Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice!

To już kolejny tydzień jak się bawimy razem, lecz na odległość. W tym tygodniu proponujemy wspaniała zabawę pełną  niesamowitych przygód i historii, jaką jest książka.

Przecież „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła” – Wisława Szymborska.

A MY WSZYSCY BARDZO, ALE TO BARDZO  – Lubimy książki!

Przed nami kontynuacja kolejnej bajkowej propozycji na wspólne rodzinne zabawy.

Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom!

Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie, dlatego musi ją wzbudzić nauczyciel lub rodzic w procesie wychowania.

Od dawna wiadomo, że najpiękniej czyta mama i tata, zapraszamy zatem Rodziców aby głośno czytali swoim pociechom ciekawe, mądre i zabawne książki.

Na wyjątkowe zdjęcia z niecierpliwością czekamy!

 

Celem naszego tematu  jest:

  • Wprowadzenie dzieci w świat literatury, rozbudzanie wyobraźni.
  • Budzenie zaciekawienia książką.
  • Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich szanowania.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
  • Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie.
  • Wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących  przygód.
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
  • Budzenie radości ze wspólnej zabawy
  • Kształtowanie pojęć za, pod, na, obok.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych: mała, duża, ciężka, lekka.

Witamy się – zabawa integracyjna

 

Dzieci z rodzicami stają naprzeciwko siebie i wymyślają różne sposoby powitania się:

 

  • witają się nasze łokcie (dotykanie się łokciami)
  • witają się nasze plecy (dotykanie się plecami)
  • witają się nasze kolana (dotykanie się kolanami)
  • witają się nasze stopy(dotykanie się stopami)

 

 Na – pod – za – ruchowa zabawa dydaktyczna z rodzicem

 

Kształtowanie pojęć: na, pod, za.

Ruch to zdrowie.

 

  1. Każde dziecko ma mały kocyk lub chustę i wykonuje kolejne polecenia: wejdź pod kocyk, stań na kocyku, kucnij za rodzicem itp.
  2. Odklej mnie – dzieci leżą na kocykach, „przyklejone” do podłogi, a rodzice próbują „oderwać” od podłogi poszczególne części ciała dziecka.
  3. Jedziemy na kocyku – zabawa z rodzicem Dziecko siedzi na kocyku, a rodzic ciągnie za kocyk.
  4. Jak w lusterku – zabawa ruchowa naśladowcza Rodzice podają jakiś ruch, który dziecko odtwarza. Następuje zamiana ról (dziecko podaje ruch, a rodzic go odtwarza).

 

Rodzic wybiera ulubioną książeczkę dziecka i chowa książkę np. do plecaka.

  1. Zaprasza dziecko do siebie i zadaje zagadkę dotyczącą schowanej książki.

               “Choć nie ma zamka ani kluczyka

               Często otwierasz ją i zamykasz.

               W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,

               wierszyków, bajek i opowieści”.

(książka)

 

  1. Po odgadnięciu przez dzieci zagadki, dziecko otwiera  plecak i wyjmuje z niego książki z bajkami dla dzieci.
  2. Rodzic prosi o przyniesienie swoich ulubionych książek przez dziecko. Zadaje dziecku pytania:
  • Co to jest książka?
  • Do czego służą książki?
  • Z czego składa się książka? (okładka na której jest tytuł, autor, ilustracje, które wykonuje ilustrator, numery stron…)
  • Wprowadzenie pojęć: autor, ilustrator. Autor pisze książkę. Ilustrator wykonuje obrazki do książki.
  • Czym różnią się od siebie te książeczki?
  • Czy są tej samej wielkości?
  • Czy są tej samej grubości?
  • Czy mają takie same kolory?
  • Co można znaleźć w książkach?
  • Gdzie możemy kupić książkę?
  • Gdzie możemy wypożyczyć książkę?
  • W jaki sposób dbamy o nasze książki żeby ich nie zniszczyć?

Bajkowe kolorowanki:

https://www.e-kolorowanki.eu/disney-kolorowanki/

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/postacie-z-filmow-i-bajek/

 

 Zabawa ruchowa „Książeczki z naszej półeczki”

 

  • układamy minimum trzy książki obok siebie i każdemu przyjrzeć się dziecku,
  • chowamy jedną książeczkę pytając: jakiej książki brakuje?
  • możemy użyć dowolnej liczby książek w zależności od wieku dziecka, zmieniać układ – zabawa wg pomysłu rodziców.
  • dziecko z pomocą dorosłych tworzy swój własny kącik biblioteczny. Układa książeczki wg wielkości i tematów na półce – w ten sposób tworzy swoją własną biblioteczkę i uczy się odkładania książek na wyznaczone miejsce.
  • dziecko codziennie wybiera sobie bajkę, którą czyta rodzic przed zaśnięciem i wpisuje tytuł i autora do ankiety.

 

Ankieta do druku  „Codziennie czytamy bajkęKSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM

 

Gdzie jest koszyczek Czerwonego Kapturka?- zabawa dydaktyczna

 

  • wdrażanie do uważnego słuchania.
  • rodzic szykuje koszyczek z przedmiotami dot. wybranych bajek np. fasola, pantofelek od lalki, rybka, lusterko, grzebyk, jabłko itp.
  • chowa koszyczek.
  • dziecko ma za zadanie odnaleźć koszyczek. Rodzic podpowiada: ciepło-zimno.
  • Po odnalezieniu koszyczka wspólne wyjmowanie rekwizytów i omówienie z jakiej to bajki.

 

„Bajka o Czerwonym Kapturku” – teatrzyk sylwetowy.

 

Bajka może być dowolna. Najlepiej, żeby wybrało ją dziecko. Rodzic wspólnie z dzieckiem tworzy postacie do wybranej bajki. Następnie  inscenizuje bajkę ze swobodną interpretacją tekstu. Po wysłuchaniu bajki zadaje dziecku pytania dot. wysłuchanej bajki. Następuje zmiana ról. Dziecko inscenizuje bajkę i zadaję rodzicowi pytania.

Do wykorzystania piosenki o bajkach:

 

 „Witajcie w naszej bajce”

https://www.youtube.com/watch?v=Nb_n1JFzjZA

Lubimy Bajki

https://www.youtube.com/watch?v=L2PQj85PYDY

Bajeczki

https://www.youtube.com/watch?v=aGfrMwIbPTY&feature=youtu.be

 

O kim mówię… – zabawa dydaktyczna rozwijająca spostrzegawczość

 

Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka.Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka.

(Czerwony Kapturek)

 

Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie.

(Jaś i Małgosia)

 

Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni.

(Kot w butach)

 

W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła.

(Calineczka)

 

Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos.

(Pinokio)

Dzieci podają rozwiązanie zagadek.

 

Zabawa przy piosence „Na wyspach Bergamuta”

https://www.youtube.com/watch?v=o_ECELn4O_s

 

  • Jakie postacie występowały w piosence.
  • A ty kim chcesz być?
  • Przebierz się za bohatera bajki – zapraszamy do wspólnej zabawy:
  • Czekamy na zdjęcia od Państwa

 

 

Zabawa dla minimum trzech osób domowników.

 

  1. Należy przygotować do wyboru np.: kłębek wełny, sznureczka, wstążeczki.
  2. Siadamy naprzeciwko siebie minimum trzy osoby.
  3. Dawno, dawno temu…. – snujemy bajkę ( ćwiczenie twórcze).
  4. Rodzic zaczyna historię Dawno, dawno temu ….np. „był sobie mały piesek” po czym rzuca włóczkę do dziecka , które musi dokończyć zdanie np. który nie słuchał mamy… i  przekazuje włóczkę do kolejnego uczestnika
  5. Powstanie plątanina – pajęczyna i wspaniała bajka, którą warto zapisać  i później odczytać wszystkim domownikom.

Jak powstaje książka ?

Zapraszamy dzieci do obejrzenia króciutkiego filmiku pt.: ,, Jak powstaje książka?.  Link do filmu podajemy poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

 

Wysłuchania krótkiej rymowanki pt: ,, Bajkopisarz’’ Zbigniewa Dmitroca.

 

,,Bajkopisarz’’

Pisarz bardzo lubi ciszę,

Wtedy dobrze mu się pisze.

Teraz już nie skrobie piórem,

Tylko stuka w klawiaturę.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

–  Czym zajmuje się pisarz?

–  W jakiej atmosferze lubi pracować pisarz?                                            

–  W jaki sposób i czym pisali pisarze dawniej książki?                           

–  W jaki sposób, na czym pisze pisarz w obecnych czasach?               

 

Zabawa paluszkowa : ,, Bajkopisarz’’

Pisarz bardzo lubi ciszę,    Palcami obu rąk masują płatki swoich uszu,

Wtedy dobrze mu się pisze. Na dywanie kreśli ręką litero podobne wzorki,

Teraz już nie skrobie piórem, Palcami obu rąk drapie w ;podłogę.

Tylko stuka w klawiaturę.    Stuka kolejno palcami obu rąk w podłogę.  

                                                                                           

 

Ćwiczenia logopedyczne ,, .Książki’’. 

Dzieci wykonują następujące ćwiczenia:

Przekładanie kartek w książce” – przesuwanie czubka języka od jednego kącika ust do drugiego – od prawej do lewej strony.

,,Otwieranie i zamykanie książki’’- dziecko otwiera i zamyka szeroko usta.

„Huśtamy książkę’’-dziecko leży na plecach kładąc książkę na klatce piersiowej.     Podczas wdechu książka wyraźnie unosi się do góry, podczas wydechu opada      ( dziecko wciąga i wypuszcza powietrze nosem przy zamkniętych ustach)

 

Segregowanie i przeliczanie książek – zabawa matematyczna

,, Jaka to książka?’’ – zabawa dydaktyczna.

Rodzic rozkłada na stole różne książki i prosi dziecko, żeby posegregowało książki z domowej biblioteczki wg rodzaju:  książki z bajkami, wierszami, komiksami, albo dla dorosłych. Następnie dziecko przelicza wszystkie rodzaje książek i określa, których jest najwięcej.

Dzieci układają książki od najmniejszej do największej. Następnie od najcięższej do najgrubszej.

 

Zabawa dla dzieci starszych

„Od… do…” – matematyczna zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności porównywania.

Dzieci mają za zadanie ułożyć książki od najwyższej do najniższej. Do oceny ich wysokości nie używają żadnych przyborów.
Dzieci mają za zadanie ułożyć książki od najcieńszej do najgrubszej. Do oceny ich grubości nie używają żadnych przyborów.
Dzieci mają za zadanie ułożyć książki od najlżejszej do najcięższej. Do oceny ich wagi nie używają żadnych przedmiotów.
Dzieci przyporządkowują kolejne numery książkom, piszą je na karteczkach samoprzylepnych i naklejają. Następnie, dzieci otrzymują linijki, centymetr krawiecki oraz wagę .Za pomocą tych przedmiotów sprawdzają, czy poprawnie wykonały zadanie.

 

„Szpital dla książek” – zabawa w reperowanie zniszczonych książek.

Wypisujemy na karteczkach cyferki od 1-5, wkładamy do słoika, dziecko losuje i wykonuje poszczególne zadanie

1 –  posegreguj książki na „chore” i „zdrowe” (czyli uszkodzone i nieuszkodzone);

2 –  przetransportuj książki z biblioteczki do stolików ( można za pomocą aut);

3– pobaw się w pielęgniarkę lub  lekarza i zrób okładkę dla wybranej książki,
       za pomocą papieru i  taśmy    

4 – wyobraź sobie, że jesteś lekarzem lub pielęgniarką, zrób opatrunek przyklejając taśmę do zniszczonej książeczki 

5 –  przetransportuj  książki ponownie do biblioteczki

 

Quiz” – rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych, doskonalenie logicznego myślenia.
Czytamy zdania na temat budowy książek, a dzieci za pomocą kółeczek TAK zielone / NIE czerwone głosują, czy są
to zdania prawdziwe, czy fałszywe.

Przykładowe zdania:
– Okładka to zewnętrzna część książki.
– Autor to osoba, która napisała książkę.
– Każda książka ma 5 stron.

–  Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.
– Ilustracja to rysunek w książce.
– Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.
– Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.
– Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.
– Okładka jest w środku książki.

Wprowadzenie litery F, f:
Zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy, np. burza mózgów –

Czego potrzebujemy, aby stworzyć książkę dla dzieci? (kartki, papier, komputer, drukarka – farby);
2. wydzielenie jednej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą;
3. analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego;
4. wprowadzenie schematu i modelu;
5. poprawna artykulacja wyrazu podstawowego;
6. tworzenie schematu i modelu wyrazu;
7. podział modelu na zgłoski;
8. zastępowanie okienek modelu literami drukowanymi;
9. wyodrębnienie z wyrazu podstawowego „farby” pierwszej głoski, poszukiwanie jej w innych wyrazach;
10. pokaz nowej litery drukowanej, analiza pokazywanej litery, jej elementów, wodzenie palcem po
małej i wielkiej literze drukowanej.

Karty pracy z literką „F”

kolorowanka-Alfabet – litera F. Kolorowanki, malowanki dla dzieci do druku.

kolorowanka-litera F – ukryte litery do nauki czytania kolorowanki i szablony do druku dla dzieci MiastoDzieci.pl

kolorowanka-Szablon do nauki pisania literki F wraz z kolorowanką do wydruku

 

Propozycje plastyczne:

,, Bajkowe maski’’

https://mojedziecikreatywnie.pl/?smd_process_download=1&download_id=19369

https://mojedziecikreatywnie.pl/?smd_process_download=1&download_id=18536

 

,, Pacynki paluszkowe’’

https://mojedziecikreatywnie.pl/?smd_process_download=1&download_id=10397

 

,, Okładka ulubionej książki ‘’.

Wykonanie ilustracji do bajki.

 

,, Książeczka z pracami dziecka’’.

Zbieramy prace dziecka i tworzymy z niej książeczkę. 

        

,, Bajkowe kolorowanki z postaciami ze znanych bajek’’

https://mojedziecikreatywnie.pl/?smd_process_download=1&download_id=13520

 

Przypominamy również o naszych konkursach:

,,Zaczarowana zakładka’’ –

 

– Konkurs literacki (najciekawsze rymowanki opublikujemy na naszej stronie internetowej)-  http://www.zspborzecin.pl/2020/04/04/konkurs-literacki/  

 

Miłej zabawy!