Temat dnia: WIATR – PRZYJACIEL CZY SZKODNIK

 

Cele:

  • Zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami wiatru,
  • Nabywanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na dany temat w oparciu o własne wiadomości i doświadczenia,
  • Wskazywanie niszczącego wpływu powietrza na życie przyrody (wichura, huragan, tornado),
  • Wdrażanie do właściwego zachowania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu.

 

Zawody wiatrów”– ćwiczenie oddechowe. Dziecko i rodzic mają małą kulkę z waty. Zadaniem uczestników zabawy jest dmuchnąć jak najmocniej, aby kulka poleciała jak najdalej. Zabawę można modyfikować na różne sposoby. Można na kulkę z waty dmuchać jak najmocniej, potem jak najdłużej – tak, aby kulka się poruszała, ale nie przemieszczała itp.

Rodzic czyta wiersz „Wietrzyk i wicher”  Doroty Kossakowskiej

Wietrzyk i wicher” – Dorota Kossakowska.

 Przyleciał wietrzyk do lasu małego

i zaczął cicho wiać.

 Już wszystkie zajączki się obudziły

 i nie chcą dłużej spać.

Pogłaskał lekko świerki i sosny.

Coś jeszcze zagrać chciał.

 Zaszumiał dębom na leśnej polanie

 i już za chwilę spał.

 Jego brat wicher też nie próżnował.

 Przemierzał szybko świat.

Połamał drzewa, potargał krzaki,

 do sadu z szumem wpadł.

Starej jabłoni dziś nie oszczędził

Szaleje i huczy groźnie.

– Kochany wietrze popatrz na brata,

On się porusza ostrożnie.

 

Próba udzielenia przez dzieci odpowiedzi na pytanie „Co to jest wiatr? „

Wspólne omówienie treści wiersza

 

Dodatkowe  wiadomości dla Rodzica:

Wiatr jest jednym ze składników pogody. Powstaje w wyniku nierównomiernego nagrzewania się powietrza. Wiatr to inaczej ruch powietrza. Jego siła jest różna i zależy od prędkości, z jaką powietrze się porusza.

 Jak możemy określić wiatr w zależności od jego siły?

Dziecko próbuje wymienić  określenia dotyczące wiatru (określenia takie jak: wietrzyk, wiaterek, wiatr, bryza, wichura, wietrzysko, zawierucha, zawieja, zamieć, wicher, halny, huragan, orkan, sztorm itp.). Wspólnie z rodzicem próbują wyjaśnić te określenia.  

Film edukacyjny pt.: „Jak silny jest wiatr?”

https://www.youtube.com/watch?v=W7N5MtYs6F4

 

Ćwiczenia słuchowe – odgłosy wiatru, próba określenia jaki to jest rodzaj wiatru.

https://youtu.be/hfnMdr7G4Rk

 

„Czy wiatr jest pożyteczny?” oglądanie ilustracji (link poniżej)  przedstawiające: dmuchawce, wiatraki, żaglówkę, latawiec, szybowiec, drzewo, balon i  wiatraczki  . Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, które z  tych obrazków są poruszane wiatrem.

https://drive.google.com/file/d/1BU3x0m1TkKeFeReW_dU41lXzqvw3vIdl/view

 

Wypowiedzi dziecka: – Kiedy wiatr jest pożyteczny, a kiedy przynosi szkody?

Rozmowa na temat wiatru.

Oglądanie filmu edukacyjnego.

https://www.youtube.com/watch?v=SBCmKghd_2s

 

Na zakończenie zajęć zachęcamy dzieci do wykonania kolorowych ptaszków. Takie ptaszki można zawiesić na sznureczkach i na pewno będą  fruwały przy każdym ruchu powietrza

https://youtu.be/YRGxaA1__FI

Dzieci, które były w przedszkolu w środę (tj. 3 marca) i otrzymały książeczki „Zima cz2” prosimy o wykonanie zadania ze strony 52 oraz uzupełnianie kalendarza pogody na stronie 50 .