Dzieci młodsze (grupa I i II)

 

Tematy dnia: Nasze przygotowania do świąt.

CELE OGÓLNE:

  • wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego  Narodzenia;
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej; rozwijanie koncentracji uwagi i umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • budowanie wiary we własne siły poprzez aktywny udział w zajęciach

„Gdzie dzwoni dzwoneczek?” – ćwiczenie słuchowe. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym z zamkniętymi oczyma. Rodzic stoi w dowolnym miejscu pokoju i potrząsa dzwoneczkiem (lub innym instrumentem) – dziecko, nie otwierając oczu, wskazują kierunek, z którego dobiega dźwięk. Rodzic może grać głośno lub cicho, dzieci określają wówczas kierunek i natężenie dźwięku.

 

„Nasza choinka”–ćwiczenie komunikacji. Rodzic zaprasza dzieci, aby usiadły i zadaje pyta:

  • Jak wygląda choinka?
  • Jakie dekoracje można powiesić na choince?
  • Jakie ozdoby najbardziej wam się podobają i dlaczego?

 Słuchanie piosenki, dowolna interpretacja taneczna do muzyki:

https://www.youtube.com/watch?v=1Te5q8JTr_Y

 

„Choinka” praca plastyczna – Rodzic rysuje na dużym arkuszu papieru kontur choinki (dziecko może następnie pokolorować farbami choinkę) i daje dzieciom do dyspozycji różne, wycięte z papieru ozdoby choinkowe (lub dziecko samo wycina ozdoby z kolorowej gazety ozdoby, lub z papieru kolorowego). Każde dziecko ma za zadanie przykleić wybraną przez siebie ozdobę w określonym miejscu wskazanym przez rodzica

  • (np. na górze, nad czerwoną bombką, obok niebieskiego aniołka).
  • Po ubraniu choinki rodzic opisuje położenie ozdoby, którą ma na myśli, a dzieci zgadują, co to za ozdoba. Następnie dziecko zadaje tego rodzaju zagadki rodzicom, rodzeństwu.

 

Dzieci starsze (grupa III)

 

Temat dnia: Źródła energii – prąd.

Cele:

  • rozwijanie mowy i myślenia,
  • Zapoznanie dzieci z różnymi źródłami prądu oraz zasadami pracy elektrociepłowni,
  • Uwrażliwienie dzieci na bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych

Słuchanie wiersza Ludwika Jerzego Kerna pt.: „Pod samą chmurą” 

„Pod samą chmurą

Na masztach stalowych, gór.

Wysoko,

 Pod samą chmurą

Biegną. Elektryczne przewody…”

 

Udzielenie odpowiedzi na pytania na podstawie wierszyka:

– Do czego potrzebny jest prąd?

– Z czego powstaje prąd?

 

„Nie taki prąd straszny” –oglądanie filmu edukacyjnego                                                                

https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ

 

Udzielanie odpowiedzi na pytania:

– Jakie znasz źródła energii? (elektrownia: słoneczna, wodna, wiatrowa, atomowa; elektrociepłownia)

– Jakie znacie urządzenia zasilane prądem?

 – Jakie urządzenia zasilane prądem znajdują się w waszych domach?

 

 

„Prąd jest, prądu nie ma” – zabawa ruchowa. Dzieci zamieniają się w zabawki na baterie. Kiedy rodzic mówi: prąd jest, dzieci naśladują ruchy zabawek na baterie, kiedy rodzic powie: prądu nie ma, zastygają w bezruchu. Trzecie hasło: bateria rozładowuje się, ćwiczący zwalniają ruchy swojego ciała i bardzo powoli zatrzymują się i zastygają w bezruchu.

 

Kolorowanka do druku

 http://kolorowanki-dzieci.pl/kolorowanka/labirynt-z-jakiej-elektrowni-plynie-prad

 

 

Zadania dla dzieci z grupy  IV i V

 

Temat dnia: Ozdoby choinkowe.

 

Cele:

-rozwijanie sprawności manualnej

– umiejętności czytania instrukcji obrazkowej

– rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej

 

Praca z KP2-str.22a – doskonalenie percepcji wzrokowej, otaczanie pętlą ozdób choinkowych dawnych i współczesnych, łączenie takich samych pudełek z bombkami.

Praca z KP2- str22b – przyklejanie nalepek, rysowanie po śladzie.

 

„Łańcuch na choinkę’’ – praca plastyczna -wykonanie łańcucha z kolorowych kółeczek./1metr/  (instrukcja w filmiku)

https://www.youtube.com/watch?v=n42DTlVzOk8

 

Książka ‘’ Kodowanie’’ str.57,58 – ćwiczenia spostrzegawczości i  logicznego myślenia.