15.12.2020

Grupa I i II

Święta w moim domu. wiodąca aktywność: językowa

 

CELE OGÓLNE:

  • poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
  • rozwijanie mowy;
  • uwrażliwienie na piękno przeżywania świąt w gronie rodzinnym

 

 

  • Stuk, puk”–ćwiczenia ruchowo-słuchowe.

Rodzic proponuje dzieciom, aby posłuchały dowolnej świątecznej piosenki, przy czym dzieci mają wystukiwać rytm. Najpierw piąstkami, później całymi dłońmi. Na zmianę i obiema rękami jednocześnie.

 

  • Co to może być?” –ćwiczenia słuchowo-wzrokowe.

Rodzic rysuje na kartce wzory np.: cztery koła z kreskami i zadaje pytanie: Co wam przypominają elementy tego wzoru? Rodzic naprowadza dzieci na odpowiedź: jabłka, bombki na choinkę.

 

  • Ile jest tych elementów?

Czego jest więcej a czego mniej i o ile?

 

  • Zabawy plastyczne

Rodzic proponuje, aby dzieci wstały i spróbowały narysować bombki palcem w powietrzu. Przypomina, że najpierw rysujemy koło, a później kreskę. Po kilku próbach mówi: A teraz będziecie słuchać piosenki „Choinka” i rysować kolejno cztery elementy wzoru – najpierw te na górze, potem te na dole. – Graficzne odtwarzanie wzoru.

 

Rodzic rysuje na kartce schemat choinki i wręcza dziecku cienkie mazaki. Rodzic. proponuje: Narysuj np.: cztery bombki na choince, trzy serduszka, 2 jabłka, na gwiazdkę, na górze, na dole itp.:

 

Rodzic rysuje bombkę za pomocą kropek, dziecko próbuje rysować po śladzie. Na koniec dzieci mogą pokolorować obrazek, a pod choinką narysować prezenty lub wkleić obrazki wycięte z kartek świątecznych lub czasopism.

 

  • „Wieczór Wigilijny” – słuchanie fragmentu wiersza i rozmowa na temat wiersza

 

Wieczór Wigilijny (fragment)Tadeusz Kubiak

 

Biały obrus lśni na stole, pod obrusem siano.

Płoną świeczki na choince, co tu przyszła na noc.

Na talerzach kluski z makiem,karp jak księżyc srebrny.

Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni.

Już się z sobą podzielili opłatkiem rodzice,

już złożyli wszyscy wszystkim moc serdecznych życzeń (…)

 

Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu: Jakie wydarzenie jest opisane w wierszu? W jaki sposób przygotowany jest stół wigilijny? Jak będą wyglądać święta w naszym domu?

 

  • „Wigilijne potrawy” – zabawa ruchowa.

Rodzic podnosi do góry obrazek przestawiający dowolną potrawę wigilijną, a dzieci dzielą jej nazwę na sylaby, np. pie – ro – gi.

 

 „Zagadki świąteczne” – rozwiązywanie zagadek M. Szeląg Bombka

  • Okrągła, podłużna, choinkę zdobi,ze szkła lub z plastiku się ją robi (bombka)
  • Kolorowe pudełka kokardami przewiązane,w worku Mikołaja są poukrywane ( prezenty).
  • W czerwonym ubraniu saniami leci,ma worek prezentów dla grzecznych dzieci.(Mikołaj)
  • Co roku wielkie mają zadanie,całą noc ciągną świętego sanie (renifery)

 

  • „Jingle bells” – praca indywidualna z dzieckiem uzdolnionym językowo.

Dziecko powtarza za rodzicem słowa refrenu piosenki: Jingle bells, jingle bells, jingle all the way. Oh, what fun it is to ride in a one-horse open sleigh.

 

  •  „Śniegowe gwiazdeczki” –  rozwijania poprawnej wymowy.

Dziecko dmucha na kulki z waty. Rodzic. przypomina dziecku, aby zrobiło wdech nosem, a wydech – ustami. • kulki z waty

 

  • „Wigilia u misia i lalek” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje zestaw kubków, plastikowych talerzyków i sztućców oraz obrazki przedstawiające potrawy wigilijne. Dzieci nakrywają do stołu, przy którym siedzą miś i lalka, pamiętając o dodatkowym nakryciu dla niespodziewanego gościa. • plastikowa zastawa stołowa, biały obrus lub serwetka, ilustracje przedstawiające różne potrawy (w tym wigilijne), stolik i trzy krzesła, miś i lalka

 

 


Grupa III

PREZENTY PANI ZIMY

Cele:

  • Wdrażanie do precyzyjnego kolorowania obrazka.
    • Kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów
    • Utrwalenie znajomości cyfr od 1 do 6
    • Uaktywnienie dzieci, rozwijanie ich inwencji twórczej oraz logicznego myślenia
    • Przygotowanie dzieci do nauki pisania.
  1. „Pani Zima” – kolorowanie obrazka
    http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/ksiezniczka-0?version=print
  2. „Zagadki pani Zimy” – rozwiązywanie zagadek, podział wyrazów na głoski.

Na szybach wzory czaruje
 i dzieciom buzie maluje. (mróz)

 Jest bardzo zimny,
 czysty i biały,
 wszystkie bałwanki
z niego powstały. (śnieg)

 Pan Mikołaj na nich jedzie,
 a renifer jest na przedzie. (sanie)

 W renifery zaprzężone
 pędzą sanie jak szalone,
 a w nich siedzi Pan Czerwony,
 przez dzieciaki uwielbiony. (Mikołaj)

Nie jest niebem,
 a ma gwiazdę,
 nie jest słońcem,
 a świeci i ubierać na zimę,
 bardzo lubią ją dzieci. (choinka)

Pędzą, pędzą sanie
 przed saniami konie,
 na saniach są ludzie,
którzy klaszczą w dłonie.
 Dźwięk podków i dzwonków
 zwłaszcza tych na przedzie,
 nikogo nie dziwi,
bo to jedzie. (kulig)

Białe kule, dwa węgielki,
 marchew i kapelusz wielki
 Kim ja jestem chyba wiecie,
cieszę zimą wszystkie dzieci. (bałwan)

 Zimą bardzo ciężko mają
 do karmników zaglądają
choć niektóre odlatują
inne pięknie podziękują. (ptaki)

Iwona Mojsak, Joanna Myślińska, Bożena Szuchalska

 

  1. Zadania matematyczne” – każda grupa otrzymuje komplet cyfr od 1 do 6
    – układanie cyfr od najmniejszej do największej,
    – przedstawianie cyfr, (np. jestem cyfrą 2 przypominam łabędzia.)
    – podnoszenie odpowiednich cyfr, (o 1 większą od 5, o 3 mniejszą od 4, itp.)

    4. „Jaka to głoska” – rysowanie na kartce obrazków zaczynających się daną głoską.

Dziecko otrzymuje obrazek, który zaczyna się odpowiednią głoską: k, m, d, l. Zadaniem dziecka jest narysować jak najwięcej obrazków, zaczynających się daną głoską.

  1. „Zimowe ubranie”- ćwiczenia grafomotoryczne

https://pl.colorkid.net/kolorowanki-pory-roku/kolorowanki-pory-roku-zima/kolorowanka-buty-i-r%C4%99kawice-z-jednym-palcem

 

Zadania dla dzieci z gr. IV i V      

Temat dnia: Święta na świecie.

 

Cele:

– zapoznanie dzieci ze zwyczajami świąt  Bożego Narodzenia w Wielkiej Brytanii.

– rozwijanie umiejętności matematycznych

 

Tradycje świąteczne na świecie  –  https://www.youtube.com/watch?v=b5Uu5TcYwpo

Praca z KP2 str.26b -ćwiczenia małej motoryki, poszerzenie słownika czynnego dzieci.

Praca plastyczna – narysuj dużą bombkę na kartce i pomaluj, następnie potnij na 6 części i ułóż w całość na kartce.