14.04.2021

GRUPA II

TEMAT DNIA: W Teatrze.

 

CELE OGÓLNE:

– poznanie pojęcia „teatr” jako miejsce kultury i sztuki;

-zwrócenie uwagi jak należy zachowywać się w teatrze;

– rozwijanie kreatywności u dzieci.

 

Zagadka o teatrze.

Jak się nazywa taki budynek,
w którym zobaczysz scenę, kurtynę?
Krzesła tam stoją rząd za rzędem,
a ja tam bajkę oglądać będę.

 

Słuchanie piosenki pod tytułem „Magiczne miejsce”

https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ

„W teatrze” – słuchanie wiersza Marleny Szeląg i rozmowa na temat teatru.

                W teatrze

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,

przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…

Wtem gasną światła w wielkiej sali,

wszyscy rozmawiać zaraz przestali.

Do góry pnie się czerwona kurtyna,

bo właśnie spektakl się rozpoczyna.

Już scenografia wprawia w zdumienie,

do zamku przeniesie nas przedstawienie.

Wtem aktor wchodzi w złotej koronie

i siada dostojnie na wielkim tronie.

A z nim aktorka w sukni balowej,

odgrywa rolę mądrej królowej.

Już słychać w dali trąby i dzwony,

poddani składają niskie ukłony.

Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,

a obok niego koń płowy stoi.

Lecz koń ten nie jest żywą istotą,

jest rekwizytem, ręczną robotą.

I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,

to w przedstawieniu jest ożywiony.

I szybko tak mija mi czas w teatrze,

a gdy się boję, na scenę nie patrzę!

Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,

łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.

Są też momenty wielkiej radości,

skąd tyle emocji w mym sercu gości?

Teraz aktorzy zdejmują maski,

chyba czekają na widzów oklaski?

Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,

wielkie uznanie i brawa dostają!

Czerwona kurtyna się opuściła

i całą scenę znów zasłoniła.

Wtem błysły światła w wielkiej sali,

wszyscy ze swoich foteli wstali.

I to już koniec jest przedstawienia

– Teatrze magiczny, do zobaczenia!

 

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?

– Po co chodzi się do teatru?

–  Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?

– Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze?

Rodzic rozmawia z dziećmi na temat scenografii, sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.)  Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?

Film edukacyjny „Teatr” 

https://www.youtube.com/watch?v=EzCWzeIYJZY 

 

Rozmowa z dziećmi na temat teatru na podstawie obejrzanego filmu edukacyjnego.
– Jak nazywają się rzeczy potrzebne do przedstawienia? (rekwizyty)
– Jak nazywają się osoby, które występują? (aktorzy)
– Gdzie występują aktorzy? (na scenie)
– Jak nazywają się osoby oglądające przedstawienie? (widownia)

 

Oglądanie filmu edukacyjnego pt.: ,, Jak powstaje spektakl teatralny?

https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

 

Poniżej podsyłam pomysły i propozycje do zabaw w teatr:

 

Kukiełki z origami do ułożenia i pokolorowania „Trzy Małe Świnki”

 http://krokotak.com/2018/04/the-three-little-pigs-origami-puppet-theatre/

Zrób to sam – kukiełki farma

https://kiddoland.pl/zrob-to-sam/kukielki-farma

pacynki na paluszki „Zwierzątka” 

https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/paluszkowe-pacynki/

Maski do druku

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kultura-sztuka/maski

„Teatralna maska” – lepienie z masy solnej.

Dziecko z masy solnej tworzy dowolną maskę teatralne na tekturze.                         

Masa solna (wygnieciona mąka pszenna z solą w proporcjach 1:1 lub 2:1, woda, odrobina oleju) w misce, tekturka  ilustracje prostych masek teatralnych z internetu.

 

Zapraszamy do obejrzenia przedstawienia ,, Jaś i Małgosia’’ -w wykonaniu artystów z teatru  ,, Lalka’’ w Warszawie.

https://www.youtube.com/watch?v=O9f03aYPFB0