Dzieci młodsze ( grupa I i II )

 

 

 

Temat dnia : Choinka w lesie.

 

 CELE OGÓLNE:

  • Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania tekstu wiersza i odpowiadania na pytania.
  • Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,  rozpoznawania drzew iglastych w ogrodzie lub w najbliższym otoczeniu miejsca zamieszkania.
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie pięciu.
  • Rozwijanie zainteresowań muzycznych podczas zabawy przy muzyce.

 

Film ,, Choinka’’

https://www.youtube.com/watch?v=0pU3FP9qsR4

 

„Choinka w lesie” – słuchanie wiersza i rozmowa o tym, skąd się biorą choinki.

 

Choinka w lesie – Maria Konopnicka

– A kto tę choinkę zasiał w ciemnym lesie?

– Zasiał ci ją ten wiaterek, co nasionka niesie

– A kto tę choinkę ogrzał w ciemnym boru?

– Ogrzało ją to słoneczko z niebieskiego dworu.

– A kto tę choinkę poił w ciemnym gaju?

– Jasne ją poiły rosą i wodą z ruczaju.

– A kto tę choinkę wyhodował z ziarna?

– Wychowała ją mateńka, ziemia nasza czarna!

 

      Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:                                                                                   

  • Gdzie rosła choinka? Co to jest bór?
  • Z czego wyrosła choinka?
  • Co sprawiło, że choinka pięknie urosła?
  • A skąd się biorą choinki w waszych domach?

 

   „Różne choinki” – rodzic  przypomina dzieciom, że słowo choinka może oznaczać różne drzewka mające igły, np.: jodła, świerk, sosna.

Oglądanie filmu edukacyjnego

https://www.youtube.com/watch?v=qIVwLaWIToc 

 

Piosenki o choince:

https://www.youtube.com/watch?v=HDUIPBjfat8

https://www.youtube.com/watch?v=7EQwnVOekiA

 

 Wyjście na podwórko szukanie drzew iglastych w ogrodzie lub otoczeniu  i wymienianie ich nazw (jeśli to możliwe zachęcamy do zerwania gałązki, można zrobić z niej stroik świąteczny lub wstawić do wazonu, aby poczuć klimat zbliżających się Świąt).

 

Dzieci starsze (grupa III)

 

 

Temat dnia: Urządzenia techniczne w naszym domu

 

Cele:
• Kształcenie umiejętności rozpoznawania dźwięków z otoczenia, ćwiczenia słuchowe.
• Utrwalenie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.
• Poznanie znaczenie urządzeń elektrycznych w życiu człowieka.
• Utrwalenie nazw urządzeń elektrycznych.
• Kształcenie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych (kwadrat, prostokąt, koło, trójkąt)

 

„Urządzenia w naszych domach”– zagadki słuchowe.

Rodzic odtwarza nagrane odgłosy urządzeń elektrycznych, dzieci odgadują jakie to urządzenie.

https://chomikuj.pl/BenJur/Odg*c5*82osy+i+efekty+d*c5*bcwi*c4*99kowe/Efekty+d*c5*bawi*c4*99kowe+8+(urz*c4*85dzenia+elektryczne),2195578667.mp3(audio)

 

„Szukamy figur: kwadratowych i prostokątnych”- zabawa dydaktyczna.

Dzieci obserwują w domu różne przedmioty i wynajdują te, które mają kształt kwadratu i prostokąta. Nazwę rzeczy mówią głoskami.

 

„Znajdź figurę”- zabawa ruchowa.

Na dywanie leżą różne figury geometryczne. Dziecko maszeruje pomiędzy figurami. na hasło: (szukamy kwadratu…) wyszukują daną figurę i podnoszą do góry.

 

„Urządzenia elektryczne”- słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej, rozmowa na temat wiersza.

„Pewnej nocy, po kryjomu, urządzenia wyszły z domu,
bardzo mocno oburzone, bo przez dzieci nie cenione.
No i dzieci już się smucą: Czy na pewno sprzęty wrócą?
 Chcemy mieć je w swej sypialni, toalecie i bawialni
 Wróć ma pralko prosi Hania bo są spodnie do wyprania.
 I żelazka mi brakuje, więc czym bluzki uprasuję?
 Adasiowi zaś potrzeba, by był toster, ten od chleba,
 bo uwielbiał na śniadanko jeść wędlinkę z ciepłą grzanką…
 W końcu dzieci powiedziały, iż nareszcie zrozumiały,
że spełniały ich życzenia elektryczne urządzenia.”

 

„Urządzenia elektryczne” rysowanie kredkami urządzeń, jakie wystąpiły w wierszu.

 

Zadania dla dzieci z grupy  IV i V

 

 

Temat dnia: Opowieści Wigilijne

 

Cele:

– rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie posługiwania się określeniami: mniej, więcej, najmniej, najwięcej;

– wprowadzenie litery L, l na przykładzie wyrazu lalka.

 

Oglądanie filmu – zapoznanie z literą L.

https://www.youtube.com/watch?v=IXLnPWvD3CA

 

„L jak lalka’’ – doskonalenie umiejętności  analizy i syntezy sylabowej głoskowej słowa lalka, przeliczanie sylab i głosek w słowie.

 

Pisanie palcem litery L ,l  na stole, na podłodze, w powietrzu.

 

Praca plastyczna- wyklejanie litery L, l  plasteliną lub kaszą  na kartonie .  

„Chodzimy po L, l – ćwiczenia  umiejętności używania  określeń dotyczących rozmiaru, utrwalenie kształtu litery L, l, rozwijanie koordynacji ruchowej.

Praca z KP2 – 24a kolorowanie sylab w wyrazach według kodu.

Praca z KP2- 24b – rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania prostych wyrazów , sylab, zdań. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Pisanie litery L, l po śladzie, zaznaczenie litery l, L