Temat dnia: W marcu jak w garncu

Cele: 

  • Rozpoznawanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla marcowej pogody (świeci słońce, pada deszcz, wieje wiatr, pada śnieg).
  • Zainteresowanie dzieci różnymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w przyrodzie wiosną.

„Marcowe żaby” –  utrwalenie poznanej piosenki,

https://www.youtube.com/watch?v=HEi4wz8L-6o

 

Rozwiązywanie zagadek na temat marcowej pogody.

„Widzisz je we dnie,

nie widzisz w nocy.

 Zimą grzeje słabo,

 latem z całej mocy.

           (SŁOŃCE)

 

Jaka to pierzynka biała,

 nie z pierza,

ale z wody powstała?

Płynie po niebie,

znasz ją i wiesz,

 że gdy jest ciemna,

 Będzie z niej padał deszcz.

                (CHMURA)

 

Gdy spadnie po raz pierwszy,

 świat robi się bielszy.

Wyciągamy narty, sanki,

dzieci lepić chcą bałwanki.

                (ŚNIEG)

 

Kropelki wody na głowy padają.

Wszyscy przed nimi pod dach uciekają.

                               (DESZCZ)

 

 Jasny zygzak na ciemnym niebie,

Może podczas burzy przestraszyć i ciebie!

                (PIORUN, BŁYSKAWICA)

 

Szumi, gwiżdże, czasem gna.

Skąd i dokąd? Kto go zna?

 Dmucha, szarpie, czasem rwie.

Po co? Za co? Kto go wie?

                (WIATR)

 

Słuchanie wiersza  pt.: „ W marcu jak w garncu” autorstwa Joanny Kulmowej.

 

W marcu gotuje się wiosna w garncu.

Miesza się.

Bulgocze.

Burzy.

Słońcem wzbiera w każdej

przydrożnej kałuży.

 

To zastyga przymrozkiem niewielkim,

to zielonych pąków wypuszcza bąbelki,

to znów śniegiem jak kożuchem się zetnie,

to się wiatrem zakotłuje po ogrodach,

aż się nam uwarzy marcowa pogoda.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

  • O jakim miesiącu jest wiersz?
  • Co takiego robi marzec?
  • Jakie zjawiska atmosferyczne mogą wystąpić w marcu
  • Co oznacza przysłowie „W marcu jak garncu”

 

 

Rysujemy pogodę – zabawa słuchowo-ruchowa

https://www.youtube.com/watch?v=U8BFMcDDLY4

 

 Karta pracy dotycząca marcowej pogody .

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/marcowapogoda5.jpg

 

Eksperyment – „W marcu jak w garncu” – trochę pochmurnie, trochę słońca (Jeśli ktoś ma ochotę może również wykonać z dzieckiem w domu).

https://www.youtube.com/watch?v=FS2WeuwtYFA

 

Zachęcamy do wysyłania zdjęć prac dzieci. W razie pytań zapraszamy do kontaktu poprzez e-mail:

m.kiderska@zspborzecin.pl, m.bartosik@zspborzecin.pl