04.12.2020

Dzieci młodsze (grupa I i II)

 

 

 

Temat: Przyjaciele wróbelka

 

Cele:

  • poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
  • utrwalenie wiadomości na temat potrzeby dokarmiania ptaków zimą,
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej logicznej wypowiedzi na dany temat,
  • podsumowanie zdobytych informacji na temat  ptaków pozostałych na zimę w naszym kraju.

Zabawa ruchowa  „Głodne ptaszki” – dzieci wraz z rodzicami przed zabawą przygotowują papierowe kulki (kilka sztuk). Następnie rodzic włącza muzykę (lub wystukuje dowolny rytm). Zadaniem dziecka jest na dźwięk muzyki, rytmu poruszać się po pokoju jak ptaszek na przerwę w muzyce dziecko zbiera rozrzucone po pokoju ziarenka – papierowe kulki. Dzieci starsze po zebraniu kulek mogą policzyć zebrane kulki (ziarenka).

 

„Głodny ptaszek” – wysłuchanie piosenki i rozmowa na jej temat. Nauka piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=D3OTmJJ_Bk4

 

Oglądanie filmu edukacyjnego o ptakach zimujących w Polsce – utrwalenie nazw ptaków

https://www.youtube.com/watch?v=GZT-VcJ3VsE

 

„Z czego można zbudować karmnik?” – dziecko zastanawia się z czego można zbudować karmnik (jeśli to możliwe zachęcamy do stworzenia wspólnie z dzieckiem karmnika dla ptaków)

Troszkę ekspresji twórczej (w przypadku, gdy nie  uda się zbudować karmnika)

https://wczesnoszkolni.pl/pory-roku/karmniki-dla-ptakow

 

 

Dzieci starsze (grupa III)

 

 

Temat dnia: „Pokazywanie przeciwieństw”

 

Cele:

  • rozwijanie mowy i myślenia,
  • wyrabianie umiejętności precyzyjnego odtwarzania wzoru,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego.

Oglądanie filmu edukacyjnego:

https://www.youtube.com/watch?v=cS-ZHjeRUdM

„Mały – duży”  – zadaniem dziecka jest wyszukać jak najwięcej zabawek o znaczeniu przeciwnym np: duża lalka – mała lalka, długie auto – krótkie auto, biały miś – czarny miś itp.

 

„Kto lub co, to jest?” – układanie i rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych. Zadaniem rodzica jest pokazać „przeciwieństwo”, np.: wypoczęty – zmęczony, spokojny – rozbrykany, leżenie – stanie, śpiący – wyspany, gruby – chudy, niski – wysoki, cichy – głośny itp.

 

„Kto zbuduje z klocków wieżę” – zabawa manipulacyjna. Zadaniem dziecka jest ułożyć małą wieżę, dużą, używając klocków długich i krótkich, wieżę szeroką i wąską  itp. Następnie dziecko przelicza ilość utworzonych budowli. Można również porównać, których jest więcej, których mniej, o ile więcej o ile mniej itp. 

 

Zadania dla dzieci z grupy  IV i V

 

 

 

Cele:

  • rozwijanie umiejętności obdarowywania innych i przyjmowania  prezentów,
  • stosowanie zwrotów grzecznościowych,
  • kształtowanie umiejętności odczytywania emocji innych osób,
  • pobudzanie kreatywności

 

Praca z KP2-15a – kształtowanie umiejętności odczytywania emocji innych osób. Uzupełnianie ilustracji brakującymi elementami. Rozmowa na temat  odczuwanych przez osoby na ilustracji emocji.

Praca z KP2-15b pobudzanie kreatywności, rozwijanie małej motoryki.

 

Rysowanie prezentu dla Świętego Mikołaja.    

 

 

Słuchanie opowiadania  Grzegorza Kasdepke pt. „Dziękuję”

Nie dość, że Kuba i Buba są bardzo do siebie podobni, to jeszcze lubią to samo jeść – na przykład cukierki z marcepanem. Ilekroć któreś z nich idzie po zakupy, zawsze przynosi do domu garść ulubionych słodyczy.

– Chcesz? – Kuba potrząsnął przed nosem Buby papierową torebką.

Buba bez słowa sięgnęła po cukierek. Kuba cofnął rękę.

– A co się mówi?! – zapytał z wyrzutem.

– Mówi się „masz szczęście”! – zasapała Buba.

– Mówi się „dziękuję”! – krzyknął Kuba.

Buba miała taką minę, jakby chciała bratu przylać.

– To dlaczego tak nie mówisz, gdy ja częstuję?! – wrzasnęła wreszcie.

– Bo ty się nie znasz na dobrym wychowaniu! – wypalił Kuba. – Nawet byś nie doceniła!

– Proszę, proszę! – Buba poczerwieniała ze złości. – Czyli jesteś dobrze wychowany tylko na pokaz, tak?!

Kuba popatrzył na nią stropiony.

– Dobra, nie ma co się kłócić… – mruknął wreszcie i znowu potrząsnął przed Bubą papierową torebką. – To chcesz?

– Nie, dziękuję!…

I poszła namówić mamę, by wysłała ją po zakupy

Próba udzielenia odpowiedzi przez dziecko na pytania dotyczące tekstu.

  • O co pokłócili się Kuba i Buba?
  • Jak myślisz, wobec kogo powinniśmy być kulturalni?
  • Czy Kuba miał rację mówiąc, że grzecznie odnosimy się tylko do osób dobrze wychowywanych?
  • Jak powinien zachować się Kuba, by było to zgodne z zasadami dobrego wychowania?

Książka „Kodowanie”-str.50,51,52, – rozwijanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.