Drodzy Rodzice!
Przesyłamy Państwu materiały do pracy z dziećmi na cały przedświąteczny tydzień (6 IV -10 IV ). Wszystkie wykonane prace zbieramy i przynosimy do przedszkola w formie książeczki. W razie pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt e-mailowy. Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo na poniższej stronie:
http://www.zspborzecin.pl/2020/03/23/23-03-2020-propozycje-dla-rodzicow/
W dalszym ciągu zachęcamy do przesyłania zdjęć przedstawiających dzieci oraz wytwory ich pracy. Bardzo serdecznie dziękujemy Rodzicom, którzy z nami współpracują i wysyłają zdjęcia swoich pociech. W ten sposób możemy mieć kontakt z naszymi przedszkolakami za którymi bardzo tęsknimy.
Temat tygodnia: „Czekamy na święta wielkanocne”
- Zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Wielkanocnych oraz z symbolami wielkanocnymi.
- Rozwijanie sprawności manualnej i kreatywności u dzieci.
- Kształtowanie sprawności ruchowej u dzieci.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania i stałe poszerzanie z zakresu liczenia.
- Wprowadzenie litery „Ł” rysowanie w powietrzu, na dywanie, po śladzie, samodzielnie (dzieci 5 i 6-cio letnie)
- Ćwiczenia umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej,
- Ćwiczenia umiejętności czytania prostych wyrazów: łopata, łata, łodyga,
- Wyszukiwanie wyrazów z literą ”ł” w nagłosie i śródgłosie,
- Wysłuchanie pierwszej i ostatniej głoski.
Kolorowanka z literką „Ł”-
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/alfabet-litera-l-2/
Wielkanocne zwyczaje: zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Wielkanocnych.
W dniach 12 i 13 kwietnia obchodzimy Święta Wielkanocne. Chcemy dzieciom przybliżyć tradycje i zwyczaje świąteczne oraz symbole wielkanocne. Poniżej przygotowaliśmy dla Państwa kilka propozycji zabaw i ćwiczeń rozwijających poszczególne umiejętności u dzieci w wieku przedszkolnym.
„Już niedługo święta”
Zachęcamy do przeczytania wierszyka i wysłuchania piosenek zamieszczonych poniżej oraz do rozmowy z dzieckiem na temat Świąt Wielkanocnych.
WIERSZ pt.: „Pisanki’’ K. Parnowskiej- Różeckiej.
PIOSENKA: „Pisanki jajka malowane’’
https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
PIOSENKA: „ Są takie Święta”
https://www.youtube.com/watch?v=9pCJGz1jOzk
PIOSENKA: „ Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne’’
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
Po wysłuchaniu przygotowanych materiałów prosimy aby rodzice porozmawiali z dzieckiem o tym, jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych. Opowiadamy dzieciom o porządkach, gotowaniu specyficznych potraw, o zwyczajach takich jak: święcenie pokarmów, malowanie jajek symbolach wielkanocnych, śmigusie-dyngusie. Następnie proponujemy dzieciom quiz i zadajemy im pytania dotyczące Świąt Wielkanocnych.
QUIZ WIELKANOCNY
- Co wkładamy do święconki(koszyczka wielkanocnego)? Do święconki należy włożyć: chleb, jajka, kiełbasę ,chrzan, sól, pieprz, babkę wielkanocną oraz baranka.
- Gdzie idziemy ze święconką aby ją poświęcić?Święconkę zanosimy do kościoła.
- Co nie pasuje do koszyczka wielkanocnego: baranek, chleb, karp? Nie pasuje karp.
- Co malujemy, ozdabiamy na Wielkanoc? Na Wielkanoc malujemy jajka.
- Jak nazywają się malowane jaka? Malowane jajka nazywają się pisanki.
- Które z podanych zwierząt są symbolem Wielkanocy: baranek,kotek,kurczaczek,myszka? Symbolami Wielkanocy są baranek i kurczaczek.
- Jakie potrawy powinny znaleźć się na wielkanocnym stole: zupa grzybowa, karp, jajka? Na wielkanocnym stole powinny się znaleźć jajka.
- Czym się dzielimy podczas Wielkanocnego Śniadania: opłatkiem, jajkiem, chlebem? Dzielimy się jajkiem.
- Co to jest śmigus-dyngus? Śmigus -dyngus to zwyczaj polewania wodą inaczej lany poniedziałek.
- Wielkanocne ciasta to: tort, babka wielkanocna, beza, sernik, mazurek. Wielkanocne ciasta to baby i mazurki.
„Legenda o białym baranku”- słuchanie wiersza Urszula Pukała – do przeczytania i porozmawiania na temat treści.
Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
Gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku,
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
Jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
Falujące piórka tak jak u kaczuszki.
Co ty opowiadasz- dziwi się baranek,
Jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
I z mojego grzbietu cukier oblizują.
Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
Jestem z czekolady- opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
Już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.
Piosenka „Kłótnia w koszyku” : https://www.youtube.com/watch?v=TQtfzbZL_vw
„Wielkanoc” – rozwiązanie zagadek słownych.
Rodzic zadaje kolejne zagadki. Po każdym poprawnym rozwiązaniu kładzie na dywanie obrazek, który je ilustruje.
Jajka ozdabiane, pięknie malowane.
(pisanki)
Pośrodku pięknych pisanek, Stoi bielutki cukrowy…
(baranek)
Znajdziesz w niej bazie, Bukszpan – roślin wiele, Tydzień przed Wielkanocą Święcisz ją w kościele.
(palemka)
Pyszna zupa – pierwsza klasa! Jest w niej jajko, jest kiełbasa!
(żurek)
Długie ma uszy, Jeszcze dłuższy skok! Na słodkości od niego Czekasz cały rok!
(zajączek)
Żółciutka kuleczka, Co wychodzi z jajeczka.
(kurczaczek)
Pyszne ciasto na święta podane, Najlepiej smakuje lukrem polane!
(baba wielkanocna)
Z ziarnami lub biały, Najlepszy jest świeży. A jego kromeczka Też w koszyczku leży.
(chleb)
W ten dzień woda wokoło się leje, Każdy z nas, choć mokry, co chwila się śmieje.
(śmigus-dyngus)
Kolorowanki wielkanocne –
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/wielkanocne/
pisanki-ćwiczenia-grafomotoryczne
Wielkanocne prace: rozwijanie sprawności manualnej i kreatywności u dzieci.
Zachęcamy do wykonania wspólnie z dzieckiem kilu prac plastycznych, pomysły podajemy poniżej.
Pisanka ozdobiona stempelkami.
Na kartonie rysujemy dziecku dużą pisankę na całą stronę kartki. Następnie przygotowujemy farby na palecie lub papierowym talerzyku, waciki lub kuleczki z waty i spinacze na bieliznę. Waciki spinamy spinaczem do bielizny. Maczamy waciki w farbie i stemplujemy wzorki na pisance. Zamiast wacików można wykorzystać do stemplowania także przekrojonego ziemniaka na pół.
https://mamacarla.pl/wp-content/uploads/2016/03/mamacarla-wielkanoc-diy-pisanka.jpg
Kurczątko: zabawa plastyczna Przygotowujemy zestaw żółtych kółek o różnej średnicy. Jedno większe (brzuszek), dwa mniejsze (głowa, skrzydełko). Wycinamy malutkie kółeczka czerwone(na dziobek i nóżki).
Następnie przystępujemy do wykonania kurczątka. Dwa żółte kółka naklejamy na karton powstanie głowa i brzuszek. Pozostałe koła żółte i czerwone zginamy na pół naklejając skrzydełka, nóżki i dzióbek
http://www.beznudy.com/2016/03/zajaczki-i-kurczaczki-z-koek.html
Kurczak z rączek dziecka.
https://mamacarla.pl/wp-content/uploads/2016/03/mamacarla-wielkanoc-diy-kurczaki.jpg
Kurczak z papieru z ruchomym dziobem.
https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/03/11992/
Zajączek ze skarpetki.
https://www.youtube.com/watch?v=gjeKwVjQ8VQ
ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE:
,,Ozdabiamy pisankę’’ -zabawa ruchowa z elementami równowagi. Rodzice układają dziecku na podłodze z długiej skakanki lub grubego sznurka wzór fali i zygzaka. Dziecko ma za zadanie przejść po ułożonych wzorach od miejsca wyznaczonego tak aby nie wypaść z wyznaczonej trasy.
,, Zajączek do domu’’ – potrzebujemy skakanki lub sznurka z, którego układamy na podłodze koło (obręcz) – norkę dla zajączka, Dziecko porusza się po pokoju na czworakach skokiem zajęczym. Na hasło zajączek do domu wraca do swojej norki. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Rozwijanie umiejętności przeliczania i poszerzania zakresu liczenia.
„Kura znosi jajka’’ – zabawa ruchowa z elementami liczenia. Dziecko porusza się po pokoju. Na hasło: „KURA ZNOSI JAJKA” podchodzi do stolika i rzuca kostką do gry mówiąc: „Kura znosi jajka ile ich zniosła?’’. Dziecko liczy oczka na kostce i podaje ich liczbę, a potem mówi tyle razy „ko” ile jest oczek.
„ Zajączki’’ – zabawa paluszkowa z elementami liczenia.
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca.
Dziecko trzyma dłoń otwartą pionowo i porusza wszystkimi palcami a gdy zajączek się schowa to dziecko zamyka jeden palec przytrzymując go drugą ręką. Po kolei mówiąc wierszyk zamykamy: dwa, trzy, cztery palce i na końcu całą dłoń. Dziecko ponownie porusza wszystkimi palcami dłoni wyprostowanej. Zaplata palce obu rąk i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
Test na pomocnika zajączka wielkanocnego – materiały do druku znajdą Państwo po kliknięciu w link:
You must be logged in to post a comment.