GR. I

04.03.21

 

Temat: Kalendarz Pogody

 

 

Cele: 

  • rozumienie wyrażenia kalendarz pogody,
  • posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce.

 

Kasza Marcowa – utrwalamy poznaną w przedszkolu piosenkę.

https://www.youtube.com/watch?v=mSGgJIbdWO8

 

Kasza marcowa

1. Ola gotuje kaszę dla lalek
Wkłada do garnka cztery korale,
Dokłada guzik, wsypuje mak,
Miesza patykiem i śpiewa tak:Ref. „W marcu jak w garncu”, mówi mój brat,
To pada deszczyk, to śnieg i grad,
i w moim garnku mam to i owo,
bo ja gotuje „kaszę marcową”.

2. Lalki są grzeczne i nie grymaszą,
Kiedy je karmisz marcową kaszą,
Ale czy kasza ma dobry smak?
Lalki ją lubią, więc chyba tak.

 

 

  • ,,Ukryta pogoda”- zabawa dydaktyczna połączona z ćw. oddechowymi :

Dzieci siedzą przy stoliku. Przed nimi na stole leżą cztery tacki z kaszą manną. Rodzic rysuje na karteczkach: słońce, chmurę z deszczem, wiatr, śnieg. Umieszcza te obrazki na tackach, przykrywając je kaszą. Zadaniem dziecka jest delikatnie zdmuchnąć- kaszę manną, za pomocą słomki. W ten sposób, odsłaniając kolejno wszystkie obrazki. Następnie, dziecko dzieli nazwy, każdego obrazka, na sylaby.

 

 

  • ,,Kalendarz pogody”zabawa dydaktyczna.

Należy wyjaśnić dziecku co znaczy kalendarz pogody. Rysujemy na kartce siedem garnków, nad którymi piszemy nazwy dni tygodnia. Należy wskazać dziecku kolejne garnki i podać nazwy dni. Garnek przy czwartku powinien być pusty. Dziecko musi spojrzeć przez okno i powiedzieć jaka jest pogoda. Następnie dzieci wybierają symbole pogody i umieszczają je przy określonym dniu tygodnia. Rodzic mówi np. : Dzisiaj jest czwartek i świeci słońce, na niebie są chmury, wieje mocny wiatr itp.

 

 

  • ,,Kropelka deszczu”- zabawa ruchowa.

Dzieci jako kropelki wody, kucają z niebieskimi chmurkami. Rodzic jako słońce trzyma symbol słońca- żółtą dużą kropkę i spaceruje między chmurkami. Dotknięte dziecko wstaje. Na hasło: Para wodna!dzieci chodzą po sali. Na hasło: Chmura! Dzieci kucają i zabawa rozpoczyna się od początku.

 

 

 

  • ,,Garnek pogody” zabawa plastyczna.

Dzieci eksperymentują z farbami. Dzieci mają szablony garnka z grubego kartonu. Malują wnętrze garnka kolorami symbolizującymi zjawiska atmosferyczne: niebieski- deszcz, żółty- słońce, biały- śnieg. Wiatr mogą zrobić za pomocą papieru- można rozmazać nim farbę na garnku. Ważne aby farby były gęste. Dzieci mogą malować palcami, gąbkami, lub pędzlem.

 

 

  • ,,Co zniknęło”ćwiczenie trwałości pamięci i koncentracji.

Dzieci siadają przy stoliku. Rodzic kładzie w szeregu cztery symbole pogody. Wskazuje kolejne obrazki a dzieci podają ich nazwy. Po kilku powtórzeniach zamykają oczy. Rodzic zabiera jeden obrazek. Dzieci odgadują, który zniknął, co na nim było oraz jaką pogodę oznaczał. Nazwę symbolu pogody( słońce, deszcz, wiatr, śnieg) sylabizują. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

 

Kolorowanki przedstawiające symbole pogody – https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/pogoda/

 

Kalendarz pogody do wydrukowania  –  https://www.bajkidoczytania.pl/tygodniowy-kalendarz-pogody-do-wydrukowania

 

Proponujemy wykonanie kalendarza pogody, który omówimy i porównamy po powrocie do przedszkola.

 

Zachęcamy do wysyłania zdjęć prac dzieci. W razie pytań zapraszamy do kontaktu e-mailowego: k.goraj@zspborzecin.pl, m.mikulska@zspborzecin.pl