Dzieci młodsze ( grupa I i II)

Poznajemy szacunek

 

Cele:

  • uświadomienie dzieciom co to jest szacunek (to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro drugiej osoby),
  • przypomnienie zwrotów grzecznościowych,
  • wskazanie sposobów okazywania szacunku,
  • wzmacnianie szacunku do siebie i innych
  • rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych;

Zabawa:

  • Rozmowa z dziećmi na temat okazywania uczuć. Rodzice  pokazują zdjęcia osób bliskich (mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek).
  • Rozmawia o świętach: kto spędził z nami święta. Wyjaśniają dzieciom, że pewnym osobom (bliska rodzina) należy się miłość i szacunek. Natomiast kolegom, koleżankom, nauczycielom okazujemy przyjaźń, sympatię. Wyjaśniamy dzieciom, że są to „dobre” uczucia, które płyną z serca.

„Proszę o pomoc”- zaangażowanie dzieci do codziennych czynności domowych  np. podanie talerzyka, szklanki, odłożenia na miejsce itp.

– poproszenie o pomoc – grzecznie, z szacunkiem, z użyciem zwrotów: ”Przepraszam, czy pomożesz mi…. lub „Przepraszam, czy mogłabym prosić o pomoc…, Proszę podaj mi …?” /

Bądźmy wdzięczni za okazaną pomoc, a odmowę przyjmijmy spokojnie, gdyż każdy ma prawo do własnego zdania, szacunku…

 

„Babuleńka” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat potrzeby niesienia pomocy ludziom starszym.

„Babuleńka” Helena Bechlerowa

Idzie babuleńka siwa,

siwiuteńka, do ziemi się schyla,

przystaje co chwila.

Kosz uciska w ręce.

Ciężko babuleńce.

– Jakże radę dam?…

– Babciu, wezmę koszyk

i pomogę wam.

Wicher śniegiem ściska,

droga taka śliska…

Babuleńka narzeka:

– Dla starego człeka ciężki, ciężki czas!

– Babciu, dajcie rękę, poprowadzę was.

Rodzic zadaje pytania:

  • Kto występował w wierszu?
  • Jak się czuła babuleńka?
  • Jak dziecko pomogło babuleńce?
  • Czy trzeba pomagać ludziom starszym?
  • Dlaczego?
  • Jak wy pomagacie swoim babciom i dziadkom

Rodzic może zadawać najróżniejsze, abstrakcyjne pytania, np.: Czy szacunek ma smak? Czy można go poczuć? Czy szacunek do osób starszych jest tak samo ważny, jak szacunek do rodziców czy rodzeństwa.

„Jak się dzisiaj czuję?” – praca plastyczna – malowanie uśmiechniętych i smutnych minek – ozdabianie,

https://youtu.be/mNqGT7qf_ys

Dzieci starsze (grupa III, IV i V) 

Świąteczne kolędowanie

Cele:

  • Czerpanie radości ze wspólnego śpiewania kolęd.
  • Kształcenie umiejętności skupienia uwagi i śledzenia rozwijającej się akcji.
  • Kształtowanie uczuć i postaw społeczno – moralnych.
  • Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej litery „r”,
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej.

 

„Dziewczynka z zapałkami” – słuchanie baśni J. Ch. Andersena. • Kształcenie umiejętności skupienia uwagi i śledzenia rozwijającej się akcji.

https://www.youtube.com/watch?v=OWTqldNWVrI

  • Rozmowa na temat treści wysłuchanej baśni. Ocena sytuacji, w której znalazła się dziewczynka.

„Przybieżeli do Betlejem”, „Pójdźmy wszyscy do stajenki” itp – wspólny śpiew znanych dzieciom  kolęd.

https://www.youtube.com/watch?v=_civG26IDJg

 

„Prezenty od Świętego Mikołaja” – układanie schematów wyrazów.
• Kształcenie procesów myślowych analizy i syntezy wyrazów.
Rodzic mówi wyraz (lalka, klocki, motor, wózek, itp.), dziecko dzieli go na głoski, następnie za pomocą klocków układa jego schemat, próbuje zbudować z danym wyrazem zdanie.

„Gorąca herbata”– ćwiczenie oddechowo – ruchowe.
Dziecko ma dłonie splecione tak jakby trzymało kubek w dłoniach. Wyobraża sobie, że w kubku zrobionym z dłoni ma gorącą herbatę, którą
trzeba wystudzić, w tym celu mocno dmucha w dłonie(nabieranie powietrza nosem, powolne wydmuchiwanie powietrza ustami). Następnie wstaje i porusza się w rytm bębenka lub muzyki po pokoju, gdy muzyka cichnie siada i zaplata dłonie jakby trzymało kubek i studziło herbatę, zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
• Pogłębianie wdechu i wydechu, rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.

 

Zapoznanie z wyglądem litery R:

Oglądanie filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=2PFoVq-wy9M

https://www.youtube.com/watch?v=KVecYa1BPEI

 

Wyklej kawałkami kolorowego papieru literę R – zadaniem dziecka jest porwać na małe kawałki kartki papieru- rozwijanie małej motoryki.

https://drukowanka.pl/kolorowanka/litera-r/

 

Pisanie litery „R” po śladzie- ćwiczenia grafomotoryczne.

https://kolorowanki.net.pl/nauka-pisania-liter/litera-r/