Kochane Dzieci, Szanowni Rodzice.

 

Przygotowaliśmy propozycje zabaw na kolejny tydzień.  W tym tygodniu zapraszamy wszystkich do „Krainy muzyki”.

 

„Ucha nadstawiam, słucham jak gra. Muzyka we mnie – w muzyce ja.”

Anna Maria Jopek

Dziękujemy, że jesteście z nami.

Pozdrawiam serdecznie i życzymy miłego i twórczego tygodnia.

 

Muzyka jest językiem uniwersalnym, pełnym, często intuicyjnym i może stanowić  najbardziej odpowiedni sposób dla wyrażania spontaniczności”

R. Gloton, C.Clero
„Twórcza aktywność dziecka

Muzyka jest bardzo ważnym elementem w pracy z dziećmi i pełni wiele funkcji:

  • uczy – pozwala zrozumieć otaczający nas świat,
  • bawi – dostarcza dziecku wiele radości i uciechy podczas tańca oraz w czasie innego jej wykorzystania,
  • rozwija – dziecko w trakcie zabaw muzycznych zaczyna rozumieć, że coś jest rytmiczne; że muzyka może być głośna lub cicha i można ją przedstawić ruchem,
  • wychowuje – pozwala dziecku zrozumieć świat wartości społeczno – moralnych,
  • wspomaga rozwój emocjonalny – dziecko dzięki muzyce może wyrazić swoje pragnienia, uczucia i wyobrażenia,
  • wpływa na ogólny stan dziecka – w czasie zabaw muzyczno-ruchowych następuje rozwój mięśni, poprawa postawy i pracy serca, wzmocnienie układu nerwowego, dzieci uczą się płynnego i elastycznego ruchu.

„W krainie muzyki”

 

 Cele:

– Uwrażliwienie na piękno muzyki,

 -Rozbudzanie zainteresowań muzycznych na drodze obcowania z dźwiękiem i rytmem

-Kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem

-Zapoznanie z wyglądem i grą na wybranych instrumentach,

– Tworzenie prostych rytmów – wykonywanie ich na instrumentach i za pomocą gestów i dźwięków;

– Improwizacje głosowe, ruchowe, instrumentalne;

– Wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi;

– Tworzenie akompaniamentów rytmicznych przy użyciu gesto-dźwięków i instrumentów perkusyjnych;

– Proste uzupełnienia melodyczne i rytmiczne;

– Rozwijanie umiejętności liczenia i logicznego myślenia;

– Poznanie literki H.

Wysłuchanie wiersza:

 

„MUZYKA JEST WSZĘDZIEL. Marjańska

W złoty gąszcz
wleciał chrząszcz,
buczy.
Słowik śpiewać się uczy.
W stawie ochoczo
żaby rechoczą,
nad nimi komar bzyka…
I oto jest właśnie
muzyka.

 

Co to jest muzyka, burza mózgów (rodzice pomagają dzieciom)

Muzyka to nie tylko gra na instrumentach, to także szelest liści poruszanych wiatrem, szeleszcząc np. folią, stukając w różne przedmioty itp.

Rodzic naśladuje dźwięk padającego deszczu, szum morskich fal i odgłosy dnia codziennego. Muzyka jest wokół nas, obok nas, przed i za nami. Możemy tworzyć muzykę klaszcząc, tupiąc.

Dziecko gromadzi domowe instrumenty oraz wszystko co gra np. łyżeczki, butelkę wypełnioną grochem, kubeczki plastikowe. Sprawdza z dzieckiem jakie dźwięki wydają zgromadzone przedmioty. Próby rytmicznego powtarzania dźwięków.

 

Obejrzenie krótkiego filmu o instrumentach:

https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w

 

„Instrumenty” mapa skojarzeń. Dzieci wyjaśniają, co to są instrumenty, i wymieniają wszystkie,które znają.

 

Zabawa „Ile razy zagram?”

– rodzic ukrywa się ze zgromadzonymi przedmiotami i prosi dzieci aby uważnie słuchały i odgadły na czym będzie grał i ile razy w niego uderzy.

-dzieci rozpoznają przedmiot – instrument i układają przed sobą tyle liczmanów ile usłyszały dźwięków.

– wspólne liczenie.

,, Zagram jak na trąbce, zagram jak na gitarze”naśladowanie odgłosów instrumentów.  Dziecko siedzi na dywanie a rodzic mówi nazwę instrumentu albo pokazuje jego obrazek w komputerze lub na telefonie. Wtedy dziecko naśladuje jego dźwięk i ruch. Zabawę powtarzamy kilka razy, możemy zamienić się również rolami.

,, Co to za dźwięk? ‘’ – ćwiczenia oddechowe

Rodzic na wydechu wydaje różne dźwięki, przedłużając ich brzmienie. Dziecko powtarza i odgaduje, co to za dźwięk. Np. :fffffffffff (wiatr), wwwwwww (duży owad bąk, trzmiel), ssssssssss (wąż, gąska), zzzzzzzz (mucha, komar), ssssssss ( szum morza), żżżżżż ( dźwięk wydawany przez piłę podczas pracy).

Co to za instrument?

Słuchanie dźwięków wydawanych przez instrumenty:

https://www.youtube.com/watch?v=g6oQHc6zPcY

 

Zabawa „Prawda czy fałsz” – gdy usłyszane zdanie jest prawdziwe dzieci klaszczą w dłonie, jeśli zdanie jest fałszywe robią „uuuu” .

 

Bębenek to okrągły, brzuchaty instrument.

Dyrygent to człowiek grający na trąbce.

Gitara to instrument strunowy.

Fortepian to mały instrument drewniany.

Muzyk grający na gitarze to pianista.

Na skrzypcach gra skrzypek.

Muzycy grający na scenie to aktorzy.

Muzyk gra w teatrze.

Muzyk gra na instrumentach.

Powtarzająca się część piosenki to refren.

Pałeczka dyrygenta to mikrofon.

Pałeczka dyrygenta do batuta.

 

,,Co to? Kto to?”- rozwiązywanie zagadek.

 

Zagadka  o instrumencie muzycznym.

Może być dęty, może być strunowy,ważne, aby był do gry gotowy. Piękne dźwięki nam wygrywa, z nim piękna muzyka jest możliwa.

 

Zagadka o orkiestrze.    

Jest to zespół niemały, mogą być w nim skrzypce, a nawet organy. Gdy wszyscy razem zaczynają grać,to aż publiczność chce z fotela wstać.

 

Zagadka o trąbce

Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta.

 

Zagadka o fortepianie

Ma trzy nogi – nie do biegania.
Ma klawisze – me do pisania.
Ma pedał – nie do gazu.
Gdy zagra, poznasz go od razu.

 

Zagadka o bębenku

Okrągły, brzuchaty, wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym, żeby go uderzyć.
Stuknę go czasem, zagra pod palcami.
Dziękuje mi basem, gdy stukam pałkami

 

Zagadka o skrzypcach

Mają cztery struny,
gdy użyjesz smyka,
rozlegnie się wokół
wspaniała muzyka.

 

Zagadka o pianinie

Różne wydaje dźwięki,
gra na nim pani.
Palcami w klawisze uderza,
a my wtedy śpiewamy.

 

Zagadka o trąbce.

Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta.

 

Zabawy ruchowe:

 

Różnicowanie dźwięków wysokich i niskich:

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

 

Taniec na rozgrzewkę:

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

 

,, Nad przepaścią” – zabawa z elementami równowagi. Rodzic rozkłada na podłodze dwie skakanki wzdłuż podłogi. Mówi dziecku, że pod tą linią jest przepaść  i zachęca je do przejścia na drugą stronę. Dziecko musi przejść po linie(skakance) stopa za stopą z wyciągniętymi na boki rękoma.

 

,, Masaż’’- zabawa sensoryczna.

Rodzic wykonuje dziecku siedzącemu przed nim na podłodze masaż pleców zgodnie ze słowami wierszyka.

Idą słonie, (na plecach kładziemy całe dłonie)
potem konie, (na plecach kładziemy piąstki)
panieneczki na szpileczkach. (palce wskazujące z gryzącymi pieseczkami – szczypanie)
Świeci słonko, (zataczamy dłońmi kółka)
płynie rzeczka, (rysujemy linię)
pada deszczyk. (uderzamy w plecy wszystkimi palcami)
Czujesz dreszczyk? (łaskotanie)

Zabawę możemy powtórzyć zamieniając się rolami dziecko robi masaż rodzicowi.

 

Jak poradzę sobie z hałasem? – rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy na podstawie doświadczeń dzieci i zabawy dydaktycznej.

Dziecko siedzi na dywanie z zamkniętymi oczami i próbuje odgadnąć, co to za dźwięk: stawianie kubka na stole, zatrzaskiwanie drzwi, szeleszczącą, pogiętą kartkę papieru, gwizdanie na gwizdku, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przelewanie wody z kubka do kubka, przesypywanie klocków.

Pytamy dziecko:

które dźwięki były dla ciebie przyjemne?

– które dźwięki były nieprzyjemne? Jak myślisz dlaczego? 

– dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy?

Rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie szkodliwości hałasu dla naszego zdrowia: (kubek z wodą, gwizdek, książka).         

Zajęcia o emocjacheuforia, podekscytowanie związane z przeżywaniem muzyki.

Wysłuchanie wiersza  Dominiki Niemiec pt.: „Muzyka to coś wspaniałego’’.

 

Muzyka to coś wspaniałego
Dominika Niemiec
Dźwięki płyną bardzo leciutko
niby frunące ptaszki na wietrze,
ciekawi was, czego słucham?
Właśnie przysłuchuję się orkiestrze.
W tle brzmią grube trąby.
Słychać skrzypce, dzwonki i flety.
Mam na twarzy coraz większe wypieki.
Teraz partię solową mają klarnety.
Orkiestra gra coraz głośniej,
czuję się podekscytowana.
Dźwięków jest wokół mnie coraz więcej,
chciałabym umieć tak grać sama.
Bo świat nut jest zaczarowany,
muzyka to coś wspaniałego.
Może wzruszać, albo zachwycać,
wzbudzić euforię w sercu każdego.

 

Rozmowa z dzieckiem  na temat wiersza:

-Jak myślisz, gdzie była dziewczynka?

-Czego słuchała?
-Jakie instrumenty grały w orkiestrze?

-Jak czuła się dziewczynka, słuchając muzyki?

-Jakie emocje może wywoływać muzyka?

W domu grają instrumenty – wysłuchanie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=2mODTjHMM1s

 

„Dawne instrumenty” –  Rodzic opowiada dziecku, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało – klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.

 

Mój instrument przygotowanie dowolnego instrumentu muzycznego.

 

-gitarahttps://www.youtube.com/watch?v=GXixu3_Snuk

– tamburynhttps://www.youtube.com/watch?v=jJ2SJiP7gyA

bębenekhttps://www.youtube.com/watch?v=qN5k2mip8WE

– marakasyhttps://www.youtube.com/watch?v=j8AcriiK5n0

– trąbka- https://www.youtube.com/watch?v=j8AcriiK5n0

werblehttps://www.youtube.com/watch?v=Wt_TBhzi9Cs

 

„Żywe instrumenty” – zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Rodzic rozdaje dziecku  konturowe rysunki różnych instrumentów. Dziecko zastanawia się, co mu przypomina dany instrument,a następnie dorysowuje do niego takie elementy, by Rodzic mógł odgadnąć, z czym mu się skojarzył.

Kolorowanki instrumentów do wykorzystania podczas zabawy:

kolorowanka-Kolorowanka – Perkusja

kolorowanka-Kolorowanka – Pianino

kolorowanka-Kolorowanka – Trąbka

kolorowanka-kotek z gitarą, kolorowanka dla dzieci do druku. Malowanki online ze zwierzętami

kolorowanka-Kotka z gitarą

 

Wprowadzenie litery H, h:

– zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. Rodzic zadaje pytanie: Gdy słuchasz muzyki relaksacyjnej, zamykasz oczy i gdzie się przenosisz?. Mówi, że on przenosi się na egzotyczną wyspę, leży w hamaku i słucha muzyki. Potem pyta: Co to jest hamak?;

– wydzielenie jednej głoski w słowie „hamak”, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą;

– analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego;

– wprowadzenie schematu i modelu;

 

Literka H jest trudna – nie tyle ze względu na wygląd, ile na

swoją bezdźwięczność, przez co dzieciom trudno ją usłyszeć w niektórych słowach. Zachęcamy do przeprowadzania w domu różnego rodzaju zabaw wspomagających rozwój słuchu fonemowego. Proponujemy np. grę „Kto więcej”, polegającą na wyszukiwaniu słów rozpoczynających się daną głoską – wygrywa ten, kto znajdzie ich więcej.

 

kolorowanka-Alfabet – litera H. Kolorowanki, malowanki dla dzieci do druku

kolorowanka-litera H – ukryte litery szablony do druku dla dzieci MiastoDzieci.pl

kolorowanka-Szablon do nauki pisania literki H wraz z kolorowanką do wydruku

 

Zachęcamy również, aby omówić z dziećmi różne gatunki muzyki. https://www.youtube.com/watch?v=drexJTpUc8A

https://www.youtube.com/watch?v=V8S4hvHavOc

 

Warto porozmawiać z dzieckiem o jego ulubionej muzyce i urządzić domowe karaoke lub teleturniej „Jaka to melodia” 

 

Proponujemy również, aby zapoznali państwo dzieci z twórczością i opowiadaniem o Fryderyku Chopinie.

https://www.dzieckiembadz.pl/2018/10/krotkie-opowiadania-o-wielkich-polakach.html?fbclid=IwAR2ghNU0irbympIkFOhfwPy7LcUv-vH8UG4vS3uT4KTFwiJB_n43ZQN74ck

Ciekawostki:

Wiersz A. Frączek Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz 
krakać jak i one.....- zachęcamy do poczytania i omówienia znaczenia 
poszczególnych frazeologizmów.
https://www.wydawnictwoliteratura.pl/pub/uploads/fragmenty/Gdy%20przy%20slowie%20str%201-11.pdf  

Kuba i Buba poznają savoir-vivre! 
Zbiór ponad stu niezwykle zabawnych krótkich opowiadań o 
niesfornych bliźniakach, którzy poznają podstawowe pojęcia 
i zasady savoir-vivre'u. Wraz z nimi dowiadujemy się, 
co to znaczy „wychodzić po angielsku”, jak odkładać sztućce na talerz, 
jak dyskretnie ziewać i czy pokazywać palcem.
https://www.youtube.com/watch?v=5rEih5VbuaY