kryjomu

 kolorów zazdrościć.

Bo ich nie pomalowano,

nikt o baziach nie pamiętał,

choć też chciały na Wielkanoc

 przywdziać strój od święta.

Nie chcą się już dłużej bielić,

chcą w zieleni żyć, w purpurze!

Czyż są gorsze aniżeli zwykłe jajko kurze?

Aż z lusterka przyfrunęła malusieńka, śmieszna tęcza.

Zaraz wzięła się do dzieła, by je poupiększać! (…)

Ubarwiła każdą baźkę mała tęcza uśmiechnięta!

 I dopiero wtedy właśnie zaczęły się święta.

 Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:

Kto przyszedł w wielkanocny poranek do domu? Po co przyszły bazie? Czy bazie mogą chodzić? Komu zazdrościły? Kto pomalował bazie? Jakie stały się bazie? Czy historia przedstawiona w wierszu mogła się zdarzyć naprawdę? 

 Zachęcamy Was do wysłuchania wraz z rodzicami opowiadania pt. „Bajeczka wielkanocna” autorstwa Agnieszki Galicy. Dla utrwalenia tekstu przygotowaliśmy zestaw pytań pomocniczych:

„Bajeczka wielkanocna”- Agnieszka Galicka

https://www.youtube.com/watch?v=dOaZJqsWmEo

Po wysłuchaniu bajki rodzic zadaje pytania:

  •  O jakich świętach była mowa w opowiadaniu?
  • Kogo obudziło słoneczko?
  • Kto wyszedł z pękniętej skorupki?
  • Kogo miał przypilnować zajączek?
  • Kogo przyprowadziło słoneczko na końcu opowiadania?

 

„BAZIE WIERZBOWE” –praca plastyczna.

Dzieci rysują na kolorowym kartonie trzy grube brązowe  kreski – są  to gałązki wierzbowe, które ozdabiają np. kuleczkami z waty, plasteliny, pestek z dyni itp.; – mogą malować palcami maczanymi w białej farbie Można również wykonać gałązki z papieru lub krepiny. Wykorzystajcie rzeczy które macie w domu. 

Przykłady prac plastycznych:

https://ekodziecko.com/bazie

 

Wysłuchanie piosenki:

„Śniadanko baranka” – sł. Agnieszka Galica,

muz. Tadeusz Pabisiak

https://www.youtube.com/watch?v=PhkxYxtsa1k

Królik chrupie marchew, myszka zjada serek.

Kotek pije mleko, kości je Azorek.

Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?

Ref.: Baś, baś baranku, chodź na śniadanko,

Mam tu dla ciebie trawę i sianko.

Baś, baś baranku, pachnące sianko

Nie mów meee, nie mów beee Tylko jedz.

 Misie lubią miodek, ziarna kurka dziobie.

Dzieci kaszkę z mlekiem zajadają sobie.

 Teraz spytam, czy ktoś wie, co baranek je?

Ref.: Baś, baś baranku…

– Nauka refrenu piosenki. Dzieci powtarzają za rodzicem słowa refrenu. Podczas powtarzania dzieci wystukują rytm piosenki, uderzając dłońmi o uda, podłogę i klaszcząc w dłonie.

Zapraszamy do wysłuchania zagadek wielkanocnych:

https://www.bing.com/videos/search?q=zagadki+wielkanocne&docid=607999070893857456&mid=376E9FB271144607DED6376E9FB271144607DED6&view=detail&FORM=VIRE