Dzieci młodsze ( grupa I i II)
Poznajemy szacunek
Cele:
- uświadomienie dzieciom co to jest szacunek (to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro drugiej osoby),
- przypomnienie zwrotów grzecznościowych,
- wskazanie sposobów okazywania szacunku,
- wzmacnianie szacunku do siebie i innych
- rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych;
Zabawa:
- Rozmowa z dziećmi na temat okazywania uczuć. Rodzice pokazują zdjęcia osób bliskich (mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek).
- Rozmawia o świętach: kto spędził z nami święta. Wyjaśniają dzieciom, że pewnym osobom (bliska rodzina) należy się miłość i szacunek. Natomiast kolegom, koleżankom, nauczycielom okazujemy przyjaźń, sympatię. Wyjaśniamy dzieciom, że są to „dobre” uczucia, które płyną z serca.
„Proszę o pomoc”- zaangażowanie dzieci do codziennych czynności domowych np. podanie talerzyka, szklanki, odłożenia na miejsce itp.
– poproszenie o pomoc – grzecznie, z szacunkiem, z użyciem zwrotów: ”Przepraszam, czy pomożesz mi…. lub „Przepraszam, czy mogłabym prosić o pomoc…, Proszę podaj mi …?” /
Bądźmy wdzięczni za okazaną pomoc, a odmowę przyjmijmy spokojnie, gdyż każdy ma prawo do własnego zdania, szacunku…
„Babuleńka” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat potrzeby niesienia pomocy ludziom starszym.
„Babuleńka” Helena Bechlerowa
Idzie babuleńka siwa,
siwiuteńka, do ziemi się schyla,
przystaje co chwila.
Kosz uciska w ręce.
Ciężko babuleńce.
– Jakże radę dam?…
– Babciu, wezmę koszyk
i pomogę wam.
Wicher śniegiem ściska,
droga taka śliska…
Babuleńka narzeka:
– Dla starego człeka ciężki, ciężki czas!
– Babciu, dajcie rękę, poprowadzę was.
Rodzic zadaje pytania:
- Kto występował w wierszu?
- Jak się czuła babuleńka?
- Jak dziecko pomogło babuleńce?
- Czy trzeba pomagać ludziom starszym?
- Dlaczego?
- Jak wy pomagacie swoim babciom i dziadkom
Rodzic może zadawać najróżniejsze, abstrakcyjne pytania, np.: Czy szacunek ma smak? Czy można go poczuć? Czy szacunek do osób starszych jest tak samo ważny, jak szacunek do rodziców czy rodzeństwa.
„Jak się dzisiaj czuję?” – praca plastyczna – malowanie uśmiechniętych i smutnych minek – ozdabianie,
Dzieci starsze (grupa III, IV i V)
Świąteczne kolędowanie
Cele:
- Czerpanie radości ze wspólnego śpiewania kolęd.
- Kształcenie umiejętności skupienia uwagi i śledzenia rozwijającej się akcji.
- Kształtowanie uczuć i postaw społeczno – moralnych.
- Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej litery „r”,
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
„Dziewczynka z zapałkami” – słuchanie baśni J. Ch. Andersena. • Kształcenie umiejętności skupienia uwagi i śledzenia rozwijającej się akcji.
https://www.youtube.com/watch?v=OWTqldNWVrI
- Rozmowa na temat treści wysłuchanej baśni. Ocena sytuacji, w której znalazła się dziewczynka.
„Przybieżeli do Betlejem”, „Pójdźmy wszyscy do stajenki” itp – wspólny śpiew znanych dzieciom kolęd.
https://www.youtube.com/watch?v=_civG26IDJg
„Prezenty od Świętego Mikołaja” – układanie schematów wyrazów.
• Kształcenie procesów myślowych analizy i syntezy wyrazów.
Rodzic mówi wyraz (lalka, klocki, motor, wózek, itp.), dziecko dzieli go na głoski, następnie za pomocą klocków układa jego schemat, próbuje zbudować z danym wyrazem zdanie.
„Gorąca herbata”– ćwiczenie oddechowo – ruchowe.
Dziecko ma dłonie splecione tak jakby trzymało kubek w dłoniach. Wyobraża sobie, że w kubku zrobionym z dłoni ma gorącą herbatę, którą
trzeba wystudzić, w tym celu mocno dmucha w dłonie(nabieranie powietrza nosem, powolne wydmuchiwanie powietrza ustami). Następnie wstaje i porusza się w rytm bębenka lub muzyki po pokoju, gdy muzyka cichnie siada i zaplata dłonie jakby trzymało kubek i studziło herbatę, zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
• Pogłębianie wdechu i wydechu, rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Zapoznanie z wyglądem litery R:
Oglądanie filmów:
https://www.youtube.com/watch?v=2PFoVq-wy9M
https://www.youtube.com/watch?v=KVecYa1BPEI
Wyklej kawałkami kolorowego papieru literę R – zadaniem dziecka jest porwać na małe kawałki kartki papieru- rozwijanie małej motoryki.
https://drukowanka.pl/kolorowanka/litera-r/
Pisanie litery „R” po śladzie- ćwiczenia grafomotoryczne.
https://kolorowanki.net.pl/nauka-pisania-liter/litera-r/
You must be logged in to post a comment.