Drogie Dzieci, Szanowni Rodzice,

 

W tym tygodniu będziemy zagłębiać wiedzę na temat zwierząt. Przygotowaliśmy dla Państwa, kilka propozycji zabaw, które przybliżą dzieciom świat zwierząt domowych, egzotycznych oraz leśnych

Jest to tematyka niezwykle ważna, ponieważ  dzieci nie mają wrodzonego szacunku do zwierząt i przyrody. Muszą się go stopniowo uczyć. Tak jak w wielu sytuacjach nie zawsze odróżniają dobro od zła. Częstym widokiem jest nadmierne przytulanie, głaskanie psa lub kota. Dzieci nie zdają sobie sprawy, że ich zachowanie jest niewłaściwe, dlatego my- dorośli musimy uczyć dzieci szacunku do zwierząt od najmłodszych lat.  

Zapraszamy do wspólnej zabawy.

 

Temat tygodnia: „W świecie zwierząt”

 

Cele:
– poznanie nazw zwierząt domowych, ich potrzeb, charakterystycznych cech i sposobów opieki nad nimi;

– poszerzanie wiedzy dzieci na temat zwierząt żyjących na świecie oraz miejsc ich występowania;

 – doskonalenie czytania globalnego;

– kształtowanie poczucia odpowiedzialności za warunki życia zwierząt domowych;

– rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej i koncentracji;

– kształcenie orientacji w przestrzeni;

– doskonalenie umiejętności liczenia;

– doskonalenie orientacji w schemacie ciała;

– rozwijanie sprawności manualnej;

 

W tym tygodniu będziemy bawić się przy piosenkach:

https://www.youtube.com/watch?v=tM5IjUBVSfY – Każdy ma jakiegoś bzika

https://www.youtube.com/watch?v=C2j3BhxIey0 – Jak rozmawiać z psem

https://www.youtube.com/watch?v=aHL0j1yLEBM – Kot Staś

https://www.youtube.com/watch?v=uG0aRu5oX6M – Pani Zebra

 

Rozgrzewka ruchowa:

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo

Wyprawa do dżunglihttps://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY

Zapraszamy całą rodzinę do wesołej lokomotywy  lokomotywyhttps://www.youtube.com/watch?v=MMTdlVJZTjk&fbclid=IwAR2rFSVJDWNEKTQ3HSDwrgnRX9VRRAyexPp8zGHs9BbHIcz1wGFj3CKpilU

Zwierzęta domowe

 

„Zwierzęta domowe”– krótki filmik.

Poznanie nazw oraz wyglądu zwierząt żyjących w domach.
https://www.youtube.com/watch?v=JHXTUuLEFnM

 

Pytania do obejrzanego filmiku:

Rozmowa na temat swoich ulubieńców, przyjaciół domu, czyli zwierząt hodowanych w domach.
– Jakie zwierzęta ludzie hodują w domach?
– Których zwierząt nie hoduje się w domu?
– Dlaczego hodujemy zwierzęta w domach?
– Co powinniśmy zapewnić tym zwierzętom?

Zwierzęta domowe – odgłosy https://www.youtube.com/watch?v=oKzgUaHuJIQ

 

Zwierzę – istota czująca” – rozmowa na podstawie treści wiersza Bożeny Pierga.

 Kiedy z kotem dokazujesz,
 to pamiętaj, że kot czuje.
 Czasem nie ma już ochoty
 na zabawy oraz psoty.
Pies, choć łasi się bez przerwy,
 także może nie mieć werwy
na igraszki oraz głaski.
Okaż mu więc trochę łaski!
Żółwie, rybki oraz koty
to żyjące są istoty!
 A najmniejszy nawet zwierz
chce być szanowany też.
 Więc o swego przyjaciela
dbaj nie tylko, gdy niedziela.
Wiedz, że każdy człowiek wielki
 ludzki jest dla stworzeń wszelkich.

Po wysłuchaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:
– O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
-Jak należy dbać o zwierzęta domowe?
– O czym trzeba pamiętać, bawiąc się ze swoimi zwierzętami?

O czym musimy pamiętać, decydując się na własne zwierzę domowe?

Żywa istota – to nie zabawka, trzeba mieć miejsce i zgodę rodziców, trzeba sprzątać po niej i karmić, wyprowadzać na spacery, nie można jej wyrzucić, gdy nam się znudzi.          

 

Zabawa paluszkowa „Szczeniaki” wg Małgorzaty Barańskiej.

Nasza Aza ma szczeniaki- dzieci składają razem dłonie kciukami do góry tak, by przypominały głowę psa

Ten jest taki, a ten siaki- palcem wskazującym dłoni dotykają kolejno wyprostowanych palców drugiej dłoni

Ten jest gładki, ten kudłaty, a ten ma futerko w łaty.

Razem jest tych szczeniąt pięć- rozstawiają szeroko palce jednej dłoni – pięć szczeniąt.

Pogłaszcz pieski, gdy masz chęć- zginają palce, a drugą dłonią głaszczą je.

 

Nasi przyjaciele”- rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji oraz obejrzanego filmiku.

https://www.youtube.com/watch?v=NBhkPMPY81E

 Rodzic pokazuje dziecku  ilustracje przedstawiające psy pełniące różne funkcje (np. pies – przewodnik, ratownik, policyjny) w charakterystycznych sytuacjach (pies policyjny z policjantem, pies przewodnik w uprzęży ze stojącym człowiekiem itp.). Dzieci wypowiadają się na temat wyglądu poszczególnych psów i wnioskują, w czym i w jaki sposób te zwierzęta mogą pomagać człowiekowi.

 

„Gdzie jest zwierzątko”- ćwiczenie orientowania się w schemacie własnego ciała.

Rodzic daje dziecku ilustracje czterech różnych zwierząt domowych. Następnie wymienia nazwę jednego zwierzęcia, a dziecko ma za zadanie odnaleźć daną ilustrację i umieścić ją według instrukcji rodzica np.: „kotek nad głową”, „piesek pod nogą”, „papuga obok prawej nogi”, „chomik za sobą” itd.

 

„Zły pies” – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk.

Rozmowa na podstawie jego treści.
– Moi sąsiedzi mają na płocie taką tabliczkę z napisem „zły pies” – powiedziała nagle Elizka.
– Skąd wiesz, że taki napis tam jest? – chciał wiedzieć Kuba.
– Tata mi przeczytał.
– I co z tego, że mają taki napis? – Kuba wciąż nie rozumiał.
– To – zaczęła wyjaśniać Elizka – że ich piesek jest malutki i nawet szczekać nie chce. Za to ucieka, jak tylko się ktoś pojawi.
– Mój tata mówi, że te psy nie są złe, tylko takie tabliczki się wiesza, żeby odstraszyć złodziei – wtrącił się Szczypior.
– To pewnie złodzieje już o tym wiedzą i nie dadzą się odstraszyć – powiedziała Zosia.
– Lepiej pobawmy się w psa. Będziesz psem? – zwróciła się do Tupa, który właśnie przytuptał.
– Nie mogę być psem. Jestem zającem i nie będę udawał psa – Tup się oburzył.
– Dobra, to Szczypior będzie psem, a ja go będę wyprowadzać na spacer – zdecydowała Elizka. I Szczypior poszedł na spacer, a Tup był zającem, którego Szczypior obszczekiwał. W końcu jednak Szczypior zmęczył się bieganiem za patykiem i trzeba było przerwać zabawę i zająć się czymś innym. Następnego dnia Elizka wpadła rozgorączkowana do przedszkola.
– Wiecie co się stało?! – nie mogła złapać tchu.
– Co?! Co?! Co?! – wszyscy dopytywali, bo każdy chciał poznać tę sensację.
– Okazało się, że zły pies może być jednak zły. I że twój tata, Szczypior, nie miał racji. Szczypior już chciał bronić taty, choć nie do końca wiedział, o co chodzi. Ale Elizka mówiła dalej:
– Bo wczoraj rzeczywiście do sąsiadów chcieli wejść złodzieje. A w domu była tylko Putka…
– Jaka Putka? – zainteresował się Tup.
– No zły pies, który miał nie być zły.
– Ten, który nie szczeka i ucieka?
– Właśnie. Ale okazało się, że Putka jednak jest zła i potrafi szczekać i ugryzła złodzieja w kostkę, i on się zaplątał w nogawki, i upadł, i otworzył mu się worek, i wysypały się z niego wszystkie pieniądze, które ukradł, i złoto.
– I co? Złapali go? – wykrzyknęła przerażona Zosia.
– Chyba nie – Elizka zamyśliła się.
– To skąd wiesz, że się worek otworzył i wysypało złoto? – zapytał z powątpiewaniem Kuba. Elizka znów się zamyśliła.
– Bo worek leżał na podłodze, i złoto, kiedy nasi sąsiedzi wrócili. A Putka sobie obok worka siedziała. I tylko kawałek tej nogawki złodziejskiej wystawał jej z pyszczka. A nasi sąsiedzi chcą teraz zmienić napis na tabliczce na płocie.

– Dlaczego? Przecież teraz już wiadomo, że Putka to zły pies, czyli napis jest prawdziwy – zdziwił się Szczypior.
– Teraz chcą napisać. Uwaga, bardzo zły pies – wyjaśniła Elizka.

Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania dotyczące jego treści:
– Co było napisane na tabliczce, którą przeczytał Elizce je tata?
– Dlaczego wiesza się takie tabliczki?
– Jak miał na imię pies sąsiadów Elizki?
– Jak należy zachować się w obecności psa, który pilnuje podwórka lub domu?

 

„Rybka”- Zabawa ruchowo- słuchowo- wzrokowa.
Rodzic pokazuje dziecku wzór oraz demonstruje sposób rysowania (koło i linia pionowa z góry na dół). Następnie dziecko samo rysuje wzór po dużym śladzie. Potem rysuje na wzorze w formacie A4 palcami, suchym pędzlem i pędzlem w farbie. Na koniec domalowuje elementy tak, by powstała ryba – płetwy, ogon, łuski i koloruje farbami powstałą rybkę.

 

„Baby Shark”- zabawa ruchowa do piosenki

–  https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

 

Czworonożni pacjenci”- opowiadanie Justyny Grican.

Uważne słuchanie utworu oraz rozmowa na jego temat.

Dziś w przedszkolu każdy opowiadał o tym, jaki zawód wykonują jego rodzice. Tata Hani jest chirurgiem, mama Oli – kosmetyczką, a mama Kornelki pracuje w sklepie. Rodzice Amelki prowadza własna firmę i robią piękne meble. Najbardziej jednak podobało mi się, jak o zawodzie swoich rodziców opowiadał Marcel. Rodzice Marcela pracują w lecznicy dla zwierząt. Są lekarzami weterynarii. Marcel mówi, że weterynarz to taki lekarz, którego odwiedzają czworonożni pacjenci: psy, koty, króliki, chomiki, świnki morskie, żółwie i szczury. Czworonożni i nie tylko, bo przychodzą do nich także papugi, które nie mają apetytu i kanarki z chrypką. Tata opowiadał Marcelowi, że bardzo często robi zwierzakom szczepionki, obcina zbyt długie pazury, sprawdza czy mają zdrowe zęby. Zdarza się także, że musi przeprowadzić operację lub nastawić zwichniętą nogę. To bardzo trudna praca, bo zwierzaki nie mogą powiedzieć, w którym miejscu je coś boli. Ale rodzice Marcela bardzo lubią swoją pracę. Lubią pomagać chorym zwierzętom, bo to przecież nasi przyjaciele.

Pytania do tekstu:
– o czym na zajęciach rozmawiały dzieci?
– Gdzie pracują rodzice Marcela? Jaki zawód wykonują?
– Co robi weterynarz?
– Czy ten zawód jest potrzebny i dlaczego?

 

„Zagadki”-rozwiązywanie zagadek słownych:

Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy
i dlatego bardzo
boją się go myszy (kot)

Jest leniwy wielce,
 krok wolno odmierza,
chodzi w kamizelce
z twardego pancerza (żółw)

Siedzi w klatce kolorowa,
 umie mówić różne słowa (papuga)

Za kości rzucone,
 dziękuje machając ogonem (pies)

Ma długie uszy,
 futerko puszyste,
 ze smakiem chrupie
 sałaty listek (królik)

Rozciąga policzki
jak woreczki małe,
zimowe zapasy
 przenosi w nich całe (chomik)

 

 

 

„Zwierzęta domowe”- prace plastyczne

„Zwierzątka domowe” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem wyprawki plastycznej

– „Pies” z talerzyka papierowego – http://edufunkids.com/pies-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-talerzyka-papierowego/

-„Kot” – praca z rolki –  https://www.youtube.com/watch?v=VLny3vKs6eM

– „Żółw” – zbiór prac plastycznych – https://www.easypeasyandfun.com/tag/turtle-crafts/

– „Papuga” – z talerzyków papierowych http://edufunkids.com/papuga-praca-plastyczna-z-wykorzystaniem-talerzyka-papierowego/

 

Zwierzęta egzotyczne

 

 

Zapraszamy na wirtualną wycieczkę do ZOOhttps://www.opole.pl/wirtualne-spacery/zoo_prezentacja/index.html

 

„Jakie to zwierzę?” zabawa dydaktyczna. Dzieci kończą porównania podawane przez N. odpowiednią

nazwą zwierzęcia, np.:

Groźny jak… (lew)

Głodny jak… (wilk)

Uparty jak… (osioł)

Mądry jak… (sowa)

Łagodny jak… (baranek)

Przebiegły jak… (lis)

W wodzie czuję się jak… (ryba)

 Pracowity jak… (mrówka)

Powolny jak… (żółw)

Dumny jak… (paw)

Łazi po płotach jak… (kot

 

„Pingwiny” – zagadka o pingwinach, wskazanie miejsca występowania pingwinów na mapie, zabawa ruchowa – chodzenie jak pingwin z balonem między nogami.

Zagadka:

Ten dość znany dziwny ptak

elegancki nosi frak

i we fraku swym na co dzień

bierze kąpiel w zimnej wodzie.

 

Zabawa w pingwinkahttps://www.youtube.com/watch?v=0zNJmhjJCBY

 

 

„W zoo” – wysłuchanie wiersza Janusza Minkiewicza pod tym samym tytułem.

W zoo

Janusz Minkiewicz

By kolibry przez wronę

Nie zostały zjedzone,

By przypadkiem też wrony

Nie zjadł lis wygłodzony,

Żeby lisa zaś przy tym

Nie zjadł wilk z apetytem,

By pantera w chwil kilka

Nie zdążyła zjeść wilka

I pantery, by tygrys

Na śniadanie nie przegryzł,

By tygrysa (zgadliście!)

Nie zjadł lew, oczywiście…

O to dbać musi stale,

Pilnie patrząc wokoło

Stary Michał Kawalec,

Co dozorcą jest w ZOO.

Musi dbać i o siebie,

Żeby sam przypadkiem

Lwią się nie stał kolacją

Lub tygrysim obiadkiem.

 Pytania na temat wysłuchanego wiersza: Czy byliście kiedyś w zoo? Jak wyjaśnić swoimi słowami, czym jest zoo? Dlaczego niektóre zwierzęta mieszkają w zoo? Jak należy się tam zachowywać? Czy wolno karmić zwierzęta w zoo?

 Bilet do ZOO do drukuZaprojektuj bilet do ZOO.

Odgłosy zwierząt: https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U

Dzikie zwierzęta plansze do pobrania. https://www.janauczycielka.blog/2020/06/dzikie-zwierzeta-plansze.html 

 

 

 „Parki narodowe” – rozmowa z dziećmi na temat polskich parków narodowych i zwierząt znajdujących się pod ochroną.  Czym jest park narodowy? Czy byliście w jakimś polskim parku narodowym? Po co tworzy się parki narodowe? Jakie zwierzęta w Polsce są pod ochroną? Dlaczego?

 

Tworzenie z dziećmi  piktogramowego kodeksu: „Jak zachowywać się w parkach narodowych? Czego nie wolno robić?”.

Stworzenie obrazkowej mapy myśli.

 

Zapraszamy na spacer do lasu. Podczas spaceru można odkryć wiele interesujących elementów przyrody:

Karta obserwatora przyrody do druku: Wycieczka do lasu

 

Prace plastyczne:

 

„Kameleony” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem foliowego woreczka (torebki strunowej). Rodzic rysuje na woreczku czarnym flamastrem kameleona. Do środka woreczka wlewa kolorowe farby.

Pytania dla dzieci: Czy kameleon może przybrać każdą barwę? (nie), Jakie kolory przybiera? (brązowy, zielony i jego odcienie), Dlaczego zmienia kolor? (żeby przypodobać się samicy, ze względu na temperaturę, światło, w obliczu zagrożenia). Rodzic informuje, że kameleony to jaszczurki. Mówi, że najwięcej jest ich w Afryce. Dzieci przypominają położenie Afryki na mapie.

 

„Nasze zoo” – wspólne projektowanie zoo. Dzieci wykorzystują figurki zwierząt żyjących w zoo lub wycięte z gazet obrazki. Na dużym arkuszu papieru rysują zoo: woliery dla ptaków, wybiegi i baseny dla zwierząt, alejki itp. W odpowiednich miejscach umieszczają zwierzęta.

Propozycje prac plastycznychhttps://iheartcraftythings.com/50-zoo-animal-crafts-kids.html

Pingwin z papieru http://krokotak.com/2017/01/penguin-crafts/

Żyrafa z papieru – „Żyrafy” – praca plastyczna. Tworzenie cętkowanych żyraf. Dzieci zwijają żółtą kartkę (najlepiej z bloku technicznego) w rulonik i sklejają ją tak, by stworzyła stożek. Na czubku doklejają narysowane wcześniej głowy żyrafy. Stożek ozdabiają cętkami wydzieranymi z brązowego papieru. Rodzic  przekazuje dzieciom ciekawostki na temat żyrafy: największe zwierzę lądowe, długa szyja umożliwia jej zrywanie pożywienia z wysokich gałęzi, ma taką samą liczbę kręgów szyjnych jak inne ssaki (tylko są one dłuższe), umaszczenie żyrafy to kamuflaż na sawannie, zagrożeniem dla żyraf są lwy. – http://krokotak.com/2015/11/paper-giraffes-so-easy-to-make/

 

Praca w książeczkach dla dzieci z gr. IV i V

 

Praca z KP4. 34a-doskonalenie percepcji wzrokowej, rozwijanie sprawności grafomotorycznej, motoryki małej, doskonalenie przeliczania i odejmowania.

Praca z KP4.34b-rozwijanie percepcji wzrokowej.

Praca z KP4.35a doskonalenie sprawności językowej.

Praca z KP4.35b -pisanie wyrazów po śladzie, naklejanie nalepek.

Praca z KP4.36a- rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek i sylab w słowach.

Praca z PK4.36b-rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania prostych wyrazów, rozwijanie grafomotorycznej.

Praca z KZ78-79-utrwalenie informacji o zwierzętach, które dziko żyją w Polsce.

Praca z KP4.37a- rozwijanie percepcji wzrokowej, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

Praca z KP4.-37b doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, ćwiczenie umiejętności logicznego myślenia.

 

Ćwiczenia interaktywne:

 

Na jaką głoskę?https://view.genial.ly/5edc951d200cf70d607356d6

Wycieczka do ZOOhttps://view.genial.ly/5ed35dd7a03aff11fcaef4df/interactive-content-zoo?fbclid=IwAR005pePQY-_ZkkFtXmHE8bmSSWyuSGYTVbC0EaRwhrc_Iy41L7hQVV2VHI

 

 

 

Język angielski:

https://view.genial.ly/5ed24ff4a03aff11fcaeeb68/presentation-wild-animals?fbclid=IwAR3VOiGxD0URaTkQnwb8HowXoFqMHX74YqCzIW59_p_7XdgRaoGJL0p4kYE

 

I Have A Pet + karty obrazkowe + karty pracy + kolorowanki – https://supersimple.com/song/i-have-a-pet/

 

Let’s Go To The ZOO + karty obrazkowe + karty pracy + kolorowanki https://supersimple.com/song/lets-go-to-the-zoo/

 


Kolorowanki :

zwierzęta domowehttp://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kreskowki/sekretne-zycie-zwierzakow-domowych

zwierzęta z Afrykihttp://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/tags/zwierzeta-z-afryki

kothttp://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/ssaki/kot

pieshttp://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/ssaki/pies

 

Karty pracy:

memory:

Kląskaj językiem-1

Kląskaj językiem

Narysuj przykładowe zwierzęta

Policz zwierzęta i narysuj tyle kropek ile jest zwierząt.

Połącz zwierzęta z ich miejscem zamieszkania