Nauczanie na odległość 31.01 – 04.02.2022 r. – gr IV i V.

Temat tygodnia: „Baśnie, bajki, legendy”.

Cele ogólne:

 – rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej;

– wprowadzenie litery B, b;

– kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze;

– rozwijanie umiejętności wnioskowania i logicznego myślenia;

– poznawanie elementów kultury polskiej na pdst. legend;

– poszerzenie słownika czynnego o pojęcia: legenda, zbroje, mieszczanie ,tarcza.

 

Zadania:

1. Ćwiczenia z analizy i syntezy głoskowej – przygotowanie do poznania litery B, b.

Rodzic głoskując mówi: b-a-l, a dziecko po syntezie mówi: bal. Podobnie postępujemy z innymi słowami z głoską „b” na początku, np. ból, bok, bal, balon /-y/, bałwan /-ki/ ,broda, itd. Następnie dziecko dokonuje analizy samodzielnie. Na koniec w najbliższym otoczeniu dziecko szuka rzeczy , przedmiotów, które zaczynają się głoską „b” lub mają ją w nazwie, np. obiad. Prosimy, by dziecko powiedziało, na którym miejscu jest ”b”; w przypadku słowa – obiad – na drugim miejscu.

2. Na dużej kartce, np. A4 piszemy duże litery B,b – prosimy, by dzieci porównały ją do czegoś, co im się skojarzy, omawiamy cechy litery – wielka ma 2 brzuszki , po prawej stronie kreski, laseczki, a mała tylko 1 brzuszek na dole. Następnie dzieci wyklejają literkę plasteliną lub ozdabiają kredkami, flamastrami. W końcu dzieci rysują 5-6 przedmiotów, rzeczy, zwierząt, których nazwy zaczynają się na „b”.

3. Do piosenki znanej z rytmiki dzieci wykonują pracę pt: „Bałwankowa rodzina” – wykorzystać można watę, płatki kosmetyczne i inne.

do posłuchania – https://www.youtube.com/watch?v=kEMt4WeCxKA

4. „Bajkowe postacie” – zabawa pantomimiczna, naśladowcza, twórcza. Dziecko przedstawia gestem , ruchem wybraną postać z bajki , np. Czerwonego Kapturka, Babę – Jagę, Gajowego, Smoka, a rodzic odgaduje. Potem następuje zamiana ról – można pokusić się o wspólną zabawę z innymi domownikami, dobra zabawa gwarantowana…

5. Rodzic czyta wybraną bajkę, ulubiona bajkę dziecka, a dziecko tworzy rysunek pt. „Moja ulubiona bajka” lub „Ulubieni bohaterowie baśni”. Warto zwrócić uwagę jak baśnie się kończą  / kończą się morałem – podsumowaniem i dobrą radą, przestrogą/.

6. Przeglądanie własnych zbiorów książek z bajkami, baśniami. Zachęcamy , by oglądanie książek dotyczyło okładek, tytułów, nazwiska autora lub autorów, ilustracji i nazwisk ilustratorów, a także nazwy wydawnictwa. Powinna pojawić się refleksja nad procesem powstawania książek i pracą wielu osób, twórców – autor, ilustrator, wydawca, księgarz. A przy okazji dzieci pięknie ustawiają pozycje i zrobią porządek na półce w pokoju.

film do obejrzenia – https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

7. A może dzieci same spróbują napisać i stworzyć swoją własną książkę? Z tekstem, ilustracjami… zachęcamy do zabawy.

8. Wysłuchanie legendy pt:” Bazyliszek”- krótka rozmowa nt. treści. Rodzic wyjaśnia trudne słowa – legenda, zbroja , mieszczanie, itd.

film do obejrzenia – https://warsawtour.pl/legenda-o-bazyliszku/

obrazek do wydruku – https://drukowanka.pl/kolorowanka/mityczny-potwor/

Praca plastyczna – narysuj Bazyliszka – technika dowolna.
lub wykonaj lustro z papieru i ozdób ramkę lub pokoloruj obrazek.

9.Układanie puzzli przedstawiających ilustrację do jakiejś bajki. Układamy raz, a potem kolejny, za każdym razem staramy się  robić to szybciej, sprawniej.