Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice,

Pomalutku zbliżamy się do końca , to już ostatni moduł realizacji Międzynarodowego Projektu Czytelniczego

„Magiczna Moc Bajek”

2019/2020.

Dziękujemy Wam za zaangażowanie, cieszymy się, że wspólnie wyruszyliśmy w Rodzinną podróż do świata wartości i dziecięcej wyobraźni.

 

Już dla małych dzieci  jest oczywiste, że na świecie są ludzie „dobrzy” i „źli”. Dowiadują się tego z każdej bajki. Niestety odróżnienie  jednych od drugich jest bardzo trudne. O ile w bajkach – „źli” mają duże zęby, miotłę i  są brzydcy, o tyle w życiu nie tak łatwo ich wytropić. Dzieci powinny  zdawać sobie sprawę , że „zła” osoba może wyglądać zwyczajnie, jak my, może być bardzo miła na pierwszy rzut oka i wzbudzać zaufanie.

 

 Warto również przećwiczyć w domu z dzieckiem zachowanie w różnych sytuacjach. Dzięki temu, w sytuacji prawdziwego zagrożenia, zareaguje odruchowo.

Oto kilka przykładowych scenek:

  • jadąca samochodem pani pyta o drogę i proponuje, by dziecko wsiadło i objaśniało jej, jak ma jechać;
  • ktoś prosi o pomoc w niesieniu torby i obiecuje za to słodką nagrodę;
  • ktoś zaczepia dziecko na dworze (po imieniu) i mówi, że przysłała go mama, która zapomniała czegoś z domu;
  • miły pan pokazuje zdjęcie psa i prosi o pomoc w jego poszukiwaniu;
  • sympatyczna, dobrze ubrana pani/pan mówi, że ma w samochodzie małe szczeniaki i zaprasza do ich obejrzenia;
  • nieznana osoba dzwoni do drzwi i prosi o szklankę wody;
  • ktoś obcy stuka w szybę auta, w którym dziecko zostało na chwilę samo i mówi, że rodzicom stało się coś złego.

Scenki te można odgrywać zamieniając się rolami. To pozwoli dziecku dostosować zachowanie do sytuacji i poczuć się pewniej.

 

Poniżej prezentujemy Państwu literaturę, która nawiązuje do tematu niebezpieczeństwa ze strony nieznajomych.  Popularne bajki są doskonałym pretekstem do omówienia z dziećmi kwestii bezpieczeństwa.  Proponowane zabawy i działania pozwolą na utrwalenie wiedzy w praktyce.

Życzymy Wam wspaniałej rodzinnej zabawy! Podzielcie się tą radością z nami, czekamy na Wasze relacje.

„Obcy – nieznajomy”

 

Proponowana literatura:

„O wilku i siedmiu koźlątkach”, i W. Grimm ,

„Czerwony Kapturek”, J i W.Grimm ,

„Jaś i Małgosia”, J. i W. Grimm

 

Proponowane działania:

 

  • „Trzeba się zawsze mieć na baczności, słuchać rodziców i nie dać się zwieść pozorom– uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw wynikających z samowolnego otwierania drzwi nieznajomym.
  • UWAGA – karta pracy!!!–  ⇐  Na co należy uważać? – zaprojektuj znak ostrzegawczy – karta pracy do druku

 

  • „Wszędzie są dobrzy i źli ludzie” – drama, pokazanie dzieciom, że osoba pozornie „ładna, uśmiechnięta i pogodna” może być bardzo niebezpieczna.

 

  • „Historia rodzeństwa, które zgubiło się w lesie” – ułożenie z dziećmi pozytywnego zakończenia historii, powiązanie treści utworu z doświadczeniem i przeżyciami dziecka, utrwalenie zasad postępowania i telefonów alarmowych.

 

  • „Mapa, gdzie mnie nie ma” – utworzenie z dziećmi „mapy niebezpiecznych miejsc”, gdzie najłatwiej można się zgubić (centrum handlowe, dworzec, plaża, park rozrywki).

Mapa niebezpiecznych miejsc do druku

 

 

Przydatne linki:

https://www.youtube.com/watch?v=UtvXdfyRsjU – słuchowisko „Czerwony Kapturek”

https://www.youtube.com/watch?v=S8PzCuqWrzE – słuchowisko „Jaś i Małgosia”

https://www.youtube.com/watch?v=RvUKOkalB4w – słuchowisko „O wilku i siedmiu koźlątkach

https://www.youtube.com/watch?v=8_RsecBS-l0 –  „Śpiewające Brzdące” – Nieznajomy

 

Zachęcamy do zapoznania się z artykułem : „Jak nauczyć dziecko ostrożności wobec nieznajomych?”

https://www.babyboom.pl/uczen/wychowanie/jak-nauczyc-dziecko-ostroznosci-wobec-nieznajomych