Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice,

W przyszłym tygodniu

(25.05 – 29.05.2020) tematem przewodnim naszych zabaw będzie

„Święto Mamy i Taty”.

 

Rodzina jest środowiskiem, w którym tkwią najważniejsze możliwości wszechstronnego rozwoju człowieka.

Każda rodzina tworzy swój własny świat, w którym bliskie wspólne przeżywanie radości i smutków spaja rodzinę i decyduje o jej wartości, wzbogaca uczucia oraz kształtuje osobiste dążenia członków rodziny.

Niestety w tym roku nie możemy zorganizować w przedszkolu uroczystości z okazji „Dnia Mamy i Taty”, dlatego prosimy, aby Państwo w domach spróbowali zaakcentować te ważne daty.

Przygotowaliśmy dla Państwa kilka propozycji działań, które  mają na celu podkreślenie wartości Rodziny.

Mamy nadzieję, że chwile spędzone na wspólnej zabawie dostarczą mnóstwa radości i pozwolą na przeżycie nowych doświadczeń.

 

 

„Rodzina – nie jest tylko czymś ważnym. Ona jest Wszystkim” Michael J. Fox

 

 

Kochani Rodzice, w tym trudnym okresie, składamy Wam najserdeczniejsze życzenia:

Zdrowia, Miłości, Radości, Szczęścia i Wytrwałości.    

 

„Dla mamy”

(Mika Czelar):

Ze wszystkich kwiatów świata
Chciałbym zerwać… słońce
I dać je potem Tobie,
Złociste i gorące.

Słoneczko jest daleko,
ale się nie martw, mamo,
narysowałem drugie. Jest prawie takie samo.
Teraz Cię wycałuję, jak mogę najgoręcej,
Bo tak Cię kocham bardzo, że już nie mogę więcej.

 

 

Temat tygodnia: Święto mamy i taty

 

Cele:

Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólnie przeżywania przyjemności i radości.

Docenianie wartości rodziny.

Czerpanie radości z bycia razem.

Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat emocji; rozwijanie wrażliwości estetycznej

Wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania się.

Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat; przypomnienie nazw zawodów określanych jako męskie i jako damskie

Uwrażliwienie dzieci na los innych; zaznajomienie dzieci z terminem „adopcja”;

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania prostych wyrazów.

Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi.

Doskonalenie umiejętności wzrokowych – wyróżniania elementów na obrazku; łączenia przedmiotu z jego konturem, składania obrazka z wielu części, itp.

Rozwijanie pamięci słuchowej.

Rozwijanie umiejętności twórczej

Rozbudzanie aktywności dzieci.

Rozwijanie ekspresji słownej, ruchowej poprzez łączenie śpiewu z elementami ruchu;

Sprawianie radości bliskim poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami.

Zabawy ruchowe:

 

Mama i dzieci – zabawa orientacyjno – porządkowa.
W dowolnych miejscach w sali dzieci naśladują zabawy (robienie piaskowych bab, skoki na skakance, podrzucanie piłką). Na hasło „do mamy” gromadzą się przed nauczycielką.

Pomagam mamie – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci poruszają się po sali porzeskakując z nogi na nogę. Na hasło „pomagamy mamie” zatrzymują się i naśladują: wieszanie prania, trzepanie dywanów, odkurzanie.

Ćwiczenie z elementem czworakowania.
„Rodzic” stoi w rozkroku, „dziecko” przechodzi na czworakach między nogami raz w jedną, raz w drugą stronę.

 

Ja i moja rodzina – opowieść ruchowa
Autor:Bożena Forma

Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku – dzieci idą w rozsypce za prowadzącą.

– Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptaki – dzieci zatrzymują się, spoglądają w górę, nasłuchują.

– Postanowili zjeść lody – naśladują lizanie lodów.

Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki – dzieci przechodzą do przysiadu i naśladują wiewiórki jedzące orzechy. – Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku – dzieci idą w rozsypce za prowadzącą.

– Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptaki – dzieci zatrzymują się, spoglądają w górę, nasłuchują.

– Postanowili zjeść lody – naśladują lizanie lodów.

Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki – dzieci przechodzą do przysiadu i naśladują wiewiórki jedzące orzechy.

 

 

„Pada, pada deszczyk”. Dziecko biega swobodnie po całym pokoju– udając, że jest na łące. Na hasło rodzica: Pada deszczyk! kuca i zakrywa głowę – chowa się przed deszczem.

„Głowa, ramiona, kolana, pięty”– zabawa przy piosence z pokazywaniem.

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

„Pomagamy tacie” – zabawa kształtująca ramiona, nogi i tułów. Rodzic opowiada o czynnościach, jakie tata wykonuje w domu, a dziecko stara się odwzorować, np. tniemy drewno – dziecko odwzorowuje ruchy piły, wbijamy gwoździe– dziecko maszeruje po pokoju, kuca i wbija gwoździe itd.

„Nasz domek” – zabaw bieżna. Rodzic wyznacza miejsce, które będzie domem. Dziecko porusza się swobodnie. Na hasło: „Do domu” – dziecko biegnie do wyznaczonego wcześniej miejsca.

Rytmiczna rozgrzewka: https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

 

Taniec Gumi Miśhttps://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

 

Zabawy w  ogrodzie – Układanie z kamyków serduszek dla rodziców.

 

Ćwiczenia z mamą/tatą:

Rodzic mówi dziecku, ze teraz wybiorą się w podróż ::
rowerami – dziecko i rodzic leży na dywanie na plecach i naśladują pedałowanie,

 pociągiem – dziecko i rodzic ustawiają się w rzędzie, trzymając za ramiona osobę przed sobą i biegają po pokoju,

 kajakami – dzieci i rodzice siadają jedno za drugim z ugiętymi nogami i wykonują ramionami ruch wiosłowania,

 samolotem – dzieci i rodzice rozkładają wyprostowane ręce w bok i biegają po pokoju,

balonem – dzieci i rodzice ustawiają się w kole, podają sobie ręce, stają na palcach i przykucają.

 

Piosenki do improwizacji ruchowych :

 

Śpiewające Brzdące „Kocham Cię” 

https://www.youtube.com/watch?v=MeRTMshkHJs

 

Zozi  ” Moja Rodzinka” 

https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE

 

„W zieleni łąka majowa”- nauka piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg

 

”Tata czarodziej”

https://www.youtube.com/watch?v=hiYZStxAZpI

 

 

Słuchanie wiersza  B. Szelągowskiej: „Jesteśmy razem!”

 

B. Szelągowska „Jesteśmy razem”

Zakwitły maki w ogrodzie.
Mamie je podaruję.
A siostra zrobi laurkę –
sama ją namaluje.
Ja tacie umyję samochód
i zrobię to razem z bratem.
Sam raczej bym nie dał rady –
obydwaj kochamy tatę!
Każdy zna takie słowo,
ważne dla córki, dla syna.
Oznacza miłość, wspólnotę…
Jakie to słowo? RODZINA!

 

Po przeczytaniu wiersza Rodzic zadaje  pytania:
Co dziecko podaruje mamie? Co dzieci zrobią dla taty? Co to jest rodzina?  Co można zrobić miłego dla swojej rodziny (samemu, z rodzeństwem)?

 

Prezentacja  dla najmłodszych związaną z tematem „Moja rodzina”.

Podczas prezentacji dziecko pozna relacje między członkami rodziny,

będzie miało okazję ćwiczyć pamięć i koncentrację

uwagi.

https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg

Moja mama…” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się, dzielenia doświadczeniami i emocjami, technika niedokończonych zdań.

Dziecko kończy zdania dotyczące mamy, np. Moja mama jest… Moja mama lubi… Moja mama nie lubi.… Ulubionym kolorem
mojej mamy jest… Z mamą lubię najbardziej… Moja mama jest najlepsza, ponieważ…

 

„Wywiad z mamą.”
Zabawa  w dziennikarzy przeprowadzających wywiad z ważną osobą – rodzicem.

Można zapytać o: ulubiony kolor, potrawę, piosenkę oraz największe marzenie.

 

Przykładowa karta wywiadu do druku:  Wywiad z Mamą

 Zawody mam”–  przypomnienie nazw zawodów wykonywanych przez mamy. Zadajemy dzieciom pytanie, czy wszystkie mamy pracują tak samo. Rozmowa na temat różnych zawodów wykonywanych przez kobiety.

„Mama w pracy” – rysowanie przez dzieci rodziców w pracy. Rozmowa na temat wykonywanych zawodów. Czy wszystkie mamy wykonują typowo żeńskie zawody. Czy są mamy, które wykonują zawody określane jako męskie?

 

Karta pracy do drukuZawód mojej Mamy

 

„Jak mogę pomóc mamie?” – uwrażliwienie dzieci na konieczność pomocy rodzicom w domu.

Rodzic zadaje pytania: Czy mamy pracują tylko poza domem? Jakie obowiązki wykonują mamy w domu? W których obowiązkach mogą im pomóc dzieci?

Piosenka z przesłaniem dla dzieci

„Mama i tata to nie są roboty”-   https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w&fbclid=IwAR2PToFXzop4zzuBpuy7eT0Bb2DgKIDAKW-JZGrzMgeZSJL8g2WwgMf02yY

Magiczne pudełko” – zabawa sensoryczna.

 Rodzic wkłada do pudełka sensorycznego dowolne rekwizyty kojarzące się z różnymi zawodami: grzebień, łyżka wazowa, książka, długopisy, ołówki, pędzle itp. Dziecko kolejno wybiera z pudełka za pomocą dotyku jeden przedmiot, starają się go nazwać, a następnie mówi, z jakim zawodem się kojarzy. Nazwę każdego zawodu dzieli na sylaby z jednoczesnym klaskaniem.

Mój tata…” – technika niedokończonych zdań.

Dzieci kończą zdania dotyczące taty, np.: Mój tata jest…, Mój tata lubi…, Mój tata nie lubi…, Ulubionym kolorem mojego
taty jest…, Z tatą lubię najbardziej…, Mój tata jest najlepszy, ponieważ…

 

„Wywiad z tatą.”
Zabawa  w dziennikarzy przeprowadzających wywiad z ważną osobą – rodzicem.

Można zapytać o: ulubiony kolor, potrawę, piosenkę oraz największe marzenie.

 

Przykładowa karta wywiadu do druku:  Wywiad z Tatą-1

 

„Tata w pracy”rysowanie przez dzieci własnego taty przy pracy. Rozmowa na temat wykonywanych zawodów.

 

Karta pracy do druku: Zawód mojego Taty-1

 

„Jak mogę pomóc tacie? – Rodzic  pyta dzieci, czy ojcowie pracują tylko poza domem? Zadaje pytania: Jakie obowiązki wykonują w domu? W których obowiązkach  dzieci mogą im pomóc?

„Co lubimy?” – zabawa słuchowa. Rodzic przygotowuje ilustracje przedstawiające różnorodne przedmioty, których nawy zaczynają się samogłoskami, np. igła, obrazek, ogórek, arbuz itp. Następnie wymyśla zdania, których zakończeniem są nazwy obrazków, ale podaje z niego tylko pierwszą głoskę, np. Mama lubi jeść zielonego o… (ogórka). Tata lubi szyć i nawlekać nitkę na i… Dziecko ma za zadanie wskazać właściwy obrazek i dokończyć zdanie.

” Kocham mamę tak bardzo jak…”. – ćwiczenie logicznego myślenia. Rodzic  prosi dzieci, by dokończyły zdanie: Kocham mamę tak bardzo jak… (np. niedźwiedź miód, lato słońce). Dzieci muszą wymyślić logiczne zakończenie zdania (uchwycić w nim związek logiczny dwóch rzeczowników).

„Moja rodzina”-  Zadajemy dzieciom pytania: Ilu członków liczy nasza najbliższa rodzina?. Dziecko zapisuje odpowiednią liczbę na kartce, może być za pomocą kropek. Następnie przeprowadzamy rozmowę o osobach, które wchodzą w skład najbliższej rodziny.

Karty pracy „Członkowie Rodziny”

Połącz w pary kolorowy obrazek z odpowiednim konturem

kolorowanka z podpisami-4

Połącz w pary kolorowy obrazek z odpowiednim konturem-2

Moja Rodzina-3

 

 

„Ogródek mamy” – rozmowa na podstawie treści wiersza.

Ogródek mamy” Ewa Skarżyńska

Album ze zdjęciami
– to ogródek mamy.
My
w nim wyrastamy.
Z konia na biegunach,
z graniastego koła,
z lalek,
z ciuciubabki,
z berka
i z przedszkola.
A mama
woła nas czasem
do swego ogródka.
I mówi:
– Zobacz,
taki byłeś maleńki.
Taka byłaś malutka…
Jak roślinki
w ogrodzie rośniemy
dla mamy.
A ona
jest ogrodnikiem.
Dobrym i kochanym.

 

Dzieci odpowiadają na pytania rodzica dotyczące treści wiersza, np.

 – Co to jest ogródek mamy?

– Kogo przedstawiają zdjęcia w albumie?;

– Jaka jest mama?

Rodzice pokazują dziecku zdjęcia ze swojego dzieciństwa oraz ich zdjęcia jak byli mniejsi.  Opowiadają, kogo one przedstawiają i w jakiej sytuacji zostały zrobione.

 

Drzewo genealogiczne – próba stworzenia rodzinnego drzewa.

Drzewo do druku – Drzewo Genealogiczne

 

„Co oznacza słowo miłość –   Dzieci dostają większe karteczki samoprzylepne. Na karteczkach zapisują lub rysują słowa kojarzące się im z miłością. Przyklejają karteczki do mapy myśli, wspólnie z rodzicem interpretują swoje skojarzenia. Czym według dzieci jest miłość?

MIŁOŚĆ to np: osoby, rzeczy, uczucia itd.

 

„Kocham swoją rodzinę, ponieważ…” Dajemy dziecku słoik. Dziecko wycin z czerwonego papieru serduszka. Na każdym serduszku rysuje, za co kocha swoją rodzinę. Mogą to być skojarzenia z własną rodziną, czynności, które dziecko lubi wykonywać z najbliższymi. Wrzucają serduszka do słoika,które później po wylosowaniu będzie interpretować wspólnie z rodzicami. Można ozdobić je czerwoną wstążką.

 

 „Czerwony jak serce”– rzucamy piłkę do  dziecka . Mówimy przy tym: Czerwony jak….Dziecko łapiąc piłkę podaje przykłady kolejnych czerwonych przedmiotów. Przykłady nie mogą się powtarzać.

 Wiersz

Agata Dziechciarczyk, Dla Mamy i Taty

 

Dwa najpiękniejsze słowa świata

We wszystkich językach to Mama i Tata

Wypowiadane przez wszystkich ludzi

Czy to są mali, czy to są duzi

Bo Mamę, Tatę każdy z nas ma

I każdy te słowa magiczne zna

Mamusia, mamunia, mamcia czasami

Tatuś, tatulek, tatko kochany

Słodko się robi, gdy je wymamiamy

Samym mówieniem przyjemność sprawiamy

Bo to najbliższe sercu osoby

Czy to jest starszy, czy to jest młody

Ja wołam Mamo, Ty wołasz Mamo

Gdy mówisz Tato, jest tak samo

Te słowa krótkie, cudownie brzmią w uszach

Mama i Tato – me serce wzrusza

 

Rozmowa na temat wiersza: Przykładowe pytania: Jakie są najpiękniejsze słowa świata? Jak zdrobniale możemy nazywać Mamę i Tatę? Dlaczego tak lubimy te słowa?

Masażyk dla Rodziców

Dziecko robi mamusi/tatusiowi masażyk. Jak go wykonać – instrukcja znajduje się się tutaj : https://www.youtube.com/watch?v=lD8nMY3tdW4

 

 „Korale dla mamy, pasek dla taty” – Układanie rytmów.

Rodzic przygotowuje po  10 kółek i  kwadratów w 2 wielkościach i 4 kolorach, długi sznurek lub pasek papieru. Zaczyna układać na nim wzór. Zadaniem dziecka jest dokończyć ten wzór trzymając się wyznaczonych rytmów. Kolejne wzory dziecko może wymyślać samo.

 

 

„Gimnastyka buzi i języka”

ćwiczenia usprawniające narządy mowy (Beata Gawrońska)

 

Mama, tata, oraz dzieci.

 

To rodzina cała   

 

Buziak dla mamy, buziak dla taty,

 

Zabawa to wspaniała.

Dotykanie na zmianę końcem języka górnych i dolnych zębów

Rysowanie końcem języka koła przy zamkniętych wargach

 

Posyłanie „całusków” w jedną i drugą stronę.

 

Na wydechu dzieci mówią „aaaaaach”.

 

 

.„Z tatą i mamą w kuchni” – wykonywanie ciasta (Napoleonki)

 

Budyniowa napoleonka

Składniki:

Krakersy – na dużą blachę około 2 paczek

 2–3 budynie śmietankowe lub waniliowe.

Mleko do ugotowania budyniu

Kostka masła
Cukier puder do posypania

Sposób wykonania: Budynie należy ugotować wcześniej w połowie mleka przewidzianego w przepisie. Po wystygnięciu ucieramy masło z  budyniem na  jednolitą masę. Wykładamy ciasno krakersy na  blachę wyłożoną pergaminem i wysmarowaną tłuszczem. Na ułożone krakersy wykładamy masę budyniową. Przykrywamy ją warstwą krakersów. Całość posypujemy cukrem pudrem.

 

                                           

                     

Zabawy interaktywne:

 

Puzzle interaktywne „Moja Rodzina” (dzieci starsze)https://view.genial.ly/5ec02a6e32a04c0d96b72bf8

 

Drzewo genealogiczne (dzieci starsze)-

https://view.genial.ly/5ebc0c53e87b0e0d25609230

 

Ćwiczymy spostrzegawczość –

https://view.genial.ly/5ebe4a974a81770d9df4d3f7

 

Ćwiczymy pamięć (dzieci starsze)

https://view.genial.ly/5ec2e7d02106c10d16831990

 

Zadania z książeczek dla dzieci z gr. IV i V

 

”Jaka jest moja mama” .Poszerzenie słownika czynnego dzieci o skojarzenia ze słowem „mama” -zabawa naśladowcza.

Praca z KP24 a, b czytanie tekstu z poznanych liter, pisanie wyrażeń po śladzie, rysowanie mamy i tego, co lubi mama.

KP 25a,b

Bukiet dla mamy -zabawa matematyczna /układanie kwiatów w wazonach ,od najmniejszej liczby do największej liczby  kwiatów/.

Praca z KP 26 a,b. KP-27a,b

 

Prace plastyczne:

 

„Doniczkowe kwiatki” –   Dzieci maczają ręce w farbie, odbijają dłonie na kartce. Paluszkami malują płatki kwiatów. Wycinają odciśnięte wzory. Naklejają na kolorowy brystol, który ponownie wycinają.  Przyklejamy do kwiatków patyczki logopedyczne. Dzieci przewiązują je wstążkami i umieszczają w doniczkach wypełnionych ziarenkami (w kolorze zielonym lub brązowym).

 

„Moi rodzice za dwadzieścia lat” – zabawa plastyczna, rysowanie obrazu rodziny w przyszłości.

 

„Stemple” – zabawa plastyczna, tworzenie papieru pakownego do prezentów dla rodziców. Dzieci z formują z rolki po papierze toaletowym kształt serca. Maczają rolkę w czerwonej farbie i robią stemple na dużym brystolu.

 

 „Laurki” –zabawa plastyczna.
Rodzic przygotowuje kolorowe kartki A4, kolorowe kółka różnej wielkości, klej. Dzieci dostają kolorową kartkę złożoną na połowę. Opiekun podaje instrukcję wykonania kwiatka z kółek: w górnej części kartki dzieci naklejają koło. Pod kołem naklejają wąski pasek kolorowego papieru (odcięty lub od-darty palcami) – jest to łodyga. Dookoła koła naklejają płatki – kolorowe koła złożone na pół. Do łodygi doklejają listki wycięte z kolorowego papieru lub rysują je kredkami. 

https://www.youtube.com/watch?v=otjMhpZvKQ0 

 

Otwierany domek z kartki papieru

http://krokotak.com/2016/02/i-vlove-my-family/

 

Pomysły na prezenty dla mamy

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/05/pomysly-na-prezent-dla-mamy/

 

Laurka dla mamy i taty z odbicia rączki dziecka

http://mollymoocrafts.com/handprint-art-kids/

 

Laurka w kształcie koszuli męskiej

 http://krokotak.com/2013/04/fathers-day-cards/

 

Kolorowanki:

http://krokotak.com/2012/11/mothers-day-coloring-pages/

 

Karty pracy do druku:

Policz prezenty kolor-2

Policz prezenty czarno-białe-3

DYPLOM DLA TATY-1

DYPLOM DLA MAMY

Rysuj po śladzie-1

Kolorowanka-2

 

Język Angielski:

Polecamy, aby dzieci posłuchały również angielskich piosenek o rodzinie.

Ulubiona piosenka naszych przedszkolaków:

https://supersimple.com/song/baby-shark/Baby Shark + karty obrazkowe, kolorowanki, sylwety do stworzenia kukiełek)

 

https://www.youtube.com/watch?v=mjFcrv6Lfx8 The Finger Family (Daddy Finger)

https://www.youtube.com/watch?v=_VaSqxGc4gU M-O-M-M-Y

https://www.youtube.com/watch?v=MYqFPa1mrXo Happy Mother’s Day

https://www.youtube.com/watch?v=qkwED2TVkTIHip Hop Father’s Day Rock

 

Kart pracy utrwalające słówka:

http://www.teachchildrenesl.com/flashcards/family/ karty obrazkowe (mother, father, grandmother, grandfather, sister, brother, big sister, big brother, baby, aunt, uncle, family)