Witajcie Kochane Przedszkolaki
Jak Wam minął weekend? Mamy nadzieje, że odpoczęliście, a Święta Wielkanocne spędziliście bardzo miło w gronie najbliższej rodziny. Na pewno macie dużo energii na nadchodzący tydzień.
W tym tygodniu tematem głównym są
„Zwierzęta na wsi” i „Praca rolnika”.
Na ten tydzień przygotowane zostały dla Was następujące zadania:
- Pierwszą naszą propozycją jest bajka terapeutyczna pt. ” Na wiejskim podwórku”. Bardzo prosimy abyście posłuchały bajki, którą przeczytają Wam rodzice i spróbowali odpowiedzieć na pytania na temat jej treści oraz porozmawiać o emocji- „złości” która, jest główną bohaterką bajki.
- Kolejnym punktem jest poznanie wyglądu zwierząt żyjących na wiejskim podwórku oraz ich odgłosów.
- Po wysłuchaniu odgłosów zwierząt poćwiczcie swój aparat mowy wykorzystując bajkę ortofoniczną „W zagrodzie Małgosi”.
- Czas się trochę poruszać i świetną okazja do tego będzie zabawa ruchowa do piosenki „Koniki”
- Za pomocą samodzielnie zrobionych przez Was kuleczek z papieru możecie się świetnie bawić w karmienie kurek, a przy okazji zrobicie bardzo potrzebne ćwiczenia oddechowe.
- Realizując następną zabawę oraz korzystając z podpowiedzi rodziców możecie dowiedzieć się jakie produkty możemy otrzymać od zwierząt mieszkających w gospodarstwie. Wspólne wykonanie doświadczeń może być wspaniałą zabawą i okazją do poznania właściwości octu i mleka.
- Na zakończenie spróbujcie rozwiązać przesłane przez nas zagadki- wiemy, że bardzo je lubicie . Możecie również zrobić prace plastyczną.
- Starszym dzieciom proponujemy zabawy językowe oraz matematyczne.
- Prosimy, aby nasze starszaki wykonały grę dydaktyczną i zaprosiły całą rodzinę do wspólnej zabawy.
Zachęcamy do pracy i realizacji przygotowanych materiałów. Pamiętajcie o dzieleniu się z nami Waszymi efektami pracy, a jednocześnie dziękujemy za te już do nas przesłane.
Pozdrawiamy i życzymy miłego i słonecznego tygodnia.
Wychowawczynie.
Rytmiczna rozgrzewka
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
https://wordwall.net/pl/resource/1298622/wf-zwierzaki-pani-kasia Ruletka gimnastyczna
„Na wiejskim podwórku” – bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz
Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko… ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…
Pytania dla dzieci do przeczytanego tekstu:
– jak zachowywały się zwierzęta na początku bajki?
– co zmieniło zachowanie zwierzątek?
– jakie było zachowanie zwierząt, gdy do wioski wkradła się złość ?
– które zachowanie zwierzątek podobało wam się bardziej i dlaczego?
– co pomogło zwierzątkom w ich zmianie zachowania?
Rozmowa o tym co można zrobić, gdy się jest złym?…..
Opowiedzenie dzieciom, że wyrażanie złości jest bardzo ważne, bo trzeba się jej pozbyć. Jeśli dziecko nie pozbędzie się złości to będzie niegrzeczne, sprawi komuś przykrość, uderzy itp. Rozmawiamy o tym, jak można pozbyć się złości w akceptowany, bezpieczny sposób np. poprzez: uderzanie w poduszkę, krzycząc jednocześnie, rwanie starych gazet na części, malowanie na kartce naszej złości, potem możemy pogiąć i zniszczyć ten rysunek, wyrzucić do kosza łącznie z naszą złością.
„Czy wiesz jak nazywa się to zwierze?” – poznanie wyglądu zwierząt żyjących na wiejskim podwórku oraz ich odgłosów, poznanie nazw ich domów.
https://www.youtube.com/watch?v=efqoaJvBjWU
https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA
– Zabawy językowe dla starszych dzieci – W oparciu o zasoby własne w domu lub filmy obejrzane na youtube – – nazywanie zwierząt gospodarskich i tworzenie rodzin zwierząt, np. mama – krowa, tata – byk, dziecko – cielątko, owca – baran – jagnię, klacz – ogier, – źrebię, itd. Nazywanie domów zwierząt: kurnik, chlew, stajnia, obora – przypisywanie odpowiednich zwierząt do tych miejsc. Głoskowanie nazw zwierząt, dla dzieci, które słabiej sobie radzą – wysłuchiwanie pierwszej i ostatniej głoski oraz stopniowe poszerzanie zakresu.
” W zagrodzie Małgosi” -bajka ortofoniczna E. Michałowskiej
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.
– (dla starszych dzieci proponujemy zabawy matematyczne) – „Zbuduj zagrodę” – wykorzystując zabawki i klocki lub własnoręcznie wykonane papierowe sylwety zwierząt / ozdobione kolorowym papierem, ścinkami włóczki, tkanin, płatkami kosmetycznymi, itp./ Następnie można wykonać obliczenia matematyczne – Ile jest zwierzątek? Których jest najwięcej? Których jest mniej od ….? Których jest więcej od….? Ile jest razem? A jeśli zabiorę owieczki z zagrody, to ile zostanie zwierząt? Niech dzieci uczą się manipulować, dokładać przekładać. Po liczeniu, na zwierzątkach można przejść do liczenia na liczmanach, na konkretach, za pomocą paluszków, a w końcu w pamięci.
Zabawa ruchowa do piosenki „Koniki”
Ruchy wykonywane do słów piosenki, którą znajdziecie Państwo w linku-
http://chomikuj.pl/renata.misia/Muzyka/04+-+Koniki,585748413.mp3
Noga goni nogę
Bujają koniki
Stukają kopytka
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk
Konik skacze sobie: hop, hop, hop
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!
„Karmimy kurki”- ćwiczenia oddechowe.
Przenoszenie za pomocą słomki, ziarenek (papierowych kulek) z kartki na rysunek przedstawiający kurę.
” Sylaby na opak”- zabawa słowna. Analiza i synteza wyrazu.
Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o jakie słowo chodzi:
wa- kro ( krowa),
nia- świ (świnia),
ra-ku ( kura),
czę-kur (kurczę),
bię- źre ( źrebię),
lę- cie (cielę).
„Naśladujemy zwierzęta”
Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanego przez rodzica dźwięku w dłonie lub do dowolnej muzyki. Podczas przerwy w muzyce rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia żyjącego na wiejskim podwórku lub mówi jego nazwę. Dziecko naśladuje sposób poruszania się zwierzęcia oraz dźwięk jak to zwierzę wydaje. Dźwięk wyklaskiwanego rytmu/ dźwięk muzyki jest sygnałem do ponownego swobodnego ruchu.
Co nam dają zwierzęta?– zabawa dydaktyczna.
Dzieci losują z koszyka poszczególne produkty takie jak: mleko, ser, jajka, wełna, szynka. Rozpoznają je, nazywają i odpowiadają na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.
Przesyłamy link do karty pracy, która na pewno utrwali wiedzę dzieci dotyczącą produktów pochodzących od zwierząt:
– http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/co-otrzymujemy…-karty-pracy1.jpg
Nauka przez eksperymenty
– Co nam daje krowa? – smakowanie różnych rodzajów mleka (tłustego, odtłuszczonego, bez laktozy), określanie ich koloru, smaku i zapachu.
– Przyrządzanie masła w słoiku –dziecko otrzymuje mały słoik z zakrętką, do którego wlewa tłustą śmietanę. Po intensywnym potrząsaniu słoikiem przez kilka minut powstanie domowe masło. Dokładną instrukcję znajdą Pastwo po kliknięciu linku: https://www.youtube.com/watch?v=g8LMhApKb38
– Co nam daje kura? – Pytamy dziecko z czego składa się jajko. Dziecko rozbija jajko i wyszczególnia: białko i żółtko. Umieszczamy jajko w occie i na drugi dzień sprawdzamy Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce). Rodzic podświetla jajko, dziecko może dostrzec białko i żółtko. Na koniec Rodzic. zrzuca jajko z dużej wysokości, dziecko sprawdza ponownie, czy zmienił się jego skład. instrukcja do zadania: https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w
„Dopowiedz i zrób” – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.
Zagadki dla utrwalenia nazw zwierząt mieszkających w gospodarstwie
Chodzi po podwórku,
Woła: „Kukuryku”,
On i jego przyjaciele,
Mieszkają w kurniku.
(kogut)
Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ….
(świnia)
Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?
( owca)
Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
Odpoczywam w stajni i nie
jestem leń.
(koń)
Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
Na śniadanie dam ci jajko.
(kura)
Dobre ma zwyczaje
– ludziom mleko daje. …
(krowa)
Praca plastyczna
Proponowane przez nas pomysły na pracę plastyczną do tematu zajęć znajdziecie Państwo w linku poniżej:
– http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html
– http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/04/zwierzeta-hodowlane-cielaczek.html
– kolorowanki ze zwierzętami do druku :
kolorowanka-kogut do kolorowania, malowanka do druku
kolorowanka-krowa – pisz po śladzie kolorowanka z krową do druku
kolorowanka-młody konik malowanka online do druku
– karty pracy utrwalające wiadomości:
– gra do druku:
Dla starszych dzieci dodatkowo proponujemy :
„Od wiosny do wiosny” – w oparciu o wiersz H. Zdzitowieckiej – porozmawiajcie jakie prace musi rolnik wykonać w ogrodzie i na polu wiosną, latem, jesienią , zimą? http://www.pg-metal.dzs.pl/wiersze-i-teksty/wiersze-wiosenne/
Dlaczego rośliny rosną?
– wykonaj plakat, pracę plastyczną, jako odpowiedź na pytanie, czego potrzebują rośliny , by żyć i rozwijać się. Załóż hodowlę wybranej roślinki / cebula, fasola, inne/ i obserwuj codziennie , jak roślinka się zmienia. Nie zapomnij o podlewaniu jej i ustawieniu w odpowiednim miejscu.
Wymyśl i narysuj swoją własną „grę – ścigankę” na dużym arkuszu papieru: ROLNIK I JEGO FARMA – ukazującą pracę rolnika i jego obowiązki w zagrodzie i w polu. Niech znajdą się w niej meta, koniec, „pułapki”, czyli pola, gdzie trzeba się zatrzymać na 1,2,3 rzuty oraz „premie”- czyli pola , na których coś się zyskuje, czy szybciej przechodzi na inne pole. Wykorzystajcie kostkę – i do dzieła.
https://www.przedszkola.edu.pl/metoda-e–gruszczyk—kolczynskiej.html
You must be logged in to post a comment.