21.12.2020.

 

Zadania dla dzieci z grupy I i II

TEMAT:  Kolorowe światełka.

 

CELE OGÓLNE: 

–   poznanie roli światła w życiu człowieka.

–  rozwijanie percepcji słuchowej;

– wdrażanie dzieci do uważnego słuchania tekstów i odpowiadania na pytania;

–  rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk podczas prac plastyczno- technicznych.

 

Wysłuchanie tekstu Małgorzaty Barańskiej pt: ,, Migające światełka’

 

Migające światełka

Żółte, białe, wielobarwne tu światełka mam.

Zaraz zalśnią te światełka. Piękny pokaz dam.

Tutaj błysk i tam błysk!

Te światełka tak radośnie tańczą wraz.

Tutaj błysk i tam błysk!

Te światełka chcą się bawić cały czas.

 

Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego wierszyka:

–  Jakiego koloru były światełka ?

–  Co to znaczy wielobarwne?

–  Co chciały robić światełka?

–  O jakich światełkach jest mowa w wierszu ?  

 

 Pokaz rożnych łańcuchów świetlnych na choince.

Dziecko opisuje ich wygląd, kolor światełek, tempo mrugania (pokaz najlepiej przygotować w lekkim półmroku przy zasłoniętych oknach). Rodzic przestrzega dziecko, że światełka choinkowe są zasilane prądem, więc nie można się nimi bawić.

 

Wysłuchanie piosenki pt.: ,, Stoi tu choinka’’.

 https://www.youtube.com/watch?v=iMBi2wx9Qak

 

„Świąteczny świecznik” – praca plastyczna.

Potrzebna będzie zużyta płyta CD, na której rodzic obrysowuje  kształt podgrzewacza (małej, płaskiej świeczki). Za pomocą kleju przyklejamy do płyty małe szyszki, można też przykleić gwiazdki makaronowe, ziarna kawy). Po wyschnięciu kleju  można ozdobić  świecznik  brokatem.

 

Uciekające światełka” – zabawa ruchowa w parach z rodzicem lub rodzeństwem.

Jedna osoba świeci latarką przed siebie, druga podąża za światłem (zabawę najlepiej przeprowadzić jak  jest ciemno za oknem).

 

Grupa III

TEMAT: ZWYCZAJE I TRADYCJE ŚWIĄTECZNE

 

Cele:

  • Przybliżenie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia,
  • Wprowadzenie w radosną atmosferę świąteczną,
  • Czerpanie radości ze wspólnego śpiewania kolęd.
  • Uczenie zasad kompozycji,
  • Rozbudzanie kreatywności, wyobraźni przestrzennej i uczenia planowania pracy

„Święta Bożego Narodzenia” – rozmowa na temat zwyczajów i tradycji świątecznych z wykorzystaniem  filmu edukacyjnego. Zadaniem dziecka jest obejrzenie filmu, następnie wspólnie z rodzicem wspólnie próbują wymienić, jak najwięcej zwyczajów i tradycji Świąt Bożego Narodzenia

https://www.youtube.com/watch?v=NDxbEH8MMFs&fbclid=IwAR2QdzCD-56IIYW3Wp-04XH-1_-omRO3I0G78Eo7-PvpyKjwh7cwXq3k8ic

„Przybieżeli do Betlejem” – słuchanie kolędy, omówienie treści, wyjaśnienie nieznanych słów i zwrotów.

https://www.youtube.com/watch?v=pClIOPkxMUM

Nauka słów kolędy z pokazywaniem refrenu:

„Chwała na wysokości /2x – dzieci podnoszą ręce do góry

a pokój – ręce krzyżują na piersi

 na ziemi.” – ręce opuszczają wskazując ziemię.

 

„Ubieramy choinkę” – zabawa ruchowa.

Dzieci wykonują polecenia rodzica:

– Rysujemy w powietrzu oburącz jednocześnie jak największą choinkę,

 – na samej górze wieszamy gwiazdę,

– na dole wieszamy bombkę,

 – z prawej strony wieszamy pajacyka, –

 z lewej strony wieszamy trzy jabłuszka,

– w dowolnych miejscach wieszamy cztery bombki,

 – Choinkę ozdabiamy łańcuchem.

 

„Kolorowa bombka” – rysowanie po śladach elementy na bombce z jednoczesnym słuchaniem kolęd. Następnie kolorowanie bombki.

https://pl.pinterest.com/pin/690528555350546449/

 

Przebieg: „Kolorowe kartki” – oglądanie kartek i segregowanie według rodzaju.

Na środku leżą różne rodzaje kartek pocztowych: widokówki (z pejzażem lub fotografią miasta), świąteczne (bożonarodzeniowe i wielkanocne), okolicznościowe (z gratulacjami lub życzeniami).

Słuchanie wiersza „Pocztówki świąteczne” Doroty Kossakowskiej

Wesoły, świąteczny czas,

choinki zapach niesie.

Dla wszystkich ludzi radość

i szczęście wnet przyniesie.

Przy świątecznej kolacji

z rodziną się spotkamy.

A wszystkim swym znajomym

pocztówki wysyłamy.

A w nich życzenia szczere:

zdrowia i powodzenia.

Wszystkiego co najlepsze

oraz marzeń spełnienia.

 

Wyjaśnienie pojęcia: „Każda ta pocztówka – to symbol ludzkiej pamięci”.

 

 Udzielanie odpowiedzi na pytanie:

 – Komu i kiedy wysyłamy kartki świąteczne?

 

„Kartka bożonarodzeniowa” – próba samodzielnego wykonania kartki świątecznej.

http://www.kreatywniewdomu.pl/2019/11/kartki-swiateczne-z-przedszkolakiem.html

 

Zadania dla dzieci z gr. IV i V       

Temat dnia: Kartka świąteczna.

Cele:

  • Kształtowanie sprawności motoryki małej i grafomotoryki.
  • Ćwiczenia spostrzegawczości i logicznego myślenia.
  • Rozbudzanie ciekawości.

Książka „Kodowanie”  str. 62, 63, 64.

Praca plastyczna – wykonaj Kartkę Świąteczną dla najbliższych.

np. http://www.kreatywniewdomu.pl/2019/11/kartki-swiateczne-z-przedszkolakiem.html

„Poznajemy wybrane drzewa iglaste”– wspólne ustalanie różnic i podobieństw w wyglądzie drzew iglastych na podstawie zdjęć drzew, igieł, gałązek i szyszek. / jodła, sosna, świerk/.

Sosna https://fajnyogrod.pl/porady/sosna-prawidlowa-pielegnacja-i-hodowla-w-ogrodzie/       

Jodła http://regiodom.pl/portal/ogrod/rosliny/jodla-sosna-swierk-ktore-drzewko-wybrac-choinka-stala-jak-najdluzej

Świerk pospolity https://zielonyogrodek.pl/katalog-roslin/drzewa/iglaste/9317-swierk-pospolity