Grupa I i II

Świąteczne życzenia

 

 

CELE OGÓLNE:

  • poznanie różnych sytuacji, w których składamy sobie życzenia;
  • rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia;
  • wzbogacanie doświadczeń plastycznych;
  • rozwijanie motoryki małej; rozwijanie wyobraźni i poczucia estetyki

 

„Składamy życzenia” – zabawa dydaktyczna. Rodzic tłumaczy dzieciom, co to są życzenia i kiedy je składamy. Podkreśla, że składając życzenia, mówimy ludziom same miłe rzeczy – takie, które sprawią im przyjemność. Rodzic  czyta dzieciom przykładowe życzenia. Następnie zaprasza dzieci do składania życzeń, np. lalce, misiowi.

  • teksty życzeń na różne okazje, dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci

 

„Kartki i karteczki” – zabawa tematyczna. Dzieci oglądają różne kartki świąteczne.

Porównują ich wygląd, wymieniają nazwy przedmiotów na nich przedstawionych, np.: dwie choinki, duża bombka i mała bombka. Rodzic prosi dzieci, aby wskazały kartkę, która im się najbardziej podoba, i uzasadniły swój wybór.

  • różne kartki świąteczne z wyraźnymi motywami.

Praca plastyczna, tworzenie kartki świątecznej. Dzieci składają (wzdłuż linii) prostokąt będący tłem kartki; następnie rysują na kolorowym papierze choinki, gwiazdki i bombki.  Dzieci naklejają wszystkie elementy na kartkę; –  dzieci mogą dorysować dodatkowe elementy; ozdabiają tło karki (np. złotymi cekinami, palcem umoczonym w farbie, brokatem). Rodzic pisze na  karteczce tekst życzeń – dzieci mają je przykleić na środku świątecznej kartki.

  • klej, brokat, farba, złote cekiny, kartki z tekstem życzeń
  • można również skorzystać z propozycji podanych poniżej w filmiku

https://www.youtube.com/watch?v=4viaKs8W1co

 

„Jakie są…?” –zabawa rozwijająca słownictwo czynne. Dziecko losuje z worka różne ozdoby choinkowe, ogląda je uważnie i opisuje ich wygląd, starając się używać jak najwięcej przymiotników.

  • worek, drobne ozdoby choinkowe
  • Świąteczne słówka” – zabawa ruchowa w języku angielskim. Dzieci utrwalają słowa związane ze świętami w jęz. angielskim: Santa Claus – św. Mikołaj, Christmas tree – choinka, star– gwiazda. Rodzic pokazuje ilustracje, podaje ich nazwę po polsku, potem po angielsku, dzieci powtarzają. Następnie rodzic uzgadnia z dziećmi gesty, które będą symbolizowały dany obrazek, np.na hasło: Christmas tree – dzieci podnoszą ręce wysoko w górę, łączą je nad głową, tworząc czubek;na hasło: Santa Claus – dzieci głaszczą się dłonią po brodzie; na hasło: star – dzieci rozkładają szeroko ręce i robią obrót. Rodzic włącza dowolną świąteczną piosenkę.
  • ilustracje przedstawiające: choinki, Mikołaja, gwiazdy, dowolna piosenka

 

Grupa III

DOKARMIAMY PTAKI

Cele:

  • Rozwijanie pamięci i wyobraźni
  • Ćwiczenia grafomotoryczne – przygotowanie dzieci do nauki pisania
  • Kształcenie procesów myślowych syntezy i spostrzegawczości.
  • Poznanie nazw ptaków zimujących w Polsce
  • Doskonalenie określania i porównywania liczebności zbiorów
  • Uwrażliwienie dzieci na ciężkie warunki życia ptaków w zimie
  • Kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec ptaków i zwierząt

lustracja ruchowa rymowanki o zimie- nauka rymowanki o zimie wraz z ilustracją ruchową:

Zima, zima nadeszładzieci idą w miejscu
Śnieg za oknem już padadzieci wyciągają ręce przed sobą, poruszając palcami
Trzeba sanki wyciągaćdzieci naśladują ciągnięcie sanek
Ciepłą kurtkę zakładać dzieci naśladują zakładanie ciepłej kurtki.

 

„Ptaki zimujące w Polsce”- oglądanie filmiku o ptakach, które zostają w Polsce na zimę.
Podział na sylaby nazw: sikorka, gil, wróbel, kos, sroka.

https://www.youtube.com/watch?v=GZT-VcJ3VsE

 

„Taniec ptaków” – zabawa ruchowa przy muzyce.
Dzieci – ptaki tańczą do dowolnej muzyki naśladując ptaki.

„Gawronek poznaje zimę”- słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej, czytanego przez rodzica.

Młody gawronek źle spał tej nocy. Ze snu zbudziło go dotkliwe zimno. Najwięcej zmarzły mu nogi. Stał to na jednej, to na drugiej nodze, wreszcie nastroszył piórka tak, że zasłoniły mu nawet palce. To trochę pomogło. Teraz chłód już mu mniej dokuczał i resztę nocy przespał jako tako. Kiedy się zbudził, zobaczył, że wszyscy jego towarzysze podobnie nastroszyli czarne, lśniące piórka, chcąc utrzymać jak najwięcej ciepła. Pióra zastępowały im miękką kołderkę.
− Dlaczego tak zimno? – spytał gawronek sąsiada.
− Bo zima już nadchodzi – odpowiedział stary, doświadczony gawron.
− Zima? – zdziwił się gawronek.
– Co to jest zima?
− Sam się przekonasz, gdy zmarzniesz przy poszukiwaniu żeru zasypanego śniegiem.
− A co to jest śnieg?
− Kwarrr!…
Stary gawron zakrakał z politowaniem i poderwał się do lotu. Całe stado uniosło się w górę i zatoczyło kilka kręgów. Młodemu gawronkowi zachciało się pić. Skierował się do pobliskiego stawu na polu. Woda w stawie była dziwnie spokojna. Nie marszczyły się na niej najdrobniejsze fale. Gawron pochylił dziób, chcąc nabrać wody, i nagle stuknął nim o coś twardego. Zdziwiony, przekrzywił głowę raz na prawo, raz na lewo, spojrzał raz jednym, raz drugim okiem i znowu spróbował zaczerpnąć kilka kropli. Dziób znowu stuknął o dziwną, przezroczystą powierzchnię.
− Kwarrr! – zawołał gawronek. – Co to jest? Czyżby woda stwardniała?
Ostrożnie postawił jedną nóżkę na wodzie. Nie rozprysnęła się na boki i nóżka była sucha. Postawił drugą nogę i – o dziwo! – stanął na powierzchni wody. Przez tę wodę widział w głębi falujące z lekka rośliny wodne. Wyglądało, jakby tam woda była taka sama jak dawniej. Coraz bardziej zdziwiony postąpił kilka kroków ku środkowi stawu. Przed sobą zobaczył mały otwór w tej twardej wodzie.
− Nareszcie – ucieszył się i połknął kilka kropli. – Kwarr… jaka zimna! – wstrząsnął się.
− Kwarr… – odezwał się tuż za nim stary gawron. – Co to, jeszcze niecały staw zamarzł?
− Zamarzł? Nie rozumiem, co mówisz… Ale może mi wytłumaczysz, co się stało z wodą w naszym stawie? Wczoraj była zupełnie mokra i nie można było jej dotknąć, żeby nóg nie zamoczyć, a dziś chodzę po niej jak po brzegu, tylko że bardzo ziębi w nogi.
− Widzisz – zakrakał stary gawron. – To właśnie zima nadchodzi. To ona zmieniła wodę w stawie w twardy i zimny lód.

Odpowiedz na pytania:
– Co przeszkadzało gawronkowi w spaniu?
– Co zrobił gawronek i inne gawrony, żeby było im cieplej?
– Dlaczego gawronek nie mógł się napić wody ze stawu?
– Dlaczego mógł się napić wody ze środka stawu?
– Powiedzcie, co świadczy o tym, że nadeszła zima.
– Dlaczego zima jest tak niebezpieczna dla ptaków?
– Co należy zrobić, żeby pomóc ptakom przetrwały zimę?

 

„Liczymy duże i małe gawrony”- zabawa z liczeniem.
Rodzic przygotowuje następujące sylwety: sylwetkę drzewa, pięć gawronów dużych i cztery małe. Zadaniem dzieci jest sprawdzenie, czy każdy mały gawron będzie miał dużego opiekuna. W tym celu sadzają na jednej gałęzi drzewa małego i dużego gawrona. Udzielają odpowiedzi na pytanie: Czy wszystkie gawrony będą miały opiekuna? Przeliczanie ptaków.

 

„Karmnik” – rysowanie po śladzie, ozdabianie karmnika. Dorysowywanie ptaków, które przyleciały do karmnika i gwiazdek śniegowych. Ćwiczenia grafomotoryczne.

Rysowanie po śladzie – zimowy karmnik do druku, zima rysowanie po linii do wydrukowania – MiastoDzieci.pl

 

„Znajdź różnicę”- odszukiwanie w każdym rzędzie obrazka, który różni się od pozostałych.

http://p8.zsp12.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2020/03/intruz-ptaki.png

 

Grupa IV i V       

 

 Jaka może być choinka

 

Cele:

– doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na temat jego treści

-rozwijanie percepcji słuchowej

 

Choinka – słuchanie wiersza Tadeusza Kubiaka, rozmowa na temat wiersza i wypowiadanie się na temat jego treści, rozwijanie percepcji słuchowej.

 

„CHOINKA”

Od stóp po czub – przybrana,
prawie zaczarowana,
od świeczek chybotliwych
kołysze się po ścianach.
Zaczarowana prawie,
Cała w strusie i pawie,
W kaczuszki i papużki
Rozkrzyczane w zabawie.
I złota – oto orzech
Dojrzały o tej porze
Złoci się tak, jak tylko
Naj – naj – najpiękniej może.
A wyżej wśród gałązek,
Wśród jabłek, bombek, wstążek
Pląsa strzygąc uszami,
Papierowy zajączek.
Tam znów obok konika
Baletnica pomyka
I w spódnicach z księżyca
Tańczy z gwiazdą walczyka.
Pajac skacze z wiewiórką,
Hopsa-sa! – a na sznurku,
Na samiutkim już dole
Wisi co? Ciastko z dziurką.

Tadeusz Kubiak

 

Praca plastyczna – rysowanie choinki i kolorowanie. Potnij obrazek na 7 części i ułóż je w całość na kartce –„  puzzle”

Praca z KP2- str.30a,b – utrwalenie  kształtu liter- L, l  oraz cyfry od 1 do 7.

 

Utrwalenie kolęd:                                                                           

Przybieżeli do Betlejem Pasterzehttps://www.youtube.com/watch?v=pClIOPkxMUM

Pójdźmy wszyscy do stajenkihttps://www.youtube.com/watch?v=vbZSZV2XKQ8

Dzisiaj w Betlejemhttps://www.youtube.com/watch?v=uIgyu9fARGo   

 

 

Oglądanie filmiku o Świątecznych tradycjach – utrwalenie wiadomości.

https://www.youtube.com/watch?v=NDxbEH8MMFs