30 marca – wtorek

 

Temat dnia: Wielkanocne tradycje.

 

Cele: zapoznanie z niektórymi elementami kultury regionalnej związanymi  z Wielkanocą, kształcenie kompetencji językowych przez zapoznanie ze słowami pochodzącymi z języka kaszubskiego.

 

Wielkanoc u języczka.

Zbliża się Wielkanoc.Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „Miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu).  Następnie rozbija jaja (otwiera szeroko buzie, kilkakrotnie uderzając czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie Pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się Pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazują zębów), bo może już świętować.  

 

„Wielkanocne zwyczaje” – rozmowa z dzieckiem na temat wielkanocnych zwyczajów: święcenie palmy, malowanie jajek, święcenie pokarmów.

Święcenie palmy –  to symbolem Zmartwychwstania Pańskiego. Święcenie palm to najbardziej charakterystyczny obrzęd niedzieli poprzedzającej Wielkanoc (nazywanej Niedzielą Palmową).

Malowanie jajek – według dawnych wierzeń malowanie jajek miało odpędzać zło i przynosić szczęście, miłość i pomyślność.

Święcenie pokarmów – to tradycyjny element świąt wielkanocnych. Symbolika produktów związana jest ze Zmartwychwstaniem Jezusa Chrystusa oraz nowym życiem. Symbolizuje obfitość i pomyślność.

 

„Wielkanocna palma” – praca plastyczna – do wykonania wyklejanki palmy wielkanocnej należy przygotować: kolorowy papier, bibułę, krepinę, wstążki, bazie, klej, nożyczki, kartka A4.

Karta pracy – palma – szablon

https://drukowanka.pl/kolorowanka/prosta-palma-na-wielkanoc/

 

Piosenka „Kaszubskie nuty” – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania  utworu i rozumienia jego treści.

https://www.youtube.com/watch?v=Fo5vzZA8gP0

 

Książka: Plac zabaw. Sześciolatek. Karty pracy. Część 3.

KP3.41a – podczas słuchania piosenki „Kaszubskie nuty” – dzieci pokazują kolejne obrazki i próbują powtarzać nazwy przedstawionych na nich przedmiotów w języku kaszubskim. Naklejają obrazki pod tymi obrazkami, które przedstawiają przedmioty nazwane podobnie w języku kaszubskim i polszczyźnie ogólnej.