Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice,

Z czym się kojarzy lato? Może kojarzyć się z truskawkami, z ciastem z owocami i wieloma innymi namacalnymi rzeczami. Lecz może również kojarzyć się z  czymś bardziej nieuchwytnym – lekkim zapachem odpoczynku i spokoju. Zachęcamy do letnich skojarzeń i złapania tych pochodzących od serca.

 

 

W tym tygodniu prezentujemy Państwu propozycje zabaw dotyczących zwiastunów lata, zjawisk atmosferycznych, takich jak burza czy tęcza, oraz letnich smakołyków.

Zapraszamy do wspólnej zabawy. Mamy nadzieję, że poniższe propozycje pozwolą na rozbudzenie wakacyjnego i beztroskiego nastroju.

 

Temat tygodnia: Lato

 

Cele:

utrwalenie kolejności miesięcy oraz pór roku;

 – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;

– poszerzanie informacji na temat burzy i bezpiecznych zachowań w jej trakcie;

– poszerzanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych (tęcza);

– doskonalenie umiejętności klasyfikacji;

– doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczb;

– poszerzanie słownika dzieci o przymiotniki związane z określaniem smaków lodów;

– doskonalenie umiejętności porównywania obiektów;

– doskonalenie motoryki małej.

 

Letnia rozgrzewka

Ćwiczenia na słońcu: https://www.youtube.com/watch?v=Xw7aNr4vTbc

Mini Disco La Pingouin: https://www.youtube.com/watch?v=111XNUShSQc

Gimnastyka rączekhttps://www.youtube.com/watch?v=l91cyahu83o

Zabawy ruchowe:

,, W góry lub nad morze’’– dziecko swobodnie maszeruje po pokoju  na hasło: W góry! – naśladuje marsz po górach lub wspinaczkę – wysoko unosząc kolana i wyciągając ręce w górę.  Na hasło: Nad morze! – dziecko naśladuje ruchy pływania.

,, Kolory lata’’- zabawa orientacyjno- porządkowa. Na podłodze rozkładamy cztery kartki w kolorach: żółtym, zielonym, niebieskim, czerwonym ( mogą też to by białe kartki pokolorowane tymi kolorami). Dziecko chodzi po pokoju na czworakach. Rodzic podaje nazwę koloru dziecko musi na nim stanąć. Następnie dziecko wymienia rzeczy w tym kolorze, na którym stoi. 

„Kolory” – zabawa piłką. Rodzic rzuca piłkę do dziecka i mówi kolor, dziecko łapie piłę i odrzuca do rodzica. Nie wolno łapać piłki na kolor czarny. Gdy dziecko złapie piłkę na kolor czarny daje fant. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

„ Tęcza’’zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa. Dziecko chodzi po pokoju w rytm ulubionej piosenki. W czasie przerwy w muzyce szybko szuka koloru wskazanego przez rodzica i dotyka go palcem. Gdy muzyka powraca dziecko dalej maszeruje.   

 

„Z czym kojarzy się lato?” – technika niedokończonych zdań, zabawa z piłką.

Rodzic  pyta dziecko, z czym kojarzy mu się lato. Rzuca piłkę do dziecka i zaczyna zdanie: Lato kojarzy mi się…Dziecko łapią piłkę i kończą wypowiedź.

 

 „Po łące biega lato” słuchanie piosenki i rozmowa nt. treści:

Jaką mamy porę roku?, Jakie zmiany zauważyć można w przyrodzie? – rozbudzanie kreatywności dzieci. Warto nauczyć się słów na pamięć. Śpiewając piosenkę można ruchem ilustrować treść – jak wyobraźnia podpowiada.

https://www.youtube.com/watch?v=MaKPsYlzQkY  – piosenka

https://miastodzieci.pl/piosenki/po-lace-biega-lato/  – tekst

 

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej ” Tato, czy już lato?’

Tato, czy już lato?

Beata Szelągowska

Powiedz, proszę! Powiedz, tato,

Po czym poznać można lato?

Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?

Po prostu:

Po słodkich malinach,

Po bitej śmietanie z truskawkami,

Po kompocie z wiśniami,

Po życie, które na polach dojrzewa,

Po słowiku, co wieczorem śpiewa,

Po boćkach uczących się latać,

Po ogrodach tonących w kwiatach,

Po świerszczach koncertujących na łące,

Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,

Po zapachu skoszonej trawy i róż,

I już!

Rodzic czyta tekst i prosi dziecko o zapamiętanie obiektów wymienionych przez tatę i kojarzących się z latem. Po skończeniu czytania dziecko wymieniają jak najwięcej skojarzeń o których  była mowa w utworze.

Rodzic prosi dziecko, aby narysowało to co jemu kojarzy się z latem.

 

„Zjawiska atmosferyczne” – przypomnienie niektórych zjawisk atmosferycznych, charakterystycznych dla lata – słońce, upał piorun, ulewa ,grad, mgła, wiatr itd.- układanie nazw z liter „Alfabetu”- rozpoznawanie i nazywanie spółgłosek i samogłosek.

 

„Prognoza pogody” – zapoznanie dziecka z prezentacją pogody w telewizji, zwrócenie uwagi na zjawiska pogodowe oraz inne określenia związane z letnią pogodą / temperatura, ciśnienie, opady, wiatry, fronty atmosferyczne/.

 

Uzupełnianie karty pogodowej –  karta do druku: Kalendarz pogody

 „Jak powstaje burza” – eksperyment.

Na szklance Rodzic umieszcza kawałek blaszki (np. denko od puszki). Nadmuchuje balon i energicznie pociera go kawałkiem wełnianej szmatki. Kładzie balon na blaszce i zbliża do niej palec. Rodzic pyta, co się stało?

W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne i przeskoczyła iskra (jak błyskawica). Rodzic pyta dzieci, czy znają jakieś zjawisko charakterystyczne dla lata, w którym także pojawiają się iskry (błyskawice)?  – https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4

 

Słuchanie wiersza J. Paciorka „Burza”

Burza

Jan Paciorek

Szła przez pola Pani Burza,

– Co tak panią dzisiaj wkurza?

– Skąd u Pani tyle złości?

– Musi Pani mieć przykrości?

Burza błyska, grzmi i wieje,

Straszy wszystkich: – Świat zaleję,

Powywracam wszystkie drzewa,

Kto się boi – niechaj zwiewa,

Niebo całe pociemniało,

Z wichrem wszystko oszalało,

Drzewa nisko się kłaniają,

Panią Burzę przepraszają,

– Niechże Pani już przestanie,

Robić wszystkim wielkie lanie!

Burza mruczy, marszczy czoło.

Oj, nie będzie dziś wesoło,

Niech się kryje, kto gdzie może,

Bo tu będzie zaraz morze,

Leje, wyje, gromy ciska,

Siódme poty z chmur wyciska.

Aż się wreszcie tak zmęczyła,

Że się stała całkiem miła.

Cicho mruczy zawstydzona,

To jest burza? – to nie ona.

Cicho wiszą chmury z nieba,

Będzie słońce – nam zaśpiewa,

Rozweseli Panią Burzę,

Burza ze słońcem w jednym chórze?

Z tego śpiewu tęcza wisi,

Ależ Pani nam kaprysi!

Ale koniec – szkoda czasu,

Słońce świeci – chodź do lasu.

Rodzic  zadaje d pytania: O jakim zjawisku atmosferycznym była mowa w wierszu? Co zrobiła Pani Burza? Jakie inne zjawiska jej towarzyszyły? Co się stało, gdy się zmęczyła? Kto przepędził burzę? Czy wiecie, jak powstaje burza?

 

„Gdy idzie burza, to…” – technika niedokończonych zdań, dyskusja na temat tego, jak zachowywać się w czasie burzy: Gdy idzie burza, to…, dziecko kończy zdanie ….Jak się zachowywać, gdy zbliża się burza? Gdzie można się schronić?(w sklepie, w samochodzie). Czego nie można robić? (stać w wodzie, chować się pod drzewem). Jak zachowywać się w czasie burzy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć urządzenia elektryczne, bo uderzenie pioruna może spowodować porażenie).

 

„Burzowe emocje” – oglądanie filmu, dyskusja

Dzieci po obejrzeniu filmu odpowiadają na pytania: Jakie uczucia wywołuje burza? Z jakimi uczuciami kojarzy wam się burza? Czy burzy trzeba się obawiać? Jak należy się zachować podczas burzy, gdy jesteśmy na dworze? Co się dzieje, gdy skończy się burza? Jakie zjawisko pogodowe często się po niej pojawia latem? Jak się czujemy, gdy patrzymy na tęczę?

Dźwięk burzyhttps://www.youtube.com/watch?v=6J-9GOGMvRI

 

Polecamy wysłuchanie audiobooka – Burzliwa przygoda https://www.youtube.com/watch?v=liRrMXIFL-4

 

 

„Tęcza” wysłuchanie piosenki oraz improwizacje ruchowe np. z wstążkami w kolorach tęczy.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4  – piosenka „Tęcza cza, cza…”

 

„Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę?” – dyskusja.

Rodzic  zadaje pytanie: Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami? Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; na trawie pokrytej kropelkami wody; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego; w kałuży itd.). zadaje pytanie: Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?

 

 „Jak powstaje tęcza?” – eksperyment. Potrzebne będą: duża szklana miska z wodą, lusterko i biała kartka. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą Rodzic wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. Rodzic pyta, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo).

„Tęcza na CD” – samodzielne zaobserwowanie tęczy. Dziecko dostaje płytę CD. Kieruje ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza

 „Kolory tęczy” – zajęcia dydaktyczne. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. Rodzic pyta:  Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo,fioletowy). Prosi o przeliczenie kolorów występujących w tęczy.

 

Film edukacyjny „Jak powstaje tęcza?” https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

 

,,Muzykalne kolory’’ – zabawy muzyczne z dzwonkami ( cymbałkami).

Improwizacja– dziecko nazywa kolor na płytce dzwonków a następnie uderza w kolejne płytki wymieniając  ich  kolory. Dziecko  określa w jakim kierunku idą dżwięki- wchodzą do góry czy schodzą w dół. Dziecko gra swoją własną melodię na płytkach w swoim ulubionym kolorze.

Gra gamy– dziecko gra kolejne dżwięki, uderzając każdą płytkę jeden raz z jednoczesną recytacją: Wcho- dzi  ko- tek  co-raz wy-żej. Następnie dziecko zaczyna uderzać od końca od płytki najkrótszej i recytuje:  Scho- dzi ko-tek co-raz ni-żej.

Gra na wskazanych dźwiękachrodzic wymienia nazwę koloru a dziecko uderza w odpowiednią płytkę na dzwonkach.

Słuchanie wiersza pt. „Różowy” Marcina Brykczyńskiego

Hokus-pokus, czary mary,
Ogłaszamy sztuczkę nową,
Przez różowe okulary
Świat zobaczysz na różowo:
Różowe domy i miasta,
Różowy las tam wyrasta,
Chmury i niebo hen, w górze,
Pola i łąki i drzewa;
Wszystkie różowe, jak róże
I ptak różowy, co śpiewa
Same różowe nutki,
Aż cieszą się kwiaty w ogródku
I znikają bez śladu smutki,
Bo w świecie na różowo
Daję Wam na to słowo,
Nie może być żadnych smutków.

Rozmowa na podstawie treści wiersza:

– Co zobaczyły dzieci przez różowe okulary ?
– W jakim nastroju były, oglądając świat przez różowe okulary?
– Odszukajcie w pokoju/ mieszkaniu różowy kolor i pokażcie go.

Praca plastyczna „Co widać przez różowe okulary?” – malowanie farbami na temat dowolny różowa farbą. 

Karta pracy do druku: Różowe okulary Narysuj co można zobaczyć przez różowe okulary.                                                                                                     

                               

Eksperymenty:

Cukierkowa tęcza – https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/11/eksperyment-sklittles-tecz-talerzu/

Tęczowe eksperymenty: https://www.youtube.com/watch?v=PReQua1cvjo

Kolorowe kostki lodu – https://www.giftofcuriosity.com/color-mixing-with-colored-ice-cubes/

Kolorowa pianka do golenia – http://www.kreatywniewdomu.pl/2014/07/pianka-do-golenia-nie-tylko-do-golenia.html

 

Letnia kuchnia:

„Tęczowe tosty” – zabawa plastyczna. Dziecko dostaje przypieczoną kromkę chleba tostowego na talerzyku oraz czysty, nowy pędzel. Na stoliku Rodzic rozkłada miseczki, do których dziecko wlewa mleko i zabarwia je barwnikami spożywczymi w kolorach tęczy. Dziecko maluje tęczowe tosty (zgodnie z sekwencją kolorów w tęczy). Tosty można potem zjeść.

„Bananowe lody” – przygotowanie lodów. Przygotowanie  lodów  z bananów. Dzieci kroją owoce na pół, nabijają na patyczki do lodów, maczają w jogurcie greckim i w różnych posypkach. Na koniec wkładają do zamrażalnika.

Lemoniada truskawkowahttps://miastodzieci.pl/zabawy/lemoniada-truskawkowa/

 „Różowe zdrowie” – przygotowanie koktajlu truskawkowego.

Rodzic przygotowuje mikser, jednorazowe kubki/ szklanki,  jogurt naturalny lub mleko oraz świeże truskawki.Dzieci myją truskawki i odrywają szypułki. Rodzic wrzuca truskawki do miski, wlewa jogurt lub mleko i dokładnie miksuje. Dzieci nalewają jogurt do kubków, określają kolor napoju i piją.
Smacznego !!!

Prace plastyczne:

„Letni krajobraz” – malowanie farbami plakatowymi w oparciu o dostępne ilustracje, albumy z reprodukcjami obrazów / krajobrazów letnich/ lub ze zdjęciami oraz przy nagraniu „Lato” A. Vivaldiego.

https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE&list=RDhGV-MRdcQOE&start_radio=1&t=13 –  Lato – A.Vivaldiego

 

„Burza w kubeczku” – praca plastyczna. Dziecko  dostaje papierowy kubeczek, na którym rysuje markerem pioruny. Środek kubka (we wnętrzu) należy posmarować klejem i przykleić paski bibuły w różnych kolorach kojarzących się z burzową pogodą. Kubek stawiamy do góry nogami, a na jego odwróconym denku przyklejamy watę (symbolizującą chmurę)

 

„Tęcza”https://www.youtube.com/watch?v=fOVx0T-f-zM

 

„Papierowe lody” – zabawa plastyczna. Dzieci wycinają z papieru dwa wafelki do lodów. Rysują na nich krateczki. Odrysowują lewą i prawą dłoń na papierze, a następnie je wycinają. Wycięte z papieru dłonie przyklejają na wafelki – będą to gałki lodów. Dzieci ozdabiają gałki w dowolny sposób.

 

Gry interaktywne:

 

„Policz lody” zabawa matematyczna dla starszych dzieci: https://view.genial.ly/5ee38367a1a8010d900d2e4d

 

„Lato” ćwiczenia spostrzegawczości – https://view.genial.ly/5ed6040a5d5bf80d8a79dcae

 

„Łączenie cech” ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej dla starszych dzieci: https://view.genial.ly/5ed428da6a01c811e66ee69f

 

Zadania w książeczkach dla dzieci z gr. IV i V

 

– KP 4. 39a – poznanie znaczenia niektórych związków frazeologicznych, warto wytłumaczyć ich znaczenie oraz zilustrować przysłowie „Myśleć o niebieskich migdałach”.

– KP4. 39b –  poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazka.

–  KP 4.41 a,b – łączenie w pary obrazka z cieniem, tworzenie wyrazów, czytanie globalne nazw dni tygodnia.

– KP 4.42 a,b – odszukanie ukrytych wyrazów, pisanie pierwszej i ostatniej litery nazwy obrazka.

 

Kolorowanki:

Tęczahttp://www.kolorowanki123.pl/natura/tecza/index-1

Zjawiska pogodowe http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/tecza

 

Język angielski:

 

Piosenka – The Rainbow Colors https://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCc

– I See Something Pink + karty obrazkowe https://supersimple.com/song/i-see-something-pink/

 

Nauka kolorówhttps://www.youtube.com/watch?v=ybt2jhCQ3lA

 

Kolorowe owoce – https://www.youtube.com/watch?v=uOsJouK7YN4

 

Kolorowanki – https://www.kittybabylove.com/rainbow-color-by-number/